Ga naar inhoud

Poo ziek?


Rian

Aanbevolen berichten

Kwam net thuis, geef de nijnen brokjes en ze duiken er allebei op af, maar...Poo eet er een paar en kruipt dan terug op de wc bak. Zit stil, oogjes dicht, en wat inelkaar gedoken. Komt er af en toe even uit en knabbelt dan langzaam aan een strootje of wat selderij, maar gaat dan weer zielig zitten. Hij wil ook niet geaaid worden, gaat dan ergens zitten. Af en toe gaat hij met zijn staartje omhoog op de bak zitten, alsof er iets moet komen, maar er komt niks.

Hij heeft hier wel eens vaker last van en het gaat steeds vanzelf weer over na een paar uurtjes, vandaar dat ik nu niet meteen naar de DA ga. Hij heeft wel vaker last van kettingkeutels.

Wat kan er aan de hand zijn met arme Pooke? Is dit een soort van verstopping? Moet ik toch iets doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, dat gaat hij nooit goed vinden...maar ik ga het proberen. Kan ik ook masseren terwijl hij gewoon zit? Hij gaat ook niet liggen, blijft rechtop zitten. Heb net wel het nummer van de dienstdoende DA gevraagd bij mijn vaste DA, mocht het niet goed gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer even wat meer actie. Hij sprong uit zijn hok en liep even een rondje, zag dat er wat opgedroogde poep aan zijn achterpootje plakt maar zijn kontje is mooi schoon. Hij zit nu weer zijn best te doen op de bak. Het is me wat met de nijnekes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij vindt het masseren helemaal niks, als ik mijn hand voorzichtig onder zijn buikje schuif en begin met masseren, springt hij weg. Volgens mij poept hij wel, er lagen 2 verse keuteltjes in de bak. Hij reageert enthousiast op vers hooi, snuffelt er uitgebreid aan, maar eet het niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Dizzy lukt dat ook echt niet Rian!! ook onder het buikje laat ze niet toe!

Wat ik dan doe is eerst gewoon aaien en daarna toch meer aan de zijkant riching de buik. Dit dan een beetje masseren. Op deze manier laat Dizzy het wel toe!

Ook al heeft ze (gelukkig) nog nooit last gehad van een echte verstopping, maar wel dat ze iets minder keutelt. En dan doe ik dit zoals hierboven beschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poo is nog steeds minder actief dan normaal, en blijft maar op de bak zitten. Af en toe gaat hij er even af om te liggen. Hij heeft niet meer gepoept, en eten doet hij ook nauwelijks. Af en toe wat sprietjes hooi. Het is beter dan niks.

Muis stormt gewoon zoals normaal door het huis, eet zich suf en vindt Poo maar saai geloof ik. Hoop dat ze hem een beetje warm houdt vannacht, ook al zitten ze binnen. Eens afwachten of het morgen weer gewoon over is, zoals het de vorige keren ook gegaan is. Moet gewoon werken, dus dat wordt wel een gedoe als hij niet beter is.

Iemand nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een massage kan echt goed helpen bij een konijn. Zeker aangezien hij niet meer keutelt, zou ik het proberen.

Als het lastig is om hem op z’n rug te draaien, kan je het misschien zo proberen.

Je gaat zitten en houd hem tegen je (verticaal). Dan buig je langzaam naar voren tot zijn rugje op je benen rust. Meestal blijven ze daar erg rustig onder. Eens zijn rugje op je benen ligt kan je hem nog een lekkere oormassage of iets dergelijks geven en dan ontspannen ze meestal wel en blijven ze liggen (blijf hem toch wel vasthouden). Eens hij ontspannen ligt, kan je zijn buikje makkelijk masseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende morgen..hij wil nog steeds niet eten. Is niet lusteloos, snuffelt aan zijn hooi maar eet er niet van. Gooide zich net wel op zijn zij, alsof hij zich heel ontspannen voelde.

Ik vertrouw het niet en maak zometeen een afspraak bij de DA. Wie weet heeft hij wel iets aan zijn tanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt nog trouwens voor alle de reacties van gisteravond!

Net rammelde ik met de doos snoepbrokjes, daar heeft ie er een van gegeten. Drinken doet ie trouwens ook niet, niet aan t flesje en ook niet uit een bakje als ik het bij hem neerzet, hij duwt het demonstratief weg. De truc met de huidplooi gedaan, gaat stuk langzamer terug dan die van Muis. Ik zit dalijk als eerste bij de DA, en ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug, en 50 euro armer :-( maar dat hoort erbij.

Poo heeft geen verstopping, DA vond zijn buikje prima aanvoelen. Toen ik aangaf dat hij vaak op de bak gaat zitten met zijn staartje omhoog zonder resultaat, vermoedde hij dat het een blaasontsteking is. Daar heeft hij buikpijn van waardoor hij niet echt eetlust heeft, en dus ook niet keutelt.

Hij kreeg een injectie in zijn dikke billen met Tolfedine (pijnstilling), Dexadreson (AB) en een ietsiepietsie buscopan. (geen 3 injecties, maar alles in een spuit, cocktailtje dus)

DA gaf aan dat hij over een paar uurtjes weer actief moet gaan eten door deze injectie. Is dit niet het geval, dan morgen terugkomen.

Heb Cisaral meegekregen en moet hem dit na 1800 3x dgs 0,5 ml geven.

Hopelijk komt alles goed, ik wacht af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prozyme kun je bestellen op www.konijnen.nl.

Dan klik je links op webwinkel "maryo's bunnystuf".

Het is een extract van ananasstelen dat er bij een haarbal vestopping de voedselmassa rond de haren oplost, en er zo voor zorgt dat het weer door kan naar buiten.

Proxyme kun je dus gebruiken bij een acute haarbal verstopping maar kun je ook in tijden van flinke rui over het groenvoer strooien.

Eigenlijk is het voor iedere konijnen bezitter wel handig om in huis te hebben.

Het is een poeder, volgens mij oneindig houdbaar en niet duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info! Ik kan wat van Anouk krijgen, lief he!

De DA belde net dat de leverancier het niet herkend, ze wilden het bestellen maar het ging niet! Wel grappig. Ze dachten dat het een medicijn was.

Poo zit nu lekker hooi te eten, hij is al een stuk actiever. Hoop dat hij snel gaat keutelen. Muis heeft net zijn reismandje met hooi helemaal leeggegraven, het hooi ligt nu door de hele kamer en ze kijkt er erg triomfantelijk naar, ik lach me rot met die troel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prozyme moet je meestal toch wel een aantal keer achter mekaar geven bij een serieuze haarbal.

Je kunt het over het groenvoer strooien of met water oplossen en dan met een spuitje in de mond geven.

De webwinkel is volgens mij nu nog gesloten maar daarna zou ik het zeker bestellen! Dan heb je t in ieder geval in huis voor mocht t nog eens nodig zijn!

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .