Ga naar inhoud

Hooi noodzakelijk


Thijsje

Aanbevolen berichten

Hier wordt het stro ook opgegeten. Als ik stro erin heb gelegd dan merk ik dat ze dus minder hooi eten. Ik leg niet meer elke dag stro in hun hokje (winter wel) ze eten het dus op en anders trappen ze het via trappetje naar beneden. Er op liggen doen ze in ieder geval niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik Ko aan het hooi heb.... pffff..

Eerst goed op gewicht laten komen door hem wat meer eten te geven, hij is nu 2 kg en eerder 1,8kg.

Toen ben ik zeer matig met biks / SS geworden en heb dat volgehouden.

Ik geeft hem ongeveer 3x per dag een gram of 10 (en daarbij nog groenvoer).

Hij valt het voer aan alsof ie net een hongerwinter heeft meegemaakt... Maar daar stoor ik mij niet aan.

Daarnaast krijgt hij hooi wat ik nat maak met water wat ik vermengt heb met Raak multivruchten siroop. Ja het is zoet... dus geef ik geen appel nu.

Gisteren heb ik bij de Aldi gevriesdroogde peterselie gekocht (89 cent voor een pot), dat er ook doorheen en ja hoor meneer eet nu heel behoorlijk van het hooi.

Wél blijft ie op biks rantsoen!

Hij gaat eerst bedelen en aandacht trekken en als dat niks oplevert gaat ie hooi eten..

Een positieve bijkomstigheid: hij heeft nu veel meer aandacht voor ons omdat we hem dan soms SS als 'snoepje' geven.

Daarbij heeft hij continue lekkere trek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad...

Het blijkt uiteindelijk dat een konijn (althans deze) die geen hooi wil eten steeds meer op rantsoen m.b.t. droogvoer gezet moet worden.

Hij moet dan niet (teveel) afvallen.

Soms eet hij dan ook niet van het hooi, maar dan geef ik hem een paar SS brokjes en dan lijkt de eetlust opgewekt en begint ie aan het hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog zo´n probleemgeval. Omdat ik hier geen hooi kan kopen gaf ik de nijnen voornamelijk verse alfalfa. nadat ik daar de negatieve effecten van had gelezen (teveel calcium en dikmakend) ben ik gras gaan plukken. Maar dankbaar zijn ze er niet voor hoor. Ze knabbelen eens een sprietje op en de rest laten ze liggen. Of ik moet ze zowat laten verhongeren (bijvoorbeeld een halve dag niets anders geven) willen ze ervan eten. Als ik het gras laat drogen (eigen gemaakt hooi dus) kijken ze er helemaal niet naar om. Kruiden lusten ze wel, maar ik vind het nogal iets om telkens maar dure kruiden voor konijnen te kopen of ze speciaal voor hun te verbouwen. Daar lacht elke Peruaan me voor uit...

Wat is jullie advies: toch maar wat meer alfalfa geven of ze gewoon ¨half laten verhongeren¨ zodat ze het gras opeten? Weet trouwens iemand of alfalfa ook goed is voor het afslijten van de tanden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik intussen kruiden geprobeerd, Fred eet het wel, maar die was ook niet zo'n probleemgeval met hooi, het is niet zo dat de hooi niet aan te slepen was bij hem, maar hij at het wel. Indy eet het niet of nauwelijks, misschien dat als hij weer helemaal hersteld en op gewicht is dat ik hem dan ook minder eten ga geven, maar voorlopig krijgt hij alles (groente, SS, gemengd voer, kruiden) zoveel als hij op kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sommige konijnen weigeren hier ongeacht wat voor hooi ik ze voorschotel al jaren hooi te heten.

Deze konijnen redden zich al vele jaren zonder en zijn in topconditie, wat ook moet aangezien het fokdieren zijn.

Wat ik hier dus mee wil zeggem, ja het is het beste als ze hooi eten, maar zonder gaan ze er ook niet dood aan.

Haken op de kiezen heeft nog steeds voornamelijk te maken met een goed in elkaar zittend gebit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn at eerst ook geen hooi heb hem toen even kruidhooi gegeven en noe neemt meneer wel weer gewoon hooi. Daar naast krijgt die nog haver,tarwe aren,een zoort kruiden gedroogd en van middag heeft die lekker vers geplukte paarde bloem blaadjes van mij gehad. Verder krijgt meneer natuurlijk groen voer en wat biks maar niet te veel heb gelezen dat ze hier eigenlijk heel weinig van mogen. Wat denken jullie van de voeding die mijn konijn krijgt is dat goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .