Ga naar inhoud

hoeveel procent overleefd narcose?


Rian

Aanbevolen berichten

Vandaag hoorde ik iemand zeggen dat slechts 35% van alle konijnen de narcose niet overleefd. Wie kan mij vertellen wat hiervan waar is, want ik vind dit geen geruststellende gegevens....

Ook vraag ik mij af of jonge konijntjes (tot 1 jaar) sterker zijn wat betreft narcose, dan oudere konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

35% lijkt me wel erg veel, dat is 1 op de 3 konijnen :erf:

je moet gewoon zorgen dat je een konijnkundige da zoekt zodat de kans dat er iets verkeerd gaat minimaal is, maar er zijn er natuurlijk ook veel die er niet genoeg vanaf weten en het dus mis laten gaan..........

en volgens mij word het op een leeftijd van 6/7 jaar pas gevaarlijker voor een konijn om onder narcose te gaan?

ligt ook wel aan de gezondheid van het konijn en de fitheid denk ik maar denk dat het niets uitmaakt of je konijn nu 7 maanden is of 2/3 jaar :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een goede dierenarts hebt is de kans dat het mis gaat kleiner dan 1%.

Dat betekend dus dat er nog niet eens 1 op de 100 konijnen niet uit de narcose komt.

Hier zijn er ondertussen al 7 konijnen onder narcose geweest en allemaal wakker geworden hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik mijn konijn liet castreren (steriliseren) heb ik me wel verdiept in welke narcose het veiligste zou zijn. Ik had op het internet gelezen dat gasnarcose het beste is voor konijnen. Daarna heb ik bij diverse dierenartsen informatie verzamelt over hoe vaak zij konijnen castreren en wat voor narcose zij gebruiken. Mijn eigen dierenarts bleek gasnarcose te gebruiken. Het was wel duurder als bij ander dierenartsen die geen gasnarcose gebruikten maar ik vond het belangrijk dat het risico voor mijn konijntje zo laag mogelijk zou zijn. Ik had er gewoon het beste gevoel bij. De operatie is geslaagd en ze is weer helemaal de oude inmiddels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Wij hebben inmiddels 500 Konijnen opgevangen. Hiervan hebben we er 66 laten steriliseren. Ruim 200 hebben laten castreren. En een onbekend aantal heeft bijvoorbeeld haakjes aan het gebit gehad die eraf moesten onder narcose. En er zijn er nog een paar geopereerd aan andere dingen zoals bultjes en/of tumoren.

Er is hier nog nooit iemand doodgeaan tijdens of vlak na de narcose.

Het gezeur over Konijnen die vaker dood zouden gaan onder narcose komt van onwetende dierenartsen af. Gasnarcose wordt nog lang niet overal gebruikt, en gaan ze dan priknarcose gebruiken dan houden ze de verkeerde dosering aan. En dan vallen er wel doden, natuurlijk.

En ook wordt er geredeneerd dat mensen geen geld aan hun Konijn willen uitgeven (voor 5 euro heb je een ander) en dus investeren ze zelf niet in gasnarcose en schrikken ze liever iedereen op deze manier af.

Van de week kreeg ik nog het verhaal van een zogenaamde knaag expert dierenarts in die ook nog in alle toonaarden ontkende dat DamesKonijnen kanker krijgen. Dan kan ik alleen maar zeggen dat we er al minsten 5 begraven hebben die onredbaar binnenkwamen. Maar mensen geloven dan nog eerder zo'n onbenul dan een dikke mevroi die Konijnen opvangt.

Zucht.

Maar, dat van die 35% is lulkoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk geloven mensen eerder een dierenarts ('want die heeft er voor gestudeerd') dan een al dan niet dikke mevrouw die 'slechts' konijntjes opvangt. Ze beseffen echter niet dat dierenartsen over het algemeen bedroevend weinig kennis van konijnen en knaagdieren hebben, en juist ervaringsdeskundigen over heel veel kennis en ervaring beschikken. Ik kan me goed voorstellen dat dat wel eens frustrerend is als je week in week uit met van die mensen te maken hebt.

Ik ben er ook van overtuigd dat die 35% veel te hoog is (gelukkig wel!) en dat mensen vaak te makkelijk denken over het houden van een konijn en over wat een konijn mag kosten. Gelukkig zijn de meeste mensen hier er wel van overtuigd dat bij het houden van een konijn ook medische kosten horen, en dat het ene konijn niet zomaar vervangbaar is door het andere.

O, zie nu dat het een oud topic is trouwens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal gelijk kiwi

mijn moeder denkt er ook al zo luchtig over

zij snapt niet dat ik er zo veel geld uit kan geven aan dieren arts kosten... en dat ik dan even goed uit leg dat als je hond en kat hebben die dan ziek worden wel mee naar de deiren artsen gaan vroeg ik me af waarom die diertjes wel en konijnen niet....ze snap het niet omdat ik al weinig inkomsten heb:P...mjah dat boeit me niet wat voor liefde van een konjin je allemaal wel niet terug krijgt :)

en van die 35% lijkt me idd ook erg overdreven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week kreeg ik nog het verhaal van een zogenaamde knaag expert dierenarts in die ook nog in alle toonaarden ontkende dat DamesKonijnen kanker krijgen. Dan kan ik alleen maar zeggen dat we er al minsten 5 begraven hebben die onredbaar binnenkwamen. Maar mensen geloven dan nog eerder zo'n onbenul dan een dikke mevroi die Konijnen opvangt.

Hier wil ik wel even een kanttekening bij zetten ;) Natuurlijk is het onzin om te beweren dat voedsters geen kanker krijgen, ieder levend wezen kan kanker krijgen. Maar als je die minstens vijf konijnen die jullie hebben begraven nu eens afzet tegen de hoeveelheid dames die jullie in de afgelopen jaren hebben opgevangen, is het dan echt zo'n gigantisch probleem als vaak wordt beweerd? Ik weet het niet hoor, kan er weinig zinnigs over zeggen. Er zijn helaas geen goede gegevens over het voorkomen van (baarmoeder)kanker bij de konijnenpopulatie die in Nederland als huisdier wordt gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik mijn konijn liet castreren (steriliseren) heb ik me wel verdiept in welke narcose het veiligste zou zijn. Ik had op het internet gelezen dat gasnarcose het beste is voor konijnen. Daarna heb ik bij diverse dierenartsen informatie verzamelt over hoe vaak zij konijnen castreren en wat voor narcose zij gebruiken. Mijn eigen dierenarts bleek gasnarcose te gebruiken. Het was wel duurder als bij ander dierenartsen die geen gasnarcose gebruikten maar ik vond het belangrijk dat het risico voor mijn konijntje zo laag mogelijk zou zijn. Ik had er gewoon het beste gevoel bij. De operatie is geslaagd en ze is weer helemaal de oude inmiddels.

Dus de site die ik heb gevonden over dat een priknarcose het veiligst is heeft het fout?

Lees namelijk dat voor een castratie een priknarcose wordt aanbevolen en voor een sterilisatie een gasnarcose.

Wil me ook alvast verdiepen voordat ik mn nijn straks laat casteren.

aangepast door o0kirs0o
Link naar reactie
Delen op andere sites

liever gasnarcose of plaatselijke verdoving. Ik heb zeer goede ervaring met plaatselijke verdoving voor castratie ram, was veel sneller weer zichzelf.

Dan kan ik meteen mijn vraag ook wel stellen... :mdr:

Ik wil mijn rammetje laten castreren en de fokker waar hij vandaan komt liet zijn rammen ook castreren onder plaatselijke verdoving. Hij zei dat dit stukken goedkoper is en dat het inderdaad zo voorbij is en dus minder grote belasting. Nou is mijn Joris best een konijn die niet alles toelaat, dus ik vraag me af of dat gaat werken met die plaatselijke verdoving. Als hij toch gaat spartelen oid dat lijkt me ook niet zo fijn.

Wie heeft er ervaring hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

liever gasnarcose of plaatselijke verdoving. Ik heb zeer goede ervaring met plaatselijke verdoving voor castratie ram, was veel sneller weer zichzelf.

Bij een plaatselijke verdoving is de stress veel hoger voor het konijn die kan overlijden aan hartaanval door de stress.

Gas narcose zijn ze ook heel snel bij door dat ze zuurstof bij geven aan het einde zijn ze heel snel bij.

Ik heb zelf z'n 100 konijnen onder het mes gehad voor meestal castratie en een enkele sterlisatie ik ben er nog steeds geen een verloren met gas narcose.

Maar een konijn die achter af te erg ziek was ( zak in conditie) voorbeeld baarmoeder kanker ,onsteking hebben de puf vaak niet meer het te overleven.

Zulke dieren kunnen er in blijven.

Daar naast is de kundigheid van een da heel belangerijk!

Maar wat word aangegeven 1 op 3 nee dat is een prutser!

Maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .