Ga naar inhoud

Hooi noodzakelijk


Thijsje

Aanbevolen berichten

Eh.. Of ze het nodig hebben als eten weet ik niet.. Maar die van mij eten ook geen hooi (ze eten het niet, ze krijgen het wel) en mijn oudste (bijna zes) zit nu met haakjes op z'n kiezen.. Of het helemaal te wijten is aan het geen hooi eten weet ik niet maar het heeft er zeker mee te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar is het zo erg als ze het niet eten dan? Hier eten ze het nl. ook niet en behalve de haakjes heb ik er nog geen problemen mee gehad.. En geloof me, ik heb een hoop geprobeerd, en dat mag ik straks weer opnieuw gaan doen omdat het anders waarschijnlijk vrij zinloos is om die haakjes weg te laten halen.

(Ik spreek je niet tegen hoor.. Ik vraag het me gewoon af. In mijn post hierboven heb ik ook gezegt dat ik het niet weet, niet dat het niet zo is)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is echt heel belangrijk! Het is echt essentieel, elke da zal dat voor je bevestigen. Hun tandjes slijten daardoor of en het is goed voor een goede darmwerking.

Je kan het beste een ander hooimerk proberen, kruidenhooi werkt altijd goed. Dit kan je in de dierenwinkel kopen, verder weet ik dat mensen goede ervaringen hebben met kruidenspul van zooplus.nl

Ik heb ook 2 slechte hooieters, maar ik ben al geswitcht en het gaat steeds beter. Ik geef ze pas 's middags groenvoer en s avonds biks, zodat ze de rest van de dag vanzelf hooi gaan eten.

Verder heb ik ook speciale snacks (Cerea vegetable snacks ofzo) die goed zijn voor de tandjes. Ze zijn in de vorm van kleine tandenborsteljes, ze zijn helaas wel prijzig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad.. Hooi is eigenlijk het hoofdvoer, eventueel samen met groenten.

@ Dollie; ja, het is belangrijk dat ze het eten, niet alleen voor de tandjes. Als een konijn echt geen hooi wil eten, zijn er geloof ik andere dingen die je kan geven (zoals bijv. gewoon gras, geplukt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is voor konijnen echt heel erg belangrijk. Voor de spijsvertering hebben de konijnen veel ruwe vezels nodig en die ruwe vezels zijn dus heel veel in hooi te vinden. (herinnert zich dit in de Hart voor Dieren van deze maand gelezen te hebben)

Hooi is ook supergoed voor de tandjes en ze hebben met hooi, mits het altijd aanwezig is, altijd iets wat ze kunnen eten wat dan weer goed is voor de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een nijntje die geen gewoon hooi wilde... probeerde bv. de tip van het forum door hooi in een wcrolletje te doen, nat maken zodat het meer ruikt.. niets werkte...

Dus zaterdag maar kruidenhooi gekocht.. in de hoop dat dat lukte.. en ja hoor Snuffie heeft nu al meerdere keren hooi gegeten!! :D

Kon wel een gat in de lucht springen!!

Want zometeen doordat Snuf. geen hooi wil eten zit ik bij de DA voor zn tanden en/of darmen...... en dat wil ik echt niet.. en dan gaat het mij niet eens om het geld.. maar om het feit dat Snuf zometeen veel last ervan ken krijgen....

En als Snuf deze kruidenhooi niet meer zou willen eten.. zag ik dat er nog 2 andere soorten hooi waren.... ik probeer dan ook van alles om hem aan het hooi te krijgen...

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga de kruidenhooi proberen!

Maar moet ik dat nu al doen? Indy heeft haakjes op z'n kiezen die waarschijnlijk volgende week weg worden gehaalt. Het is dus pijnlijk voor hem om hooi te eten, dus zal hij dat ook niet doen, al wil hij wel, lijkt mij dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je niet zien, dat kun je eventueel merken aan je nijn. Nijnen met haakjes hebben vaak pijn in hun bekje en stoppen met eten of gaan minder eten, meestal laten ze dan sowieso het biks staan. Vaak gaat het ook gepaard met tranende/geirriteerde ogen en soms kwijlen ze ook.

De DA kan kijken of je konijn haakjes heeft, maar ook dan kun je nog niet alles zien, dat kan alleen onder narcose.

Hoe dan ook onbeperkt hooi geven, dat hebben ze gewoon nodig. Als een konijn goed hooi heeft, is de kans op haakjes heel klein (mits hij een goed gebit heeft natuurlijk en het allemaal gewoon afslijt zoals het hoort).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is zeker noodzakelijk, zodat het gebit goed afslijt, maar ook voor de darmen. Een konijn heeft geen spieren rond de darmen zoals wij dat hebben, de spieren die wij in onze darmen hebben zorgen dat het voedsel getransporteerd wordt door de darm heen, bij konijnen gebeurt dit door het eten dat ze eten, het eten dat er aan de bovenkant weer in komt drukt de rest weer verder naar onderen, ze moeten dus eigenlijk constant eten om de boel in beweging te houden(anders kunnen ze dus bijv. verstoppingen krijgen), het liefst heel vezelrijk voedsel, zoals hooi dus, of gras.

Verbaasd me eigenlijk wel dat er hier nog mensen zitten die konijnen hebben die (bijna) geen hooi eten, en nog nooit kruidenhooi hebben uitgeprobeerd. Moet je echt proberen hoor, konijnen zijn heel kieskeurig:sarcastic:! Die van mij eten ook geen gewoon hooi, alleen kruidenhooi, en dan niet eens alle smaakjes en merken, maar dat wat ze wel lusten gaat er met veel enthousiasme in:yes:(behalve bij Fay, die is zó eigenwijs die moet ik altijd nog wat extra pushen om goed hooi te eten:arf:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi moet het hoofdvoer van je konijn zijn. Je moet bij slechte eters gewoon alles proberen. En inderdaad door het ontbreken van hooi in het dieet kunnen ze haakjes krijgen. Dat is niet alleen maar haakjes op kiezen hoor, dit is een serieus probleem. Het is niet zo dat ze bij het eten van voldoende hooi geen haakjes meer kunnen krijgen hoor. Mijn konijn vreet hooi en heeft toch al 2 keer haakjes gehad.

Als je konijn geen hooi en kruidenhooi wil eten is gedroogde kruiden misschien wat. Dus gedroogde brandnetel, paardenbloem e.d. Dat heeft hier heel goed geholpen. Ze krijgen er nog steeds een bordje per dag van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou.. het is natuurlijk waar dat een konijn hooi moet eten, maar als hij dat niet doet dan wordt het moeilijker.

Ik heb hier 3 soorten hooi, ook hooi met paardenbloem, maar dat zal hij hooguit een beetje nemen als ik hem ongeveer niets ander meer geef (dus Biks, SS en groenvoer op rantsoen).

Ik geef hem (2 kg) nu overwegend (2x 20 gram) Sciense selective met 19% vezels en daarna een paar blaadjes andijvie en witlof.

Beiden heb ik ook al wat korte periodes minder gegeven en dan neemt hij uit nood een weinig hooi, maar niets vergeleken bij mensen die elke week hooi moeten aanslepen.

Mijn 3 soorten heb ik na een half jaar nog lang niet op.

Hooi met een theelepeltje appelmoes wil soms, maar ook maar matig. Appelmoes bevat weer veel suiker, dus dat kan dan maar mondjesmaat en in plaats van wortel en verse appel.

Wie heeft de ultieme oplossing??

(of is science selective in dit geval afdoende met het groen en het weinige hooi?)

Gr, Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn geen hooi en kruidenhooi wil eten is gedroogde kruiden misschien wat. Dus gedroogde brandnetel, paardenbloem e.d. Dat heeft hier heel goed geholpen. Ze krijgen er nog steeds een bordje per dag van.

Dat geld voor mijn Nijn hetzelfde! Had alles geprobeerd: diverse soorten (kruiden-)hooi geprobeerd, nat gemaakt, in wc-rolletje gedaan, bikskruimels er door heen gemengd, etc. Maar niets hielp, at maar een enkele stengeltjes per week.. Hij eet zelfs bijna geen vers gras :P Ik heb toen wat gedroogde kruiden/groentes gekocht (@Thijsje: bijv. via internet), en dat werkte dus! Die lust Nijn wel, en hoe ;)

(bovendien geef ik om die reden ook SS als biks, en krijgt hij elke dag een bakje verse groentes)

@Hans: misschien kan jij ook gedroogde kruiden/groentes gaan proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, ik heb zelf vorige week een nieuw hooimerk ontdekt wat echt héél graag gegeten wordt hier. Het is van Bunny Nature en ze hebben het in verschillende smaken. Vooral die met de appel in , smullen ze van. Ik denk dat die appel aroma vrijgeeft op het hooi ,want ze vliegen er echt op.

Verder Hans, probeer eens de gedroogde paardebloem alleen, zonder hooi in,dat zit ook boordevol vezels en dat lusten de meeste konijnen wel. Dat zijn hier ook de enige kruiden die ze dadelijk helemaal opeten. Je kan grote zakken bestellen bij zooplus. Hooi met paardebloem eten ze hier ook niet, ze vissen alleen de paardebloem er uit.

Het goede hooi vinden voor je konijn is niet altijd even eenvoudig... ik ken mijn weg ondertussen wel in de produkten die er op de markt zijn en de tweeling is hier al anderhalf jaar en pas nu heb ik echt HET hooi voor hen gevonden. daarvoor al minstens 15 soorten met matig tot geen succes geprobeert.

Ik ben net als Danja een beetje verbaasd dat er mensen zijn die zeggen dat hun konijn geen hooi eet en nog nooit kruidenhooi of gedroogde kruiden hebben geprobeert... mijn vb toont toch duidelijk aan dat je na lang zoeken wel wat vindt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline,

Waar is die Bunny Nature te koop, ik kom het op internet nergens tegen.

AH heeft nu ingevroren verse ananas (zie ook een ander topic).

Ik dat meegenomen en meneer trekt z'n neus er voor op..

Ik kan hooi en ananas uren zonder biks in zijn kooi leggen, maar hij neemt het niet.

Als ik daarna biks neerzet vliegt ie er op af alsof hij een week geen eten heeft gehad.

Appel, mandarijn, witlof, andijvie etc, etc, eet hij wel graag.

Dat hooi met paardenbloem, daar haalt hij ook de paardenbloem niet uit.

Een lastig onderwerp...

Ik geef hem tegenwoordig naast ca. 20 gram gewone biks in de avond SS er bij ivm de vezels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zei de laatste keer nog dat hooi nog steeds (samen met biks) het belangrijkste bestanddeel is van de voeding bij konijnen.

Van de week had ik ook een klant die aan het vertellen was over haar ziek konijn.

Toen ik vroeg krijgt die hooi zei ze "nee, al een jaar ni meer want amai wat een vuiligheid in huis" Kheb haar dan ook maar gezegd dat dat wel een essentieel bestanddeel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .