Ga naar inhoud

Even schrikken hoor...


milo

Aanbevolen berichten

....Teun had vanochtend diarree.....Ik had hem gisteren voor het eerst een minuscuul stukje wortel gegeven....

Voorlopig durf ik dit maar even niet meer te geven. Gelukkig is het nu weer over en keutelt hij weer goed. Pffff..opluchting zeg. Wat kan je je snel hechten aan zo'n hummeltje.

Nu heb ik wel eens gehoord dat een konijntje tot 4 maanden geen groenvoer zou mogen hebben. Is dat zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is er geen leeftijdsgrens wanneer er begonnen mag worden met het geven van groenvoer.

Er zijn zat konijntjes die al bij moeders groen mee eten.

Ik ben bij mijn konijnen begonnen met het geven van groen toen ze een week of 9 waren geloof ik.

als je gaat beginnen met het gevenvan groenvoer aan je konijntje moet je dit heel voorzichtig opbouwen.

Het beste begin je met een heel veilige groensoort zoals bijvoorbeeld;

- andijvi

- witlof

- ruccola

- wortelgroen

- peterselie

-bassilicum

Waar je altijd voorzichtig mee moet zijn is met wortels, fruit en koolsoorten.

Fruit en wortels bevatten erg veel suikers en zijn dus dikmakers, maar suiker zorgt ook nog eens extra snel voor diarree.

Koolsoorten staan erom bekend nog al eens snelvoor gas te zorgen.

Als je gaat beginnen met het geven van groen neem je 1 groensoort tegelijk.

Je begint met een stukje ter grootte van een postzegel. Gaat dit goed.... dwz je konijn gaat niet aan de race, dan geef je de dag erna een stukje ter grootte van twee postzegels enz.

Na een dag of drie/ vier ga je een tweede groensoort op dezelfde manier introduceren.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge dieren mogen wel groente hebben, maar niet alle fokkers geven dat. Als ze bij mij uit het nest komen is het eerste wat ze eten groen, echter wanneer en jong dier nog nooit groente heeft gehad rond een leeftijd van 8 weken zijn, zijn darmen hier ook niet aan gewend en moet hiermee opgepast worden. Altijd klein beginnen en liever niet wortel daar reageren vaak konijntjes wel is op. Beter wat Kelly hier boven al post.

Sommige konijnen blijven gevoelig voor groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info! Ik wacht nu nog even een poosje en dan ga ik heel voorzichtig met een stukje andijvie oid beginnen. Voorlopig geen wortel meer!

Voorlopig zit hij nu lekker van zijn hooi met gedroogde paardenbloemen te eten.:biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn eet al vanaf dat hij buiten zijn nest is groenvoer.

ik heb gelezen dat het ook wel gezond is als je maar niet teveel geeft.

mijn konijn is nu 8 weken en eet elke dag een stukje wortel een stukje appel en witlof (en wat voor groente er ook maar over is)

ook rozijntjes vindt hij erg lekker, vooral als ze even in warm water hebben gelegen!:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .