Ga naar inhoud

zorgen om nieuw konijntje


Sibelle

Aanbevolen berichten

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

bedankt voor alle lieve berichtjes!

het ging gisteravond weer goed met haar, ze heeft na het masseren heel relaxed languit op mn schoot gelegen en ze heeft hooi gegeten.

ik heb haar vandaag toch naar de dierenarts gebracht om haar te laten voeren, want nu het zo goed gaat wil ik dat echt niet verpesten door haar een hele dag thuis te laten zitten!

ps; met het dwangvoren werkt ze inmiddels een stuk minder goed mee, niet dat ze het niet op eet, maar ze spartelt nog al... maar stiekum vind ik dat wel een goed teken, er zit tenminste leven in ;)

aangepast door Sibelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

sibelle een konijn uit de dieren winkel de kans dat ie dood gaat is heel groot...............Er zijn zoveel konijntjes die dood gaan uit de dieren winkel door div oorzaken.Er zijn hier zelfs leden die 2 tot wel 3 konijntjes verloren hebben uit de dieren winkel.Reden te jong en ander voer en stress........let ook goed op of ze water drinkt.zet een bakje water er bij naast een drink fles.Niet elk konijn drinkt uit een fles.Zelfs als ze er mee zijn opgegroeid!!! Moet je daar op letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik weet nu ook dat ze beter niet uit de dierenwinkel had kunnen halen, maar ik kan (en wil) ze nu niet meer terugbrengen... ze zijn nu 8 weken en moeten dus op zichzelf kunnen leven. drinken doen ze gelukkig allebei erg goed, de fles hadeen ze snel door! Ik heb Jaimee gisteren ook met een spuitje wat water gegeven, en dat ging ook prima. ze krijgen hetzelfde voer als in de winkel, dus daar kan het niet aan liggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak uit je post uit dat je de hele dag werkt en niet over huis kan komen om haar zelf te voeden? En dat je haar dus naar de DA hebt gebracht omdat ze daar in de gaten kan gehouden worden als jij werkt?

Dat is in bovenstaande omstandigheden misschien idd een goed idee. Ze heeft geluk dat ze bij jou terrecht is gekomen...weinig baasjes zouden dat er voor over hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt idd, ik werk de hele dag en mijn vriend ook. omdat het gisteren juist zo goed met haar ging (lekker hooi knabbelen) wil ik niet het risico lopen dat ze terugvalt omdat ik haar de hele dag niet heb kunnen voeden. nee, ze zit nu lekker bij de DA waar de assistentes voor haar zorgen, ze word gevoerd en ze krijgt op tijd haar medicijnen. ook krijgt ze pijnstilling als ze die nodig heeft. kost me ongeveer 22 euro per dag, maar als je nijntjes neemt moet je er wat voor over hebben toch?

ik hoop alleen dat het weg zijn uit haar omgeving niet zoveel stress veroorzaakt dat het erger word...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag bij de apotheek gewoon naar een product met simeticon in. Er zijn verschillende medicijnen waar dat in zit. Wel goed navragen of er geen ander bestanddeel in zit wat schadelijk is voor konijnen.

Let wel op met zomaar medicatie geven ,zeker aan jonge konijnen. Ik leg je even de werking uit. Het medicament zorgt er eigenlijk voor dat de kleine gasbelletjes die in de darm heen en weer botsen zeg maar, verzameld worden tot een grote gasbel die makkelijker naar achter geraakt (eventueel mbv massage) Het risico van zo'n medicatie is dat als er een verstopping zit op een plaats in de darm of ingewanden na de plaats waar het gas zich bevindt, dan kan dit dodelijk zijn...je krijgt dan een enorme gasbel voor de verstopping die zich ophoopt en het konijn zwelt bij wijze van spreken op als een ballon...als er teveel druk komt kunnen de ingewanden barsten...

(aan mijn uitleg zitten ongetwijfeld wat wetenschappelijke onnauwkeurigheden, maar het gaat om het principe)

Ik heb zelf 1 keer de beslissing genomen dit te geven omdat ik ten eerste niet bij de DA terrecht kon en ten tweede ik in de namiddag een nieuwe soort groenten gegeven had , een verwante van brocoli en dus een koolsoort. Dat in combinatie met hoe de buik voelde heeft me het risico laten nemen om simeticon te geven. Dat verhaal is goed afgelopen ,maar ik denk niet dat ik het ooit nog zelf zou doen...

Primperan is dan een veiliger middel ,maar is ook contraproductief indien er een echte blokkage zit. (stel je konijn heeft plastiek gegeten en dat blokeert de darmen) Aan de andere kant ALS er een echte blokkage zit, helpt alleen een operatie en die overleven konijnen zelden... Als er gewoon een drogere voedselmassa zit met haren en daardoor ontstaat darmimmobiliteit en begint het voedsel in de darm te gisten en veroorzaakt dus gas, dan is primperan dus beter dan een anti-gasmiddel...

Moeilijk allemaal hé...

Ik ben het met je eens ivm de stress...daar maakte ik me dadelijk zorgen om, maar gezien je de hele dag weg bent, denk ik wel dat het een goede beslissing was om ze naar de DA te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oei, dat is idd lastig... ik dacht dat het een redelijk veilig middel was maar als ik dit zo lees... ik zal vandaag bij de DA even vragen of ze gekeuteld heeft, als dat zo is dan lijkt het me dat er geen obstructie in de darmen zit, en ik het middel dus veilig kan geven.

Primperan is een darmstimulerend middel toch? ze krijgt al Cisaraldrops, dus dat zou denk ik voldoende moeten zijn... ik geloof dat je een anti-gas middel gewoon naast een darmstimulerend middel kan geven, dus dat moet geen probleem zijn.

pfff wat een zorgen om zo'n kleintje... ik had gehoopt deze eerste tijd gewoon van 2 kleine speelse konijntjes te kunnen genieten :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ALARM!!!!

ik ben net bij de dierenwinkel geweest waar ik de konijntjes gekocht heb, om te vragen hoe het kan dat mijn nijnen zo snel ziek werden. Toen ik lang de konijnenbak liep, zag ik dat deze helemaal LEEG was! ik heb gevraagd waar de nijnen waren, en de man keek me toen bedenkelijk aan: "jij hebt hier ook konijntjes gekocht he?" ik zei ja, en degene die ik vrijdag gehaald heb eet niet meer. hij antwoorde: "er lagen er hier vanochtend ook 3 dood in de kooi. we hebben ze allemaal in laten slapen, we denken aan myxomatose." Dat kan niet! dat betekent dat de konijntjes die ik nu heb ook ingeslapen moeten worden!

en daarbij:het konijn dat ik in heb laten slapen had volgens mij geen myxomatose. er waren nergens zwellingen te zien, de oogjes zaten wel een beetje dicht maar waren absoluut niet opgezwollen. en ze was al bijna dood toen ik haar bij de DA bracht, deze had myxomatose toch ook moeten kunnen herkennen? en mijn nijn knapte gisteren na het bezoek aan de Da toch wel op, dat lijkt me ook niet bij myxomatose horen... ik herkende er iig geen van de symptomen in...

Help... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vandaag Jaimee weer opgehaald bij de DA, ze hadden best wel moeite met haar te voeren omdat ze zo tegenspartelt, maar het voer gaat er wel in. volgens hem was het absoluut GEEN myxomatose. waar ik zelf dus eigenlijk ook wel dacht. omdat het eventueel besmettelijk zou kunnen zijn (parasiet of virus) zitten de nijntjes nu in aparte kooien en heb ik Lola's kooi extra grondig schoongemaakt. ik heb Jaimee ook weer gevoerd en gemasseerd, het masseren vind ze heerlijk! op het moment geeft ze de voorkeur aan languit liggen, het liefst op schoot maar ook in de kooi. ik heb haar nog niet zelf zien eten, maar ze heeft ook voornamelijk op schoot gelegen en ze krijgt door middel van dwangvoeren wel wat binnen. drinken doet ze gelukkig wel heel goed!

de dierenartsassistente was trouwens best wel boos over de gang van zaken en heeft mij aangeraden alle dierenarts rekeningen te bewaren en aan de dierenwinkel voor te schotelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaimee heeft vannacht veel pijn gehad. vanaf het moment dat het licht uit ging heeft ze non-stop geknarst, werkelijk hartverscheurend. ik heb haar nog wel gevoerd. Toen ik haar vanochtend ging voeren was ze nog wel attent, en haar oogjes stonden mooi open. ik had met mijn vriend afgesproken dat hij me eerst op mijn werk af zou zetten, en daarna met haar na de DA zou gaan voor pijnstilleng en eventueel behandeling. Als de DA geen hoop meer zag zouden we haar laten inslapen. Toen hij terug thuis kwam was ze al overleden...:(

nu moet ik nog aan mijn andere nijntje denken, dat nog springlevend is. ik wil met haar ook naar de DA, vast preventief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg! Net nu het gisterenavond toch wat beter leek te gaan. Ik hoop dat je ander nijntje gezond blijft. Sterkte!

En ik zou inderdaad eens teruggaan naar de dierenwinkel. Ik vind dat ze in elk geval je geld moeten teruggeven wat het konijntje gekost heeft(ook van het eerste dat gestorven is) De dierenartskosten kun je proberen maar ik betwijfel of ze dat willen terugbetalen.

Spijtig genoeg krijg je je konijntjes hierdoor niet terug en blijft het verdriet even erg! Nogmaals heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kreeg in de eerste instantie ook alleen een nieuw konijn, maar AL deze konijnen waren blijkbaar ziek, ze hebben ze allemaal in laten slapen. De man van de dierenwinkel zei gisteren "kom maar even lang met de DA-rekeningen, dan kijken we wat we kunnen regelen". En anders ga ik HEEL veel stennis schoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg allemaal zeg!

Wel goed dat de dierenwinkel je gezegd heeft even met de rekeningen langs te laten komen.. dat is al iets..

Ennuh wat sharon ook zei, als je nog een nijntje wil, ga naar een goede fokker toe, er zijnn er ook op BB hier die ook nog nijntjes beschikbaar hebben..

Nou sterkte met alles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een hele slechte dierenwinkel!!!

Rot voor je dat alle 2 je konijntjes zijn overleden!

Ík heb zelf een konijntje bij de dierenwinkel vandaan en toen ik hem kocht was ie 8 weken en heel tam en is super gezond!

Dus niet iedere dierenzaak is slecht maar deze wel!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .