Ga naar inhoud

Groente bewaren in de koelkast


LindavanBakel

Aanbevolen berichten

Op mijn werk zitten een aantal konijnenliefhebbers die zeggen dat het slecht is wanneer je wortel in de koelkast bewaard voor je konijnen.

Klopt dit?? Moet je eigenlijk alle groentes die ze krijgen (in mijn geval witlof/andijvie/wortel/paksoi/bloemkoolbladen/wortelloof) buiten de koelkast bewaren?

Oh die bloemkoolbladen heb ik sinds vanochtend pas. Mogen ze die eigenlijk wel hebben? (ik heb dit in een eerder topic ook staan maar kan het natuurlijk ook gelijk vragen :-) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar dingen altijd in de kelder.. Alleen stukjes appel in de koelkast, maar dat laat ik dan eerst een tijdje op het aanrecht liggen voor ik het geef. Heb wel eens gelezen dat het slecht is maar ik weet het niet zeker en kan je al helemaal niet vertellen waarom.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar het ook in de koelkast, maar niet langer dan twee dagen anders verpietert het helemaal. Voordat ik het geef laat ik het inderdaad even op kamertemp komen, heb ook ergens gelezen dat ijskastkoud eten niet goed voor ze is, maar waar...? Al vraag ik me dan wel af, wilde konijnen eten ook groenvoer als het buiten gevroren heeft, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ook niet dat het kwaad kan, zodra het in de groentela bewaard word, waar het altijd een stuk minder koud is dan in de rest van de iijskast. Als een konijn nu met deze temperatuur, buiten zit, is het zo'n 5-6 graden, een koelkast is ongeveer 7 graden. Dus voor hun is het kamertemperatuur. (indien ze buiten zitten natuurlijk) Wel zou ik opletten straks in de zomer als het echt rond de 25-30 graden is, dan krijg je volgens mij echt het ijsje-te-snel-doorgeslikt-en-koud-aan-de-tanden-en slokdarm-effect. (hoe heb ik dat gezegd...haha :mdr:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar de witlof niet in de koelkast, omdat ik die wel een week goed kan houden. De paksoi ligt in de koelkast, maar verpakt in aluminiumfolie. Onze koelkast heeft een identiteitscrisis en denkt af en toe dat ie vriezer is. Als ik de paksoi niet goed inpak, bevriest hij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze koelkast heeft een identiteitscrisis en denkt af en toe dat ie vriezer is. Als ik de paksoi niet goed inpak, bevriest hij.

Hahahahahahaha! Ik heb ook zo'n koelkast gehad. Heb nu een erfstuk van de oma van mijn vriend. Die had vlak voor haar dood een neiuwe koelkast gekocht. Waar ik tevens al mijn groenen voor mijn nijn in bewaar. Het blijft zo veel langer vers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar ook alles in de koelkast hoor: brocolli, rucola, witlof.. Behalve dan de peterselie, maar dat is zo'n plantje wat je in de supermarkt koopt (is denk ik niet zo bevordelijk om die in de koelkast te doen..:mdr:)

Als het vand e zomer 25-30 graden is en het voelt echt koud aan dan was ik het wel met lauw water.. Zo gepiept en geen konijntjes met brainfreeze effect hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh...de groentelade is de koudste plek in de ijskast...

oeps ik dacht altijd dat het de minst koude plek was, als ik groente niet in de lade bewaar kan het wel eens zijn dat het vastvriest aan de achterkant (ook koelkast met identiteitscrisis)

Ik heb net even op het schematje in de koelkast gekeken en er staat op het tekeningetje:

boven in het warmst en hoe verder naar onder steeds kouder, maar de groentelades zitten op de helft van het metertje. dus is het een gemiddeld plekje!

Heb ik weer iets bijgeleerd:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh...en ik ook...dacht dat dat het koudst was... koude zakt nl naar beneden...

Ik heb een dikke maand geleden een reportage op de Duitse tv gezien die me in mijn hoofd is blijven hangen. Dat was zo'n consumentenprogramma en ze gingen testen hoe lang groenten goed blijven op verschillende plaatsen. In die test was een soort design-koelkast van de nieuwe generatie met allemaal schuiven, geen vakken. Elke schuif is geschikt voor een bepaald soort etenswaren en de temperatuur en luchtvochtigheid worden voor elke schuif appart constant gehouden.

Die resultaten waren echt verbluffend... zelfs een krop sla kwam daar na 2 weken nog quasi onveranderd uit...

Tegen dat we iets kopen hier (ipv huren) moet ik dus zo'n ijskast hebben....hopelijk zijn die dan betaalbaar geworden... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh...en ik ook...dacht dat dat het koudst was... koude zakt nl naar beneden...

Ik heb een dikke maand geleden een reportage op de Duitse tv gezien die me in mijn hoofd is blijven hangen. Dat was zo'n consumentenprogramma en ze gingen testen hoe lang groenten goed blijven op verschillende plaatsen. In die test was een soort design-koelkast van de nieuwe generatie met allemaal schuiven, geen vakken. Elke schuif is geschikt voor een bepaald soort etenswaren en de temperatuur en luchtvochtigheid worden voor elke schuif appart constant gehouden.

Die resultaten waren echt verbluffend... zelfs een krop sla kwam daar na 2 weken nog quasi onveranderd uit...

Tegen dat we iets kopen hier (ipv huren) moet ik dus zo'n ijskast hebben....hopelijk zijn die dan betaalbaar geworden... ;)

wauw, zo'n ijskast wil ik ook wel! zal wel superduur zijn!

We hebben hier het geluk dat we 2 ijskasten hebben staan, 1 voor ons eigen eten en 1 voor ons drinken en de konijnengroente, dus ze hebben een eigen lade.

Tja het zijn luxedieren met hun eigen koelkast :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .