Ga naar inhoud

Wat de konijnen eten


Sabbie

Aanbevolen berichten

@ Noortjuhh:

Welke brokjes? Als je biks bedoeld is dat niet goed, die bevatten juist de gezonde voedingsstoffen voor een konijn. Geef je gemengd voer? Dan kan je beter overschakelen naar gewoon biks, een stuk gezonder voor je konijnen ;)

Biks ziet er zo uit:

biks.jpg

En gemengd voer zo:

gemvoer.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ah, dat is mooi dat je het verschil weet ;) Voor de zekerheid hè. Ik heb ook even door moeten zetten totdat ze het hier aten, maar ik weet niet wat er in jouw konijnen-eten zit. Ik zie geloof ik geen maïs, dus dat is in ieder geval al wat beter. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En juist elke keer wat nieuws, is helemaal niet zo goed voor je konijn.

Ze hebben een heel gevoelige spijsvertering. De maag en darmen van je konijn kunnen vrij snel van slag raken. En dan ook gelijk ernstig! (Gas en verstopping kunnen voor een konijn dodelijk zijn!)

Het is dus niet handig om ze de iedere dag of iedere week ander soort eten te geven.

Ik snap het als je een beetje variatie in het eten wil aanbrengen. Maar die variatie is niet: maandag witlof, dinsdag paksoi, woensdag wortelloof...

Maar juist in: elke dag een mengsel van witlof, paksoi, wortelloof.

Waarbij je niet zomaar met een clubje groente / kruiden moet beginnen, maar het langzaam moet opbouwen. Daarover is op dit forum al veel te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar konijneneten (en ik verwijs naar korrels)..dat eten wilde konijnen toch ook niet? Dus het is eigenlijk niet juist. Konijnen in het wild eten gras (=>hooi dus!) en groen dat ze kunnen vinden..!

Wilde konijnen en tamme konijnen kun je absoluut niet met elkaar vergelijken. Tamme konijnen hebben hele andere behoeftes dan wilde konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We geven onze kinderen toch ook geen konijnenvoer of hondenvoer om eens wat anders te proberen???

Dat pakte ik vroeger zelf uit de bak van de hond. Zaten we samen in de keuken van dat droge hondenvoer te eten. :$ Blijkbaar zit het in de familie want mijn neefje doet het met kattenvoer. :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde konijnen en tamme konijnen kun je absoluut niet met elkaar vergelijken. Tamme konijnen hebben hele andere behoeftes dan wilde konijnen.

Andere behoeftes dat wel, maar dat is gen ekskuus om je konijnen vol te proppen met dingen die eerder slecht dan goed voor ze zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar konijneneten (en ik verwijs naar korrels)..dat eten wilde konijnen toch ook niet? Dus het is eigenlijk niet juist. Konijnen in het wild eten gras (=>hooi dus!) en groen dat ze kunnen vinden..!

Wilde konijnen eten veel meer dan gras alleen, een dieet wat nog nooit compleet is ontrafeld en iets wat wij niet kunnen nabootsen door alleen hooi en groenten te geven.

Ja een dier kan het daar een heel eind op redden, maar zit daar alles in wat het nodig heeft?

En waarom hebben ze dan nog steeds niet precies wat wilde konijnen allemaal eten.

Wanneer ze ziek zijn of niet lekker weten ze precies van welke plant ze moeten eten, allemaal dingen die kunnen onze huiskonijnen niet meer.

Vandaar dat de biks is gemaakt met ingredienten die zoveel mogelijk voldoen aan wat ze nodig hebben.

Dat je groenten en hooi geeft is erg mooi, maar ik zou het toch elke dag met een klein beetje biks aanvullen

Link naar reactie
Delen op andere sites

een vraagje, aan mireile, een vraag die ik al duizend keer gesteld heb.

wat is dat nu voor een beest op jou schermafbeelding, ik weet dat het geen antwoord is op de vraag maar dat heb ik al gegeven, voor de zekerheid nog een keer dan, witlof is gezond voor je konijn en ontbijtkoek niet :lol:

aangepast door Noortjuhh
Link naar reactie
Delen op andere sites

een vraagje, aan mireile, een vraag die ik al duizend keer gesteld heb.

wat is dat nu voor een beest op jou schermafbeelding, ik weet dat het geen antwoord is op de vraag maar dat heb ik al gegeven, voor de zekerheid nog een keer dan, witlof is gezond voor je konijn en ontbijtkoek niet :D Lol

Doe eens een gok.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde konijnen eten veel meer dan gras alleen, een dieet wat nog nooit compleet is ontrafeld en iets wat wij niet kunnen nabootsen door alleen hooi en groenten te geven.

Ja een dier kan het daar een heel eind op redden, maar zit daar alles in wat het nodig heeft?

En waarom hebben ze dan nog steeds niet precies wat wilde konijnen allemaal eten.

Wanneer ze ziek zijn of niet lekker weten ze precies van welke plant ze moeten eten, allemaal dingen die kunnen onze huiskonijnen niet meer.

Vandaar dat de biks is gemaakt met ingredienten die zoveel mogelijk voldoen aan wat ze nodig hebben.

Dat je groenten en hooi geeft is erg mooi, maar ik zou het toch elke dag met een klein beetje biks aanvullen

Heb het gisteren aan de dierenarts gevraagd en ze zegt dat biks eventueel mogen gegeven worden als aanvulling, zeker in de winter of als ze zwanger zijn dan zijn ze goed sterk. Maar is niet noodzakelijk. :) dus heb geen probleem mee dat jullie dat geven. Ik ga me dan misschien ook eens een zak halen, om af en toe wat te geven, zien wat ze ervan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wie zegt dat wij onze konijnen volproppen??? Overdrijven is ook een vak zeg.

Was niet op jullie bedoeld hoor. Hier in de buurt zie ik gewoon teveel konijntjes in minieme kooitjes die gewoon gemengd voer krijgen en als ze geluk hebben word hun drinken op tijd ververst. Zo zielig en jammer, ik doe mijn best dan altijd en probeer mense ervan te overtuige hun konijn wat gezondere dinge te geve en zeker hooi! En ze alsjeblieft een grotere kooi of ren te gunnen. Het lukt me beetje bij beetje toch :)

Maar ja dus daarmee dat ik wat gefrustreerd ben op dat vlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .