Ga naar inhoud

DA gemaild over castratie


Mirrin&Catootje

Aanbevolen berichten

En een antwoord gekregen:

Een konijn mag vanaf 6 maanden leeftijd gecastreerd worden. Ze kunnen wel tot nog 6 week na castratie bevruchten dus dit is iets om rekening mee te houden.

U kunt hem om 9 uur s'morgens komen brengen in een doos of katten reismand. Deze niet vullen met hooi stro of zaagsel maar gewoon een handdoek als bodembedekker.

U hoeft geen eten mee te geven en hij hoeft ook niet nuchter gehouden te worden.

Na de castratie mag hij de eerste 2 dagen niet naar buiten indien hij in een buitenhok verblijft en moet hij op een handdoek blijven. Tussen 14.00 en 16.00 mag hij weer gehaald.

Dit kan niet samen met de enting omdat deze entstof aangebroken maar 2 uur houdbaar is. In een flesje zit entstof voor 10 konijnen en moet de rest weggegooid.

U kunt het beste even bellen voor een afspraak.

Op zich wel netjes allemaal en klopt het ook redelijk.

Beetje jammer over het enten, ze zegt niet dat het niet samen mag met het castreren maar, dat het gelijk voor 10 konijnen is.

En die 6 weken vruchtbaar zijn, is volgens mij echt een DA antwoord wat ik hier al vaker op BB heb gelezen.

Ik zal vragen of hun dan hooi geven na de operatie, anders geef ik toch wel wat mee in een bakje.

Na 6 maanden castreren, is dit iets wat ik moet aanhouden?

Anders heeft Sjaak echt nog even pech om samen met een meissie te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mirrin is afgelopen maandag gecastreerd. Hij is 3,5 maand oud. Ik had geen voer ed meegegeven en eenmaal thuis begon hij meteen te eten.

Ik heb hem vandaag ook pas weer naar buiten gedaan in zijn eigen hok. Catootje zit sindsdien bij Willow.

Over 1,5 week wil ik hem ook gaan koppelen met Willow en Catootje.

Ja, ik las net je verhaal dat het koppellen zo goed ging! Fijn hoor.

Sjaak is bijna 14 weken, ik zat te denken om hem met 16 weken te laten castreren.

Wijziging: Vergeet ik je helemaal te vragen hoe het nu met Mirrin gaat....

aangepast door Stefanie
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn mannen zijn met vier maanden beiden gecastreerd.

Ik zou hem wel degelijk brokjes, hooi en wat groen meegeven zodat ze m dat gelijk kunnen aanbieden na de ingreep.

Hooi wel in een plastic bakje doen zodat het idd niet in zijn wond kan gaan prikken.

De leeftijd van zes maanden en de afzondering van zes weken maakt idd wel duidelijk dat ze niet helemaal up to date zijn....

Je kan nog eens vragen hoe vaak ze konijnen castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een FH kan zeker met 12 weken al gecastreerd worden... 6 maanden is idd nogal laat en doet me dus ook vermoeden dat deze DA niet op de hoogte is... als hij zich regelmatig bijschoold in konijnen (wat KO-DA'en doen) zou hij weten dat dit al lang achterhaald is en ook dat er geen 6 weken vruchtbaarheid mogelijk is.

Ik zou het volgende een vragen:

" Hoe kan het dat een ram na castratie nog 6 weken vruchtbaar blijft? Alles wordt toch weggenomen en hij kan dan geen zaadcellen meer produceren? "

En eens kijken of er dan een lampje gaat branden...ik vind het toch echt wel te gek hoor ,dat er DA'en zijn die dit blijven beweren... hoe kunnen zaadcellen nu in godsnaam zo lang overleven? Bij mensen bv kunnen die max 3 dagen overleven in bv de baarmoeder... daarna sterven ze af. Of het nu om een baarmoeder of een zaadleider gaat, weinig verschil denk ik en een konijn of mens...5 en halve week verschil is wel een beetje groot hé?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips!

Ik ga zeker vragen voor die pijnstilling en wat voor narcose ze gebruiken en ja, Sjaak moet er dan toch aan geloven met een week of 2-3 ;) Dan is hij 16-17 weken oud.

Vond het ook jammer dat ze er geen prijs bij hebben genoemd.

Ben ik toch ook wel benieuwd naar omdat hier op BB zoveel verschillende prijzen staan met wat het kost bij een ram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een FH kan zeker met 12 weken al gecastreerd worden... 6 maanden is idd nogal laat en doet me dus ook vermoeden dat deze DA niet op de hoogte is... als hij zich regelmatig bijschoold in konijnen (wat KO-DA'en doen) zou hij weten dat dit al lang achterhaald is en ook dat er geen 6 weken vruchtbaarheid mogelijk is.

Ik zou het volgende een vragen:

" Hoe kan het dat een ram na castratie nog 6 weken vruchtbaar blijft? Alles wordt toch weggenomen en hij kan dan geen zaadcellen meer produceren? "

En eens kijken of er dan een lampje gaat branden...ik vind het toch echt wel te gek hoor ,dat er DA'en zijn die dit blijven beweren... hoe kunnen zaadcellen nu in godsnaam zo lang overleven? Bij mensen bv kunnen die max 3 dagen overleven in bv de baarmoeder... daarna sterven ze af. Of het nu om een baarmoeder of een zaadleider gaat, weinig verschil denk ik en een konijn of mens...5 en halve week verschil is wel een beetje groot hé?

Woow ik had net een hele lange tekst getypt met mijn cursus fysiologie naast me en net toen hij bijna klaar was viel mij laptop uit :grrrrrr:.

Ik heb geen zin meer om het nog eens allemaal te typen, maar wil jullie wel ff een verkorte versie geven.

Wat ik te weten gekomen ben van professor Bols is:

Zaadcelletjes kunnen inderdaad ongeveer 2 dagen overleven in het vrouwelijk geslachtsstelsel. Dit is zo voor alle zoogdieren. (Bij vogels kan dit weken zijn)

Maar die levensduur is helemaal verschillend bij het vrouwtje en het mannetje. Reden: 1. vagina produceert melkzuur. Hier kunnen de zaadcelletjes niet goed tegen. Het mannetje heeft wel accesoire geslachtsklieren die een basisch secreet produceren om de zaadcelletjes wat te helpen. 2. De zaadcellen worden in het mannetje gevoed. De bal en bijbal produderen een voedingssecreet.

Nu de zaadcellen worden opgeslagen in de bijbal en kunnen hier enkele weken overleven. Nu weet ik niet wat er met enkele weken bedoeld wordt, maar ik veronderstel 2-3, zeker geen 6. Bij ejaculatie worden ze voortgestuwd vanuit het hoofd van de bijbal. Dus volgens mij zitten er normaal gezien weinig zaadcellen in de zaadleiders. Maar ze zullen er dus wel zijn, anders zou het mannetje dadelijk bij het vrouwtje mogen, na castratie. Om deze cellen gaat het dus, vermits bij een castratie de ballen en bijballen eruit gehaald worden. Deze cellen, kunnen dus in principe nog wel een tijd overleven, vermits ze nog steeds omgeven zijn door het voedingssecreet, dat mee is gekomen vanuit de ballen. Het kan natuurlijk wel niet vernieuwd worden, vermits de ballen en bijballen weg zijn. Maar ik heb er geen idee van hoe lang zo n voedingssecreet kan meegaan.

Zes weken lijkt mij dus ook overdreven lang. En trouwens zijn er normaal niet veel zaadcellen in de zaadleiders, dus de kans dat deze de weg vinden naar de eicellen, lijkt mij vrij klein.

Waar deze '6 weken' vandaan komt, lijkt mij dus ook een raadsel. Moest ik het in de les tegen komen, zal ik het zeker eens vragen!

Voor de geïnteresseerde nog een leuk weetje:

Het ejaculaat (sperma) van een rammelaar is 0,3-3 ml en bevat 700.000 zaadcellen/mm3. ( man: 3ml - 400.000.000 zaadcellen/mm3)

Ik hoop dat jullie er een beetje aan uitkunnen. Anders, stel gerust vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een FH kan zeker met 12 weken al gecastreerd worden... 6 maanden is idd nogal laat en doet me dus ook vermoeden dat deze DA niet op de hoogte is... .

Dommel is met iets ouder dan 4 maanden gecastreerd.

Een reden om het pas met 6 maanden te doen (wat ik best een goede reden vind) is: dat een castratie zoveel van een konijn kan vergen dat het de groei kan belemmeren.. en gezien een FH nogal groot moet worden haha.

Maar dit vind ik persoonlijk meer een reden voor een voedster gezien mijn ervaring is dat de mannen zodra ze thuis zijn alweer bijna de oude zijn.

Voor de geïnteresseerde nog een leuk weetje:

Het ejaculaat (sperma) van een rammelaar is 0,3-3 ml en bevat 700.000 zaadcellen/mm3. ( man: 3ml - 400.000.000 zaadcellen/mm3)

Hahaha dat is interessant! Waarom heeft een konijn eigenlijk zoveel zaadcellen want het is altijd raak... :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de geïnteresseerde nog een leuk weetje:

Het ejaculaat (sperma) van een rammelaar is 0,3-3 ml en bevat 700.000 zaadcellen/mm3. ( man: 3ml - 400.000.000 zaadcellen/mm3)

Weten we dat ook weer ;)

Heb toch ook een beetje mijn twijfels om `m voor 4 maanden oud al te laten helpen. Wacht die leeftijd dan ook af.

En dat duurt toch niet zo heel lang meer.

Vind het eigenlijk ook wel een beetje egoistisch van mijzelf, ik laat hem pijn lijden voor een vriendinnetje en misschien wil hij dat wel helemaal niet...

En ik neem een risico om hem te laten castreren en misschien komt hij niet uit de narcose, zal Sjaak weer precies dat procentje zijn waar het niet goed mee zal gaan.

Misschien vind hij het wel prima zo alleen en vind ik het alleen maar leuk om 2 konijnen samen te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ik denk het niet hoor! :)

Je FH zal wel minder naar jou toe trekken als ie een vriendinnetje heeft.. dus als je dat niet wilt, moet je het niet doen.

Maar het blijven groepsdieren he!

En de risico's zijn véél minder groot bij een rammelaar dan bij een voedster! Dus zou ik hem laten helpen en als zijn vriendinnetje geen last van dr hormonen krijgt, ben je redelijk risicoloos klaar :).

Mijn 2 mannen hebben er geen centje pijn van gehad. Hoefden niet eens medicijnen daarna... zaten meteen te eten.. en een binky liet ook niet lang op zich wachten dus...

Kzou inderdaad zeker tot na 4 maanden wachten.. gewoon fijn.

Nou we lezen het tzt wel, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woow ik had net een hele lange tekst getypt met mijn cursus fysiologie naast me en net toen hij bijna klaar was viel mij laptop uit :grrrrrr:.

Ik heb geen zin meer om het nog eens allemaal te typen, maar wil jullie wel ff een verkorte versie geven.

Wat ik te weten gekomen ben van professor Bols is:

Zaadcelletjes kunnen inderdaad ongeveer 2 dagen overleven in het vrouwelijk geslachtsstelsel. Dit is zo voor alle zoogdieren. (Bij vogels kan dit weken zijn)

Maar die levensduur is helemaal verschillend bij het vrouwtje en het mannetje. Reden: 1. vagina produceert melkzuur. Hier kunnen de zaadcelletjes niet goed tegen. Het mannetje heeft wel accesoire geslachtsklieren die een basisch secreet produceren om de zaadcelletjes wat te helpen. 2. De zaadcellen worden in het mannetje gevoed. De bal en bijbal produderen een voedingssecreet.

Nu de zaadcellen worden opgeslagen in de bijbal en kunnen hier enkele weken overleven. Nu weet ik niet wat er met enkele weken bedoeld wordt, maar ik veronderstel 2-3, zeker geen 6. Bij ejaculatie worden ze voortgestuwd vanuit het hoofd van de bijbal. Dus volgens mij zitten er normaal gezien weinig zaadcellen in de zaadleiders. Maar ze zullen er dus wel zijn, anders zou het mannetje dadelijk bij het vrouwtje mogen, na castratie. Om deze cellen gaat het dus, vermits bij een castratie de ballen en bijballen eruit gehaald worden. Deze cellen, kunnen dus in principe nog wel een tijd overleven, vermits ze nog steeds omgeven zijn door het voedingssecreet, dat mee is gekomen vanuit de ballen. Het kan natuurlijk wel niet vernieuwd worden, vermits de ballen en bijballen weg zijn. Maar ik heb er geen idee van hoe lang zo n voedingssecreet kan meegaan.

Zes weken lijkt mij dus ook overdreven lang. En trouwens zijn er normaal niet veel zaadcellen in de zaadleiders, dus de kans dat deze de weg vinden naar de eicellen, lijkt mij vrij klein.

Waar deze '6 weken' vandaan komt, lijkt mij dus ook een raadsel. Moest ik het in de les tegen komen, zal ik het zeker eens vragen!

Voor de geïnteresseerde nog een leuk weetje:

Het ejaculaat (sperma) van een rammelaar is 0,3-3 ml en bevat 700.000 zaadcellen/mm3. ( man: 3ml - 400.000.000 zaadcellen/mm3)

Ik hoop dat jullie er een beetje aan uitkunnen. Anders, stel gerust vragen.

Hehe, bedankt!!!

Mogelijkheid? Werden vroeger bij een castratie de bijballen misschien niet verwijderd? En dan een zekerheidsmarge er bij en komen ze zo op 6 weken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe, bedankt!!!

Mogelijkheid? Werden vroeger bij een castratie de bijballen misschien niet verwijderd? En dan een zekerheidsmarge er bij en komen ze zo op 6 weken?

De bijbal (epididymis) ligt als een randje over de lengte van de zaadbal (testis), dus dat scheidt je niet zo makkelijk, terwijl je de twee samen makkelijk kan verwijderen.

Zie ook het plaatje hier Epididymis - Wikipedia, the free encyclopedia

aangepast door Lirazel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm,

over een dikke week moet ik mondelijk examen doen voor fysiologie. De prof doet nogal makkelijk een babbeltje met de studenten, dus als ik geslaagd ben, zal ik het anders eens vragen. Zie hem daarna toch nooit meer terug.

Ik weet niet of hij het zal weten, want hij is vooral een koeien-expert, maar vragen kan nooit kwaad e.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .