Ga naar inhoud

DA gemaild over castratie


Mirrin&Catootje

Aanbevolen berichten

Gisteren de DA gemaild en kreeg vandaag antwoord van ze.

Ik wilde graag weten wanneer ik Mirrin zou kunnen laten castreren. Ik had nl op de site van het "Wilhelminapark" gezien dat dat het beste pas gedaan kan worden met 6 maanden.

Omdat ik hier al vaker gelezen had dat het ookal met 4 maanden kon, was ik dus benieuwt naar wat zei daarover zouden zeggen.

Maar het kan idd al bij 4 maanden. Als ik Mirrin dan tegelijkertijd zou laten inenten dan zou het goedkoper zijn.

Voor de castratie betaal je 48 euro en voor de inenting 3,90 per enting.

Vinden jullie dat een redelijke prijs?? Wat hebben jullie betaald als ik vragen mag? Niet dat het verder wat uitmaakt hoor, maar was gewoon nieuwsgierig!

Ik heb trouwens voor een andere DA gekozen als waar ik met de hond kom.

Ik ga naar Sittard. "Dierengeneeskundig Centrum op d'n Diek". Hij staat ook hier op de site bij de konijnenkundige DArtsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie en enting mag je niet samen doen!!!

Castratie kan een aanslag op de weerstand van je konijn zijn.

Je konijn is dan op dat moment minder bestendig tegens virusjes ect en dan enten kan dus verkeerd gaan.

Een konijn mag alleen geent worden als het gezond en in goeie conditie is, dus nooit gelijktijdig met een castratie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie van een ram kost bij onze dierenarts € 42, de vaccinaties samen myxomatose en VHS € 13 (als je het samen met meerdere konijnen laat doen zodat ze de entstof voor meer konijnen aan kunnen maken omdat deze niet houdbaar is. Anders is het € 20 per vaccin.).

Maar ze doen het vaccineren en castreren inderdaad niet samen bij ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af waarom de enting i.c.m. de castratie zo goedkoop is..... Ze breken hoe dan ook een nieuwe entstof aan. (Wat de enting duur maakt omdat de entstof na het aanbreken nog maar 1 dag houdbaar is)

En tegelijktijdig enten met een castratie is zeker niet verstandig! Zoals Mirielle ookal zei..

Ik zou hier even wat meer informatie over vragen aan je dierenarts (ben ook wel benieuwd wat die dan gaat zeggen..). En het is beter ervoor te kiezen om de enting op een moment te doen dat je ram volledig hersteld is van de castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom al jaren bij de dierenkliniek op d'n diek. Mijn ervaring bij hun zit goed!

heb al enkele konijnen bij ze laten castreren, ze gebruiken het veilige narcose voor konijnen. Castreren kan inderdaad vanaf 4 maanden. De prijs klopt ook en injectie pijnstiller zit ook in die prijs berekend. Voor tabletten pijnstillers kan je gewoon gaan halen als je konijn pijn zal hebben. Ook voor dwangvoeren kan je bij ze halen.

Ze zeggen ook dat een konijn niet mag vasten, maar dat was bij ons allang bekend.

3,90 euro per inenting klopt inderdaad, maar dat is zonder consult in berekend, met consult zal je toch wel zeker 20 euro meer kwijt zijn.

bij Op d'n diek hebben we nog nooit gehoord dat de inenting tegelijk met de castratie wordt gedaan? Miss toch maar nogmaals navragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zéker nog een navragen.....

Ik hoop/denk/vermoed dat je dierenarts bedoeld dat de enting tegen vhs en myx samen 3.90 kost. los staand van de castratie.

en dat daar de consult kosten nog eens bij komen.

wellicht maakt je dierenarts gebruik van de gecombineerde ent stof??? vraag eens aan je dierenarts met welke stof(fen) dat hij ent!

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was de mail die ik gisteren weer naar de DA gemaild heb:

Even nog wat vraagjes… klopt het dat een konijn niet nuchter mag zijn voor een operatie?

Met wat voor entstof worden de konijnen gevaccineerd tegen vhs en Mycomatose? Is dat een combinatie preparaat?? Ik neem aan dat dat niet tegelijk met de castratie kan maar dat ik dat op een later tijdstip daarvoor terug moet komen als de ram weer de oude is?

En dit was (de hele) reaktie :

Inderdaad niet laten vasten.

Vaccineren kan wel gelijktijdig met aparte entstoffen

Nouja.. ik hoor het wel als ik een afspraak maak voor de castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een korte reactie :s

Je hebt niet eens volledig antwoord op je vraag!.. Noooh zeg dat vind ik wel een beetje heel erg ongeïnteresseerd over komen.. :erf:

En ook nog verkeerd...een dierenarts die zegt dat een enting gewoon tegelijk met een operatie kan.. zulke dierenartsen heb ik nog niet meegemaakt!

Toch maar voor een second opinion gaan? :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de reaktie van die kennis via de pb:

meestal adviseer ik niet de enting samen met de castratie of sterilisatie te doen. ivm dat je voor de enting je weerstand nodig hebt om afweer op te bouwen en door een 'operatie' je weerstand toch iets wordt aangetast. (logisch toch?)

plus dat wij bv 2x per jaar entingen doen, in april en september, en het dan ook voordeliger is dan als je buiten die ent-dagen komt laten enten.

de ene enting is lyomyxovax (tegen myxomatose) en daar zitten voor 10 konijnen entingen in en het flesje is maar 2 uur open te bewaren. dus je begrijpt dat het duurder is als je met minder dan 10 konijnen komt, hihi, of dus buiten de ent-dagen...

de andere is .... (ben even de naam kwijt, ligt op puntje van mijn tong, hihi), is tegen vhs (diarree ziekte).

je ent bij voorkeur 2x per jaar tegen beide ziektes...

------------

Ik laat Mirrin dan alleen maar castreren en ga op een later tijdstip wel terug voor de vaccinatie!

Ik ga het risico niet lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag ook mijn DA gemaild met een paar vragen:

Wij hebben sinds een paar maanden een rammetje van het ras franse hangoor.

Omdat wij een vriendinnetje bij hem willen plaatsen moet deze jongeman worden gecastreerd.

Doen jullie ook konijnen castreren en zo ja, wat zijn de kosten hiervan?

Tevens mijn vraag wat er moet gebeuren met het konijn voor aanvang van de operatie.

Moet ik wat eten meenemen, moet hij nuchter zijn en na hoeveel uur zou ik `m dan weer kunnen ophalen, hoe oud moet hij zijn voor een castratie.

In september staan wij ook op de lijst om hem te laten inenten.

Misschien dat dit dan gelijk in 1x zou kunnen gebeuren.

Het vragen naar tegelijk inenten en castratie en of hij wel/niet nuchter moet zijn, heb ik expres gedaan omdat ik benieuwd ben naar zijn antwoord.

Met mijn hond kom ik al jaren bij hun en zweer ik bij 1 dierenarts, er mag echt geen ander aan mijn hond komen.

Met Sjaak is alles nieuw voor me en wil dan ook zeker weten dat hun goed met konijnen zijn.

Enige wat ik nog moet vragen is of ze ook gasnarcose gebruiken, hier lees ik veel over op BB.

Zal, als ik een reactie krijg, deze ook plaatsen.

Ben echt heel benieuwd naar wat ze te schrijven hebben!

Ppfff, en als het dan door zou gaan, zal ik ook wel de zenuwen hebben of alles dan wel goed gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .