Ga naar inhoud

dwangvoeden bij castratie?


Mutsie

Aanbevolen berichten

Mijn moeder gaat deze week een afspraak maken voor de castratie van Speedy.

Maar ik heb hier gelezen dat er dus een kans is dat hij niet eet en dat je dan moet gaan dwangvoeden.

Ik ben zelf door de weeks niet thuis zit dan in een revalidatiecentrum. Mijn moeder zorgt dan voor Speedy maar, ze wil natuurlijk wel graag weten wat ze moet doen als ze moet dwangvoeden.

Zou iemand ons kunnen helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ram gaat meestal wel snel weer eten na castratie.

Waar je moet voor opletten als hij thuis is:

-zijn temperatuur, als de oren koud aanvoelen, warm kruikje aanbieden

-eten: als hij niet eet idd gaan dwangvoeren. Biks oplossen in heet water, laten afkoelen en met een spuitje geven.

-pijnbestrijding is belangrijk,dus idd metacam meevragen

-als hij echt tegen de avond nog steeds niet wil eten eventueel primperan om de darmen te stimuleren.

Meer info vind je idd op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat de mannen meestal wel weer snel eten, zorg voor lekker groenvoer en fris kruidenhooi, daar beginnen ze meestal het eerst aan :) Alleen als er echt complicaties zijn en de operatie echt zwaar is gevallen is het nodig om te dwangvoeren. Maar bij rammen valt dat meestal erg mee! Overigens is het wel handig om toch instructies achter te laten voor je moeder, want het kan toch nodig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook hier watren beide mannen al snel weer aan t eten.

in de regel stopt een konijn met eten als ie pijn heeft! vraag dus voor een goede pijnstilling.

veel dierenartsen geven een 48 uur werkende injectie.

laat je moeder als ze hem op haalt dus vragen of ie die gehad heeft en anders vraag je een andere pijnstiller!

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok :) bedankt allemaal

ik zal ervoor zorgen dat er zowieso witlof in huis is, want daar is hij dol op. Gelukkig zit de praktijk van de DA bij ons in de straat :) . En hij zegt ook altijd als er iets kan je altijd even langskomen.

Ik denk niet dat speedy deze week al geholpen word, de DA wil altijd eerst onderzoek doen of hij echt helemaal gezond is.

Oh en toch blijf ik zenuwachtig :bounce::$ maar in ieder geval bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speedy is al weer thuis en ligt lekker uit te rusten, me moeder heeft het hok goed schoongemaakt en er oude (wel schone) handdoeken ingelegt.

Met een bakje voer, wat witlof en een stukje appel als ze naar me geluisterd heeft. Maar dat zal wel :P ik wacht nog op een smsje van haar of Speedy al heeft gegeten.

Ik vind nog steeds wel spannend en ik zie mijn lieve konijntje pas vrijdagavond weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .