Ga naar inhoud

Wat de konijnen eten


Sabbie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

het valt mij op dat er veel topics zijn over 'mag mijn konijn dit eten'.

Nu vraag ik me af wat de beweegredenen zijn van deze mensen.

Waarom wil je jouw konijn bijvoorbeeld ontbijtkoek geven als je ook gewoon witlof kunt geven?

Ik vraag me dit serieus af, dus hoop hier antwoord op te krijgen zonder dat mensen zich aangevallen voelen.

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gewoon om te kijken of ze het lekker vinden als het geen kwaad kan.

Ik heb dan nooit ontbijtkoek gegeven en ben dat ook niet van plan, maar ze krijgen zo nu en dan een stukje cracker of gedroogd brood.

Ze doen er een moord voor dus heb ik zoiets van, ach die enkele keer mag het wel.

Vers groen kan hier helaas niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een bekend verschijnsel wat bij baasjes van ongeveer alle soorten dieren wel voorkomt. Mensen redeneren vanuit de gedachte dat wat goed voor zichzelf is ook goed voor hun dier is.

Heel bekend zijn de groene en oranje brokjes in voer die worden geassocieerd met doperwtjes en worteltjes. Doperwtjes en worteltjes zijn goed voor ons en zal dus ook wel goed zijn voor de hond, kat of konijn.

En zo denken ze ook dat ze hun huisdier extra gelukkig maken als ze hem speciale lekkernijen geven, of dat nu speciale dierensnoepjes zijn of menseneten.

Wij vinden het toch saai om iedere dag hetzelfde te eten, dus dat zullen bello en snuffie het ook wel vinden.

Of een dier heeft het al eens (per ongeluk) gegeten en leek het lekker te vinden. Of flappie/fikkie van de buren kreeg het ook en die is wel 10 geworden.

(En alle mensen die het wel goed weten/doen, dit is een veralgemenisering, dus voel je niet beledigd.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo'n vraag stel is het meer dat mijn konijn echt alles eet wat ze te pakken krijgt. Net zat ze bij mij op de bank, mijn vriend at een appel, springt ze naar m toe en eet het zo uit z'n handen en probeert het uit z'n mond te halen.... Appel kan nog wel, maar zo gaat het ook met koekjes, brood, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen mijn konijntjes enkel hooi en verse groentjes (zoals witloof, andijvie, peterselie,..)

Ik geef ze NOOIT korrels, op aanraden van de dierenarts, dat is eigenlijk helemaal niet goed voor ze, maakt hun dik en hun tanden slijten niet af,..

Mijn papa geeft ze 's ochtends wel een stukje hard brood, tssk!

en zo hoort het, ik heb gezonde konijntjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een bekend verschijnsel wat bij baasjes van ongeveer alle soorten dieren wel voorkomt. Mensen redeneren vanuit de gedachte dat wat goed voor zichzelf is ook goed voor hun dier is.

Heel bekend zijn de groene en oranje brokjes in voer die worden geassocieerd met doperwtjes en worteltjes. Doperwtjes en worteltjes zijn goed voor ons en zal dus ook wel goed zijn voor de hond, kat of konijn.

En zo denken ze ook dat ze hun huisdier extra gelukkig maken als ze hem speciale lekkernijen geven, of dat nu speciale dierensnoepjes zijn of menseneten.

Wij vinden het toch saai om iedere dag hetzelfde te eten, dus dat zullen bello en snuffie het ook wel vinden.

Of een dier heeft het al eens (per ongeluk) gegeten en leek het lekker te vinden. Of flappie/fikkie van de buren kreeg het ook en die is wel 10 geworden.

(En alle mensen die het wel goed weten/doen, dit is een veralgemenisering, dus voel je niet beledigd.)

Ik ben het hier deels mee eens.

Maar ik vind de gedachtegang toch heel bijzonder...

Konijnen eten konijneneten, mensen eten menseneten!

We geven onze kinderen toch ook geen konijnenvoer of hondenvoer om eens wat anders te proberen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook nooit konijnensnoepjes, die bestaan vooral uit suiker en andere dingen die niet echt goed zijn voor je nijn. Bij mij krijgt hij als tractatie elke ochtend wat biks, daar is meneer dol op. Verder onbeperkt hooi, een grote bak groenten en voor de verwennerij af en toe een stukje appel of wortel. (als je het niet te vaak geeft is dat ook een heerlijk snoepje!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar konijneneten (en ik verwijs naar korrels)..dat eten wilde konijnen toch ook niet? Dus het is eigenlijk niet juist. Konijnen in het wild eten gras (=>hooi dus!) en groen dat ze kunnen vinden..!

Dat klopt. Het gaat mij meer om het idee: Kijken of ze dit ook lekker vinden. Dat doe je met je kinderen ook niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maarja, als je het zo gaat bekijken Sabbie, neem McDonalds, dat is ook bepaald geen menseneten, het is echt bereslecht! Dus tja...waar ligt de grens he.

Dat is zo. En dat weten wij als mens zijnde ook. Als wij naar de Mac gaan, weten we dat het slecht voor ons is. Het gaat mij erom dat wij bepalen wat wij onze konijnen geven. Daar hebben ze zelf geen stem in. Een konijn laat geen ontbijtkoek staan, omdat het slecht voor hem/haar is. (ik hou even het voorbeeld ontbijtkoek aan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We geven onze kinderen toch ook geen konijnenvoer of hondenvoer om eens wat anders te proberen???

Nou.......kijk eens 'de leukste thuis' of 'funniest home videos'

Mensen vinden het grappig..én konijnen eten het toch wel..

Iets met grenzen ?

Waarom rijden mensen harder dan aangegeven ? Zonder licht ?

Maar denk wel dat de doorsnee konijnenliefhebber komt met een verklaring als Heidi-77 en de appel van haar vriend...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou.......kijk eens 'de leukste thuis' of 'funniest home videos'

Mensen vinden het grappig..én konijnen eten het toch wel..

Iets met grenzen ?

Waarom rijden mensen harder dan aangegeven ? Zonder licht ?

Maar denk wel dat de doorsnee konijnenliefhebber komt met een verklaring als Heidi-77 en de appel van haar vriend...

Ja, dat je wilt weten of het geen kwaad kan als jouw konijn per ongeluk iets heeft gegeten kan ik me voorstellen.

Maar ik zie hier de gekste dingen langskomen. Pepernoten, ontbijtkoek, je kunt het zo gek niet bedenken.

Mijn eerste reactie is dan: Huh?? Wáárom zou je je konijn nou zoiets geven?

Vandaar dit topic. Dat je het van sommige groenten wilt weten, begrijp ik goed. Om het dieet van je konijn een beetje te varieren.

Ik denk dat het bij de meeste mensen voornamelijk het experimenteren is ja... Zonde, dat dat met dieren moet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap je nuance..

Ach ja...

Veel leden van BB zijn ook nog best jong..dat zal misschien wel meespelen.

Denk dat hun/onze beleving en vraagstelling van elkaar zal verschillen...

Dat zal denk ik sowieso wel verschillen per persoon, ik geef mijn konijnen ook geen "gekke dingen". Konijnen hebben hooi, groenten en biks nodig, dus dat krijgen ze. Zo nu en dan, maar sinds ik weet dat 't slecht is nog zelden, krijgen ze een stukje hard brood. En verder geen konijnensnoepjes uit dierenwinkels of zo, om ze te verwennen krijgen ze bijvoorbeeld een stukje appel, want daar zijn ze dol op. Ik probeer wel te variëren in de dagelijkse maaltijd. De ene keer rucola en de andere keer peterselie bijvoorbeeld. Ze krijgen daarnaast natuurlijk ook nog andere groenten, niet alleen dat hoor, haha.

Het is iets in het hoofd van de mens, dat 't zielig zou zijn als ze dagelijks hetzelfde eten of zo, dat het saai zou zijn en niet lekker? Maar konijnen eten (grotendeels) wat ze voorgeschoteld krijgen, zij lopen niet naar de koelkast of de snackbar om te kiezen, geef ze gewoon wat ze horen te eten. Dan krijg je ook geen problemen als het niet goed voor ze is toch. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriendin had voer, in zoon grote blauwe zak. (7,- was zoon zak)

beste voer wat er is zei ze, dus ik ben eens gaan kijken in de dierenwinkel en

kocht die zak. allerbeste dus zullen ze wel lusten, dacht ik.

ik had de voerbakjes gevuld, maar nee... ze aten er niks van!

ik ben dus nu weer gewoon aan het oude schema, soort Mix, met groene

geraspte ronde stukjes zitten erdoor, dat vinden ze nog het lekkerst ;)

de zwarte brokjes laten ze altijd liggen bij mij, moet ik altijd weg gooien!! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .