Ga naar inhoud

gemengd voer


mibebe71

Aanbevolen berichten

Is gemengd voer zo slecht dan?

Toen ik Parel en Loena ophaalde(ze waren toen 8 weken)kregen ze ook gemengd voer.Ze krijgen s'ochtends een klein kommetje gemengd voer,door de dag heen eten ze zoveel vers gras als ze kunnen en daarnaast hebben ze de hele dag door de beschikking over hooi en stro en als ze in het nachthok gaan krijgen ze nog een portie vers groenvoer.Mogen ze echt alleen biks dan ipv gem voer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen geven geen gemengd voer, omdat dit dikmakers bevat. Je zult merken dat je konijn alleen het "lekkere" eruit snoept en de gezonde biksjes laat liggen, waardoor hij/zij niet alle gezonde vitaminen en mineralen binnen krijgt.

En dan word hij ook nog dikker daardoor.

Ik zou je adviseren om heel langzaam om te schakelen naar biks. Konijnen vinden dit net zo lekker en het is veeel gezonder !

Elke dag mix je een beetje biks door het gemengde voer, tot dat ze uiteindelijk op biks zitten. Wel eventjes letten op hoeveel gram ze mogen per dag hé !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is inderdaad niet zo goed. Toen we Nijn kochten, half april, zijn we begonnen met het geven van gemengd voer. Het viel ons op dat hij daar een aantal dingen altijd uit liet liggen. Hij had toen minimaal 1x per week last van diarree. Na een paar weken afgewacht te hebben leek ons dit niet goed en zijn we met hem naar de dierenarts geweest en die zei dat we beter over konden stappen op biks omdat konijnen uit het gemengde voer vaak de dingen die ze lekker vinden (waar teveel suiker in zit) eruit pikken. We zijn toen overgestapt op biks en hij heeft echt nooit meer diarree gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks is gewoon beter voer, dat wel. Maar als jij je konijn voert zoals je hier beschreven hebt krijgt hij toch wel genoeg goede voedingstoffen binnen. Ik weet niet of het zo erg is hoor. Zorg wel dat je konijn alles opeet en niet alleen de lekkere dingen, dan zou ik dus wel overschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook gemengd voer, aan de biks wouden ze niet x'D maar ze zijn volgens mij écht niet te dik en ze eten altijd alles op. Als ik een nieuw konijntje zou aanschaffen/krijgen zou ik hem/haar wel biks geven, maar deze twee zijn toch al redelijk oud (4 en 5, mijn oudste is 7 geworden, dus dit gaat redelijk de goede kant op) en ze zijn gewoon gezond, dus ik laat ze lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je maar zorgt dat ze genoeg variatie in hun voer hebben. Wat hooi, stukje brood, wat groente. Ik heb konijnen gehad die gemengd voer kregen. Die hebben het prima er op gedaan en de konijnen die ik nu heb krijgen bix en veel ander vers eten en hooi. Deze konijnen zijn best wel een beetje dik maar het zijn ook franse hangoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja mijn ouders regelden zulke dingen eerst altijd, logisch, ik was of 4 of 6 toen we onze eerste konijntjes kregen.. Maar die kochten dus gewoon gemengd voer, heb een keer een spreekbeurt over konijnen gehouden en toen kwam i ker achter dat biks beter was maar verder niks mee gedaan, toen ik hier kwam heb ik er nog weer over na gedacht en biks geprobeert maar daar wouden ze dus niet aan wennen, nou ja, jammer dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .