Ga naar inhoud

bruidsluier giftig?


mousie

Aanbevolen berichten

ik heb een bruidsluier in de tuin en daar zat gijs net aan, kan nergens vinden of die giftig is? heb ook klimop en hortensia:(( die zijn wel giftig dat weet ik... kan hij lekker los in de tuin, moet ik de planten maar verwijderen? ik dacht dat ze uit zichzelf wel wisten wat gevaarlijk was ? zal wel nie meer he als huisdieren..ik had hem al toen hij 6 week was en heeft hij natuurlijk niet geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij mag het niet. Ik kwam net een site tegen van een meisje wiens nijnen maar dood bleven vallen. Nu geeft ze het op om nijnen te houden. Iets verder las ik dat ze zowel klimop als bruidsluier in de ren had en dat die door alle nijnen werden aangevreten.

Nu weet ik zeker dat klimop giftig is maar ik vertrouw die bruidsluier ook niet hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je.... ik heb ooit gelezen dat konijnen zelf doorgaans weten wat ze kunnen eten wat aan aan planten. Dat dit in de natuur zelf ook zo is..(dat klinkt ook heel logisch)

De tuin die we hadden liepen de konijnen regelmatig los, was vanalles te vinden en ik liet het maar zo..

Klimop groeide ook achter hun hokken en ze konden er zo bij...maar meer dan een enkel hapje namen ze ook niet....en van de taxus bleven ze inderdaad helemaal af...

Bruidsluier daarentegen waren ze helemaal dol op !

Pas later las ik wat wel of niet giftig was en inderdaad...het lijkt er dan toch op dat ze zelf ook die selectie kunnen maken...

Of je daar ook helemaal op moet/mag vertrouwen is natuurlijk een tweede....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaza, klimop is wel giftig voor konijnen hoor, daar dus echt mee oppassen!

Wat het zelf weten wat ze wel en niet kunnen eten betreft, volgens mij is dat tot op zekere hoogte inderdaad waar. Zodra er genoeg eetbare dingen in de omgeving zijn en genoeg te doen is blijven ze er af. Maar als er ergens veel gifitige planten stana of er is verder niet echt wat te eten in de buurt, dan beginnen ze er vroeg of laat toch aan, en dan ligt het aan de plant wat de gevolgen zijn!

(het kan van maag/darmkrampjes, diaree, verlamming of bewusteloosheid tot zeer snel overlijden wisselen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 jaar later...
  • 2 jaren later...

Nu is dit een heel oud topic, maar had recent een heftige discussie met iemand die zei dat bruidssluier wel degelijk giftig is.

Nu eten mijn dieren dit dus al jaren, zonder gevolg.

Zij zei echter dat het niet zo is dat ze ervan sterven, maar kwam met het volgende :

Giftig wil niet altijd zeggen dat het instant dood. Het kan de lever of de nieren beschadigen, kanker veroorzaken, enz. Ik ben een chemicus, jammer dat je me niet gelooft. Ik zal dan maar weer de kast moeten opentrekken met een langdradige ...uitleg, zucht. Bruidssluier is deel van de duizendknoopfamilie. Het is gekend onder de latijnse naam Fallopia. Ze bevatten hoge concentraties van resveratrol, wat voor vele dieren niet erg is, maar wel voor kleine dieren zoals cavia's. Resveratrol is een antioxidant, want deels zeer gezond is, maar ook licht giftig. Het is een polyfenol, dat darmblokkage kan veroorzaken. Een polyfenol is een phytoxine, die ongeacht gunstige effecten ook giftig kan zijn: leed meer hierover:

http://www.gmpplus.org/lmbinaries/pdf1328_pdf_nl_nl.pdf

Het zal dus wel weer zijn zoals met alles : wees voorzichtig en geef het met mate.

Het is niet zo dat ze bij mij elke dag kilo's vreten, nee af en toe trek ik een twijg af en eten ze dat met z'n allen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .