Ga naar inhoud

Maandag gaat mijn meisje onder het mes!


lizzie1981

Aanbevolen berichten

Ze heeft wat wordtelvoeding gehad maar ik vind haar echt nog rustig. Ze ligt maar, is ook nog gestresst denk ik want haar neusvleugels staan best wijd. Dit soort operaties zijn heftiger volgens mij dan bij rammetjes!

Ik vraag me alleen af of ik haar nu nog wat pijnstilling mag geven? Ik zie op de uitgedraaide bon dat Bo postoperatief pijnstilling heeft gehad. Van de DA assistente kreeg ik carprofen drops mee en ze zei dat ik hiermee morgenvroeg mog beginnen.

Maar Bo eet en drinkt nog steeds niet zelf. Er liggen nu 4 keutels in de kooi sinds ik haar er om half 5 ingezet heb. Ze heeft 1x een klein plasje gedaan.

Ik ga er vanavond wel een keer uit om te kijken hoe het gaat, en voordat ik naar bed ga geef ik haar nog maar een keer olvarit. Ik twijfel of ik haar bij me op de slaapkamer zal zetten of dat ik haar naast snickers laat staan beneden.... wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

als je het idee hebt dat Bo pijn heeft zou ik even met je dierenarts bellen en overleg plegen of je de carprofen al mag geven..

Tis een behoorlijke ingreep bij voedsters doordat ze de hele buikholte open moeten leggen.

Toen Floes aan zijn tanden is geopereerd had ie ook pijnstilling gehad via een injectie en de dag erna mocht ik ook beginne met carprofen.

snachts merkte ik toch dat ie echt pijn had en heb ik contact opgenomen en heb ik t m eerder mogen geven.

tis een algemeen pijnbeleid dat er word afgepsorken maar iedere konijn heeft net als ieder mens een andere pijngrens!

ik denk niet dat je vandaag al moet verwachten dat ze al brokjes zal eten. dat doen de meeste voedsters volgens mij niet.

blijf haar wel beschikking geven over alles wat ze lekker vind en leg geregeld vers hooi en verse groente neer!

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze heeft al weer wat gedronken. Eten doet ze nog niet, heb hooi en een stukje appel en peterselie neergelegd, dat vind ze normaliter heerlijk.

Er zijn wat keutels uitgekomen, niet mooi rond maar klein en brokkelig. wat harder vanwege weinig water natuurlijk. Geen slijm verder.

Ze voelt weer wat warmer aan, al ligt ze nog steeds op haar zij.

ZIet er raar uit als ze gaat lopen, want ze trippelt echt op 4 pootjes ipv dat ze hupst! Ik houd haar wond wel in de gaten ik mocht ook meteen bellen van de DA als dat zou gaan bloeden. Er zit 1 uitwendige hechting in dat heeft ze voor de zekerheid gedaan en om het laatste stukje mooi te dichten.

Ik ga zo naar bed, maar ga gewoon om de paar uur even checken. Haar vriendje snickers snapt er niks van, die wil steeds bij haar en wil haar oren likken maar hij kan er niet goed bij!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een update: gisteren avond om half 12 nog wat voeding gegeven. Vanmorgen lagen er wat keutels, maar niet van het normale formaat. Heel klein en brokkelig en kei hard. Heb er een foto van gemaakt die in mijn foto boek staat (ik weet niet hoe ik ze hier meteen geplaatst krijg, ik zal het eens proberen)

Maar ze eet en drinkt nog niet. Eten helemaal niet en drinken alleen als ik haar hoofd er bijna induw (en dat is zielig dus dat doen we ook maar niet).

Ik heb haar net pijnstilling gegeven en 3 ml wortelvoeding, meer gaat er niet in, dan slikt ze het niet meer door en komt het er aan alle kanten uit.

Als ze vanmiddag nog niet zelfstandig eet dan bel ik wel even met de DA.

Ze is wel wat levendiger want ron wilde haar pakken en ze begon al weer te spartelen (bo heeft er een hekel aan om opgepakt te worden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh ik ben wel blij om te lezen dat het bij meerder konijnen wat langer duurt. Ik had voor vandaag veel dingen afgesproken maar die ga ik afzeggen. Alleen zo even naar de kapper. Maar de rest van de dag blijf ik lekker thuis.

Als ze nu straks nog niet eet, moet ik de DA dan wel of niet bellen? Hoe lang kan ik doorgaan met dwangvoeden? Ik krijg er steeds maar een beetje in, dan begint ze als een gek te spartelen (niet gek natuurlijk als je op je rug gelegd wordt er er ineens een spuitje in je mond geduwd wordt door zo'n groot mens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer anders een wat biks op te lossen in warm water en geef dat als het nog een klein beetje lauw is. Ipv die babyvoeding... ik blijf er bij...nergens voor nodig eigenlijk, zeker in zo'n situaties is het altijd beter dat ze eten krijgen wat ze kennen. Misschien eet ze dat ook wel gewoon..

Verder elk uur met allerhande lekkers voor haar neus zwaaien nu ze weer wat actiever wordt. Haar een beetje pesten met een takje basilicum,peterselie, wat hooi. Op een gegeven moment wordt ze toch kwaad en trekt het uit je handen en zo krijg je ze soms per ongeluk aan het eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook gemerkt met dwangvoeren dat hij een papje van gewelde biks uiteindelijk lekkerder vond dan een wortelprutje.

wortel prut bevat ook nog eens de nodige suikers wat ook weer op de darmen kan slaan.

Ik heb zelf wel olvarit gebruikt om medicatie mee naar binnen te krijgen.

beetje biks in warm water zetten en dat laten afkoelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet voorzichtig weer!! Een klein beetje hooi heeft ze gehad :great:

Haar keutels worden ook weer groter, wel plakkerig maar dat zal van het wortelhapje komen. Ik neem de tip van gewelde biks zeker mee!

Wel zag ik iets wat me zorgen baarde: ze had in 1 van haar keutels een wit wormpje zitten (zo'n wormpje die mensen ook wel eens hebben). Ik heb vervolgens alle keutels grondig onderzocht en ook haar kontje maar zie verder niks.

Moet ik hiervoor de DA al bellen? Of even afwachten of er nog meer wormen komen? En kan het zijn dat ze die bij de DA heeft opgelopen? Mijn beide konijnen hebben nog NOOIT wormen gehad en nu zie ik er ineens eentje! Vliegen in huis hebben we bijna geen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

:yipi: Wat goed dat ze weer wat eet. Hou het wel goed in de gaten dat ze nog meer gaat eten. Wat wij doen als we gaan dwangvoeren, is van dat science recovery poeder in water, eventueel met wat medicatie erin moest het nodig zijn, in een spuit en in het bekkie. Sommige konijnen lukt het beter dan bij anderen, en bij ons ene konijn lukt het niet als hij op zijn rug ligt, dus die zetten we gewoon op zijn 4 pootjes, en klemmen we goed vast tegen ons aan. Dat lukt ook aardig. Zorg ook dat ze genoeg water binnen krijgt, of maak een hooitheetje, misschien vindt ze dat lekkerder. Veel succes verder :great:

Link naar reactie
Delen op andere sites

of je konijnen nog noit wormen hebben gehad kun je iegenlijk niet weten als je ze niet jaarlijks ontwormd.....

Tis bij konijnen zo dat ze wormen kunnen hebben zonder dat wiij daar iets van zien doordat de wormen in het konijn blijven.

IK ontworm ze preventief 1 keer per jaar... zie ik dan wormen doen we t nog eens... geen wormen is alles ok!

als je terug gaat om de hechtingen te verwijderen zou ik je dierenarts gewoon vragen voor wat panacur!

komt wel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat jullie zo'n goede tips hebben, ik denk steeds dat ik al best veel weet, maar soms voel ik me zo'n kluns....ze had net wat plakpoep aan de wond en haar staart, dus ik heb even de DA gebeld. Ik mocht het zelf schoonmaken met een nat watje. Maar ik vind dat echt lastig als ik alleen ben...ik durf mijn konijnen niet zo stevig vast te pakken want dan gaan ze vaak piepen. Ik heb het meeste er af gekregen en dan doe ik de rest straks als ron thuis is van zijn werk.

Ik wist dus niet dat je konijnen preventief moet ontwormen :$, kan ik dat wormkuurtje zelf kopen of moet dat bij de DA?

De hechtingen van Bo lossen vanzelf op dus daarvoor hoef ik niet terug.

Zo zie je maar, mijn droom is om ooit een konijnenopvang te starten (ik denk nog steeds dat ik de postcodeloterij een keer ga winnen :money:) maar ik moet nog heeeeeeel veel leren wat konijnen betreft!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af wat jullie precies bedoelen met inwendige en uitwendige hechtingen? Een wond moet altijd zowel inwendig (onderste lagen) als uitwendig (laatste laag, zichtbare huid) gehecht worden, weet niet of de DA's dat ook zo bedoelen want anders lijkt me 1 uitwendige hechting voor Bo wel erg weinig, tenzij het maar een sneetje van 0,5 cm is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rian:ik weet het niet precies, ik geloof dat de DA zei dat ze 1 uitwendige hechting heeft gezet die ik ook kan zien als ik naar de wond kijk, dat is een zwart draadje, dat zou binnen 10 dagen opgelost moeten zijn.

Ik heb nog wel even een vraagje: vanmiddag was de poep van bo erg dun waardoor haar kontje en de wond onder de poep zaten. Dit hebben we inmiddels schoongemaakt en haar keutels beginnen wat vaster te worden, ze eet zelfstandig een klein beetje hooi (verder nog niets). Maar ze drinkt eigenlijk bijna niks....ook niet als ik een schoteltje voorhoud. Nu weet ik niet zo goed of ik dit ook via dwang met een spuitje in haar mondje moet spuiten? Of juist niet omdat ze straks (van de olvarit denk ik) al zo'n dunne ontlasting had.

Wat raden jullie aan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn diarree heeft is vocht juist heel belangrijk. Een konijn raakt zo heel snel vocht kwijt. Heb je al eens een flesje water geprobeerd? Als ze echt niet wil drinken zou ik haar toch proberen wat water te geven zodat ze zeker niet uitdroogt. Als ze wat groenten gaat eten wordt het ook wel wat gecompenseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze wil juist niks eten behalve een klein beetje hooi wat ik steeds voor haar mond houd zodat ze het wel opeet. Maar appel, peterselie, wortel, biks, ze wil niks....Ook geen water uit een flesje (wat ze gewend is) of uit een schaaltje (want dat gooit ze meteen om).

Ze is wel beter te pas dan gisteren, komt weer af en toe naar de tralies van het hok maar ligt ook nog wel veel.

Ik voed haar nu niet meer bij maar misschien moet ik dat nog wel even blijven doen??? Ze krijgt nu 2x daags carprofen als pijnstiller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bo eet weer goed!!!

Alleen drinkt ze helemaal niks....daar maak ik me wel zorgen over. Hoe zou dat komen?

In een bakje water gaat ze gewoon zitten of plast erin....normaal drinkt ze uit de fles maar dat doet ze nu ook niet meer.

Ik heb haar net voor het eerst losgelaten met snickers, dat ging meteen weer goed gelukkig.

Haar poep is nog brokkelig maar nu zitten er ook stukjes slijm bij lijkt wel, duid dit op uitdroging?

Ik zal wel op de carprofen dat er bijwerkingen aanzaten zoals diarree enz.... Maar pijnstilling heeft ze toch nog nodig?

Maak me wel zorgen over haar drinken,,,,hoe krijgen we haar weer zover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt proberen eens hooithee te maken ofzo, misschien vindt ze dat lekkerder. Als ze veel groenten eet dan krijgt ze ook wel wat vocht binnen. Als een konijn een tijdje niet gegeten heeft is de ontlasting in het begin altijd wat raar (is toch mijn ervaring), maar dat betert wel weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .