Ga naar inhoud

Sterilisatie: meningen gevraagd


Snoef

Aanbevolen berichten

Een tijdje terug heb ik ook al een vraag gesteld m.b.t. steriliseren van voedsters...

Ik heb dus 3 voedsters: Baby (bijna 4, in maart 4), Lily (2,5, in maart 3) en Mickey (2,5, in maart 3).

Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik hen wel of niet moet laten steriliseren omdat ik het gewoon een hele enge en zware operatie vind maar anderzijds kan het natuurlijk wel kanker en ontstekingen aan de baarmoeder voorkomen. Nu vroeg ik me af of mijn volgende redenatie ergens op slaat:

- Ik wil Baby liever niet laten steriliseren omdat zij al bijna 4 jaar oud is en daarbij komt ook dat zij al maanden last heeft van Sore Hocks dat gepaard gaat met vele medicatie (oraal en via een injectie) en ongetwijfeld dus ook veel stress, niet in de laatste plaats omdat ik ook sokjes bij haar omdoe wat ze allesbehalve leuk vindt.

- Mickey wil ik ook liever niet laten steriliseren omdat zij al heel wat te stellen heeft gehad omdat ze regelmatig gasaanvallen heeft. Een sterilisatie + stress is denk ik niet goed voor haar. Ze heeft zo een enorme hekel aan alles dat met medicatie te maken heeft, dat ik het haar eigenlijk gewoon niet wil aandoen.

- Lily daarentegen is mijn grootste twijfelgeval. Lily is behoorlijk fel en zoekt de meeste confrontaties op met de andere voedsters. Zij sproeit ook het meeste buiten de kooi en probeert regelmatig haar rammetje uit in de zin van rijden en bazig doen om de rangorde weer te herindelen. Haar mannetje vindt dit niet leuk, het is een heel gevoelig beestje dat snel banging is en eigenlijk snel van zijn stuk is gebracht. Ook heeft Lily regelmatig periodes erbij dat ze de hele kooi van onder tot boven omploegd en ik begin te denken dat dit ook een soort van hormonaal gedrag is of mss zelfs wel een soort van schijnzwangerschap.

Het komt er dus op neer dat ik vooral aan het denken ben om Lily te laten steriliseren. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik bang ben dat er iets misgaat bij de operatie. Is 2,5 niet al een beetje aan de oude kant? En gesteld dat ik haar wel laat steriliseren, waar moet ik na afloop dan op letten en hoelang kan het duren voor ze weer hersteld is.

Ook: Wat vinden jullie van mijn beweegredenen wat betreft Baby en Mickey?

Ik zou het mezelf enerzijds niet snel vergeven als een van mijn voedsters komt te overlijden aan een baarmoederontsteking of -kanker maar tegelijkertijd heb ik ook geen lekker gevoel bij sterilisaties....Help!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wat zal ik je eens zeggen bij konijn 3 heb je kwa gedrag alle reden toe het te doen.Maar wees je er van bewust als de dames nu samen wonen dat het straks mis kan gaan.Mocht nummer 3 geholpen worden.Ik heb het hier zelf helaas ook onder vonden.Mijn geholpen voedster [Was noodingreep]Kon niet meer in mijn groep terug gekoppeld worden.Ze was echt de pineut in de groep.Op de een of andere manier merken konijnen het.Ze kon wel samen wonen met een andere gehopen voedster en ram.De operatie is best heftig voor het diertje.Dus neem zelf ook de tijd er voor.

En doe het in het begin van de week als je het doet .Anders kom je geheid mocht je een probleem hebben in het weekend rondje terecht.......met een andere da.

Wat heb je nodig na de operatie. Water bak,pijnstilling,cisseral en zacht groen met hooi zullen ze als eerste eten.Daar naast moet het konijn binnen het liefste op een handoek dat je alles ziet kwa eten en keutels.De meeste zijn echt wel 2 dagen van slag.Daar naast dwang voer wel in huis halen verkrijgbaar bij de da.

succes cindy

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met je eens dat je Baby zeker NIET laat castreren, te gevaarlijk...

Wat betreft Mickey... idd ook een twijfelgeval... het is zeker niet normaal dat ze zo gevoelig is in de darmen...is ze uitgebreid ondezocht?

Dan nr 3...ja dat is wel een overweging waard...haar gedrag duidt er idd op dat ze veel last heeft van haar hormonen en de kans is dus erg groot dat ze op een gegeven moment gaat last krijgen van mankementen aan de baarmoeder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff.. Ik vond het al eng om mijn ram te laten castreren! Dus ik weet hoe erg je twijfelt! Maar het gedrag van Lily is niet fijn, dus dat zou dan een oplossing kunnen zijn! Qua leeftijd weet ik het eigenlijk niet. Bij een ram is hoe eerder hoe beter omdat het sproeien en alles anders aangeleerd gedrag kan worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat lastig zeggen..

alle voors en tegens goed afwegen.

Maar ik denk dat je eens moet beginnen met je niet te druk te maken om de operatie. Het is dan wel een zware maar ik heb al zoveel succesverhalen gehoord. Ga er dus neit vanuit dat het nare gevolgen heeft.

En wat betrefd het terug koppelen, las je, zoals cindy vertelde dat dit wel eens mis kan gaan.

pff moeilijke keuze.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijntje 1 en 2 om het maar even zo te zeggen, ben even de namen kwijt, zou ik niet doen. Voor gezonde konijnen is het al zwaar, laat staan voor oudere, minder gezonde konijnen.

Lily laat dus wel duidelijk merken dat ze de baas wil zijn..door haar te castreren en dus lager te plaatsen in rang is het voor mij een vraag of je dan de rangorde niet nog meer in de war brengt, aangezien ze 1) deze lagere plaats misschien niet pikt 2) gelijk komt te staan met de andere voedsters...

Aan de andere kant, zullen haar hormomen haar nu wel danig in de weg zitten...(tenminste haar zelf niet, maar de rest en jou (sproeien)wel)

moeilijk hoor, zeker goed overwegen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties...ben even 2 dagen niet op het forum geweest dus vandaar mijn late reactie..Ik was het er vergeten bij te vermelden maar mijn 3 koppels lopen niet samen los. Dus ik hoef me eigenlijk alleen druk te maken om de nieuwe rangorde van ram + voedster (Raffi + Lily) mocht ik haar laten steriliseren.

Ik vind het wel fijn om te lezen dat de meesten Baby en Mickey niet zouden laten steriliseren, dan weet ik dat ik daar de goede keuze in maak. Mocht er ooit wel iets van een ontsteking optreden, dan zit er niks anders op maar ik hoop dat dat niet gebeurt. Ik heb nu 'spijt' dat ik het niet heb laten doen toen ze jong waren, maar laat ik het er maar op houden dat ik toen niet ingelezen genoeg was en dus eigenlijk niet wist wat de grote voordelen waren van een sterilisatie.

De DA zelf raadde me wel aan om voedsters te laten steriliseren om alle eerder genoemde redenen. Maar ik heb dat toen alleen in het algemeen een keer gevraagd en niet met bijkomende problemen (Sore Hocks, darmprobleempjes).

@ Caroline: Ik heb Mickey nooit laten onderzoeken bij de DA. Ik heb hem wel verteld dat Mickey vaak een dagje niet lekker is en dat ze dan niet wilt eten enz. Hij vertelde toen dat sommige konijnen idd een zwakker darmengestel hebben en dat ik daarom altijd moet zorgen dat ik cisaral in huis heb. Ook zorg ik altijd voor een pijnstilling en meestal gaat Mickey de dag erop of zelfs dezelfde avond al weer eten.

Ik ga in ieder geval eens goed met mijn vriend overleggen wat te doen met Lily. Rondom kerst hebben we beiden 2 weken vrij dus mss is het een goed idee om het dan te laten doen zodat we niet hoeven te werken/school hebben en we goed op haar kunnen letten. Dan kunnen we ook meteen ingrijpen als we zien dat ze zich rot voelt of niet wilt eten/keutelen. Anderzijds is het natuurlijk wel een rottige tijd met gesloten praktijken ivm de kerst maar dat lijkt me beter dan het in een normale week te doen wanneer mijn vriend 40 uur werkt en ik geen auto kan rijden :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik doen! Maar als het goed is, heb ik haar al ontwormd toen ik haar 3 weken lang preventief panacur moest geven...En die gasaanvallen heeft Mickey al sinds ik haar heb..Niet echt frequent in de zin van elke week...Maar tegenover de andere nijnen heeft ze vaak iets...Kan er de vinger niet echt op leggen in welke periodes ze het heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gemerkt, schiet me nu te binnen, dat de laatste keer dat ik peterselie gaf, Mickey de dag erop niet lekker was...Dat verbaasde me omdat peterselie toch een darmstimulerende werking heeft? Maar sindsdien heb ik dat niet meer aan haar gegeven. Verder heeft ze het in periodes van rui, waar de andere nijnen dan ook verharen maar nergens last van hebben en zij dus vaak wel. Misschien komt het ook omdat zij Oscar altijd hele douche-beurten gaf en zodoende dus ongetwijfeld veel haren binnenkreeg.

@Caroline, hoe heet dat boekje waar jij het vaak over hebt dat gaat over gedrag van konijnen? Ik ben daar wel erg benieuwd naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vandaag de DA eens even bellen om inlichtingen te winnen en de situatie rondom Lily voor te leggen. Dan ga ik even goed nadenken en mogelijk een afspraak maken voor volgende week ergens aangezien ik dan 2 weken vrij heb.

Ik zit vooral ook in mijn maag met het feit dat een narcose + sterilisatie zorgt voor een zwakke weerstand en dat is natuurlijk bij uitstek een goed moment voor e-cuniculi etc om weer de kop op te steken......

Voor degene die hun voedster wel hebben laten steriliseren: Hoe gaat het in z'n werk? Duurt de operatie lang/kort? Hoelang duurde het daarna voor ze weer ging eten en wandelen?

@ Dollie: Een voedster laten helpen maar een ram niet heeft geen nut omdat de ram dan nog steeds gaat rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dankjewel! Ik ga eens snuffelen op internet.

Ik heb voor 30 december een afspraak gemaakt om Lily te laten steriliseren. Ik heb de assistente aan vragen onderworpen en zij was van mening dat er eigenlijk nooit iets fout gaat bij hun in de kliniek ten gevolge van een sterilisatie. Laat ik maar hopen dat ik dan niet de eerste ben waarbij het wel fout gaat...Hoewel zij ook van mening was dat in principe een konijn nooit te oud is voor een sterilisatie mits het in goede conditie is, ga ik het niet gokken met Baby. Misschien als het met Lily wel goed gaat, dat ik genoeg moed bij elkaar kan schrapen om ook met Mickey te gaan, maar dat zie ik dan wel weer.

Vooralsnog maar even afwachten en bidden dat het dan goed gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let hier wel even op: In de volksmond is het zo dat sterilisatie alleen voor vrouwelijke dieren geldt, en castratie voor mannelijke dieren. Dierenartsen kunnen voor het gemak dit overnemen, maar ze kunnen ook de medische term behouden.

Je voedster zal echt gecastreerd moeten worden om de bron van de hormonen (= eierstokken) weg te nemen. Steriliseren is enkel het doorsnijden van de eileiders (of bij de ram de zaadleiders), castreren is het wegnemen van de eierstokken + eventueel baarmoeder en bij de ram de balletjes. Vraag dit even goed na bij je dierenarts! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, wat Lieke zegt.

Voor degene die hun voedster wel hebben laten steriliseren: Hoe gaat het in z'n werk? Duurt de operatie lang/kort? Hoelang duurde het daarna voor ze weer ging eten en wandelen?

Ik heb 4 voedsters laten castreren, de operatie duurde volgens de dierenarts zo'n 15 minuutjes. Ze worden bij mijn dierenarts weer wakker gespoten en goed in de gaten gehouden, na een aantal uurtjes mocht ik ze gaan halen. En dan thuis goed verzorgen, je moet zeker voldoende pijnstillers meekrijgen en ciseral (had ik niet, maar geleerd van Cindy ;)). Dan is het zaak dat ze zo snel mogelijk weer gaat eten (en drinken), en de rest volgt dan eigenlijk vanzelf. Het is op zich wel een redelijk zware operatie, maar bij mij waren ze alle vier vrij snel weer kwiek en echt aanwezig zeg maar, het konijntje weer goed aan het eten krijgen is meestal het meeste 'werk'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik zal het eens goed navragen maar de dierenarts rekent 140 euro voor de sterilisatie(castratie) dus ik ga er vanuit dat de hele baarmoeder verwijderd wordt en niet dat slechts de eileiders doorgesneden worden.

Ik heb het ook met haar gehad over de hormonen e.d. dus ik hoop dat het duidelijk is dat het om de grote ingreep ging. Ze zei ook dat zij sowieso aanraden om elke voedster te laten helpen om de kans op ontstekingen en kanker te voorkomen..dit impliceert dan ook de grote ingreep denk ik of niet?

Ik heb gelukkig cisaral en metacam in huis...Cisaral is neem ik aan om de eetlust/darmen te bevorderen na zo'n zware operatie? Is baytril ook niet handig om ontstekingen aan de hechtingen e.d. te voorkomen?

Verder zal ik zorgen voor voedsel waar Lily een moord voor doet, alhoewel zij vrij gematigd is en niet iets specifiek echt lekker vindt :s

En de hokindeling...Moet ik haar gewoon weer meteen bij haar mannetje zetten? Zodat ze daar toch troost bij kan vinden en niet te lang apart zitten?

Ik heb ook gelezen over een handdoek in de kooi leggen om goed in de gaten te houden of zij keutelt, maar is dit niet te koud? (ze zitten wel binnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad wel dat het dan om de castratie gaat. ;) De baarmoeder halen ze alleen weg als die er wat aangetast of onrustig uitziet. De eierstokken veroorzaken baarmoederkanker, dus wanneer die weg zijn en de baarmoeder is helemaal gaaf, heeft het geen nut om deze ook weg te halen.

Ciseral is inderdaad om de darmen te stimuleren, metacam is de pijnstilling. Over Baytrill durf ik niets te zeggen. Dat is toch een ontstekingsremmer?

De handdoek is inderdaad wel handig, maar bij de castratie van Knabbel kreeg ik zo'n kleedje mee. Zo'n ding dat de DA in de kooi van een ziek of pas geopereerd dier legt. Misschien kun je daarom vragen, ik weet alleen niet hoe het heet. :P

Tegen de kou kun je een kruik maken en daar een handdoek omheen wikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dankjewel, dan weet ik dat ook weer: castratie = weghalen eierstokken en niet per definitie de baarmoeder!

Baytril is idd een ontstekingsremmer. DIe gebruik ik nu al een poosje voor Baby met haar Sore Hocks maar het leek me handig om ontstekingen te voorkomen die kunnen ontstaan na de sterilisatie (m.n. aan de wond toch?) Zal het bij de arts eens navragen.

Misschien kan ik gewoon een grote plaid in hun hok leggen, net zoals nu bij Milo + Baby ligt. Die zijn lekker warm en dan leg ik meestal een handje hooi in 1 hoekje zodat ze dat toch kunnen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh...bij een konijn van die leeftijd moet zeker de baarmoeder er ook uit!

Meestal wordt de baarmoeder ook weggenomen trouwens, niet alle baarmoederontstekingen zijn hormoon-gerelateerd...

Mbt haar partner, ik heb ze dadelijk weer herenigd en dat is prima verlopen. Het hangt een beetje van het karakter van je ram af. Als hij onophoudelijk gaat rijden,moet je in de gaten houden dat hij haar net niet meer stress bezorgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let hier wel even op: In de volksmond is het zo dat sterilisatie alleen voor vrouwelijke dieren geldt, en castratie voor mannelijke dieren. Dierenartsen kunnen voor het gemak dit overnemen, maar ze kunnen ook de medische term behouden.

Je voedster zal echt gecastreerd moeten worden om de bron van de hormonen (= eierstokken) weg te nemen. Steriliseren is enkel het doorsnijden van de eileiders (of bij de ram de zaadleiders), castreren is het wegnemen van de eierstokken + eventueel baarmoeder en bij de ram de balletjes. Vraag dit even goed na bij je dierenarts! ;)

Ik vroeg me al af waarom jullie het toch altijd castratie noemen... :$:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .