Ga naar inhoud

Wanneer te dik?


Flap&Doortje

Aanbevolen berichten

ik heb het idee dat Wolfje wel wat dikker is geworden.

maar als hij dus wel te dik is, hoe pak je dat het beste aan?

Ik weet dat je minder bix moet geven maar klopt het ook dat je moet halveren met groenvoer?? en natuurlijk veel laten bewegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

XD Haha (uhm, kan ik denk ik beter niet doen maar goed), nou, volgens mij staat mijn konijntje dan op de lijst van supersupermegadik ...

Ze heeft een hele krop onder haar kop hangen bij haar kin ...

Die "wam" wil niet altijd wat zeggen. Het heeft natuurlijk wel een oorzaak, maar dat hoeft niet altijd dikte te zijn.

Ik heb Bloem ook gekocht met een wam. Ze rent hier lekker veel door de tuin, krijgt veel hooi en gezond voer, dus naar mijn gevoel was ze wat magerder geworden. Eenmaal bij de DA bleek dat ze 2,3 kilo woog. Dus ze was netjes op gewicht, maar die wam zit er nog ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe zwaar ze is maar dit geven we haar te eten:

'sochtends een bodempje voer en vers water met een handje hooi.

Dan overdag wel eens 2 snoepjes, een stukje witlof, appel of wortel (niet allemaal op een dag) en 'savonds ook weer voer. Alleen hooi krijgt ze dan later.

Ze loopt zomers vaak bijna elke dag zeker een uur in haar ren, waar ze lekker gras eet en kuilen graaft, tot grote ergenis van pap. Maar 'swinters dan zit ze in haar hok en krijgt ze nauwlijks beweging. Af en toe haal ik haar uit haar hok en dan mag ze lekker in de schuur rondhuppen. Voor mijn gevoel heeft ze niet een heel dik lijf ofzo.

Alleen zo'n wam dan. En erg zwaar voelt ze ook niet aan.

Ik kan het dan wel niet vergelijken met een ander konijn maar volgens mij valt het wel mee. Ik weet het eigelijk niet precies. Ik heb weleens de gevaren gehoord, van een wam. Dan kunnen ze toch eerder doodgaan ?? Mijn konijntje is nu 3 jaar, wordt in maart alweer 4 en is volgens mij in een goede gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Nuf vind ik de laatste tijd iets aan de dikke kant.

Ik vind hem altijd zo dik als hij ligt, dan krijg je een beetje uitgedropen pannekoek in de pan effect, of is dit normaal? :$

Ik zal deze week wel even een fototje maken! :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het eten zie ik verder ook niets raars. In wortel en appel zit veel suiker, dus dat krijgt mijn konijn niet elke dag. Witlof vind hij net zo lekker en schijnt beter voor ze te zijn? Misschien iets om uit te proberen?

En je konijn loopt een uur per dag in de zomer buiten z'n hok? Misschien kan dat anders? Mijn konijn loopt veel meer buiten, en dat vind hij heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben een heel grote ren op het gras (ongeveer 3 bij 4 meter) en daar kunnen ze de hele dag in rond huppelen. Alleen 's nachts zitten ze opgesloten in hun grote 2 verdiepingen hok in verband met Reintje. Ik woon namelijk helemaal buitenaf.

Tot nu toe heb ik Flap altijd vrij hard moeten voeren met energierijk voer om hem wat op gewicht te houden omdat hij zoveel energie verdoet met rondhuppelen in de wei.

Doortje heb ik nog niet zo lang maar ik heb het idee dat zij wat sneller dik wordt. Ze heeft ook zo'n wam trouwens.

Op dit moment zijn ze volgens mij trouwens geen van 2 te dit want je voelt het ruggetje duidelijk als je ze aait en als je ze op tilt, kun je ook duidelijk de ribbetjes voelen.

Hoe doen jullie dat met voeren van 2 konijnen waarvan de een mogelijk wat sneller te dik wordt? Tijdens het voeren van krachtvoer apart houden is helaas geen optie want Flap heeft het vrijwel onbeperkt nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen worden bij elke inenting gewogen en dan word er ook gekeken wat ze de vorige keren wogen. De da houd in zijn pc bij welke konijn soort hoeveel mag wegen. Maar het is belangrijk om het gewicht te volgen want een konijn hoort ook zijn eigen zal maar zeggen vaste gewicht te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pootwammen wijzen volgens mij wel op overgewicht... maar dat weet ik niet 100% zeker.

Belle kreeg een wam toen ze met die uks zat.. en nu mijn ouders ze "overvoeden" lijkt die groter te worden. Ik leg het heel vaak uit: overgewicht kan dodelijk zijn blablabla.

Maar mijn pa vind het zielig als ze geen gemengd voer mogen en vind dat ze altijd moeten kunnen eten. Ik zag dan: ja geef ze dan hooi!

Mja ouders zijn eigenwijs en ik kan moeilijk elf elke dag op en neer rijden ze te voeren.

Ik heb het nu met biks zo geregeld dat ze heeel licht gemengd voer krijgen. Dus ik koop gewoon 20 kg biks en daar meng ik 4kg gemengd voer doorheen ;)

Maargoed buiten dat, ik denk dat je ook vooral moet wegen inderdaad. Soms is het moeilijk te zien en nu met die dikke wintervacht lijken veel konijnen volgens mij wat dikker :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin had juist ondergewicht toen ik hem kreeg woog hij maar 1,3 kg en dat voor een middelgroot konijn! De DA zei dat hij ongeveer 2 kg moest wegen. Nu gaat langzaam maar zeker zijn gewicht wat omhoog, want eerst zag je bijna zijn botten onder zijn vacht zitten. Hij is nog wat mager, maar gelukkig komt het helemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .