Ga naar inhoud

zorgen om nieuw konijntje


Sibelle

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

mijn eerste berichtje op dit forum, maar helaas gelijk niet zo'n leuke... vorige week zatedag heb ik in een dierenwinkel 2 konijntjes gekocht. 1 konijntje nieste een beetje en daarom ben ik maandag met haar naar de dierenarts gegaan. ze heeft toen druppeltjes en een prikje gekregen. op donderdag ging het helemaal niet goed met haar, haar buikje was helemaal opgezet en ze was lusteloos en knarste met haar tandjes. ook at en keutelde ze niet meer. we zijn toen weer met haar naar de de da geweest die verstopping constateerde en haar behandeld heeft. helaas heeft dit niet gewerkt en hebben we haar de volgende dag in moeten laten slapen. achteraf gezien was dit konijntje altijd al een stuk rustiger dan Lola (het andere konijn), en volgens de dierenarts was het gewoon een zwak beestje, die had je er volgens hem wel eens tussen zitten.

we zijn toen terug gegaan naar de dierenwinkel, en hebben als vriendje voor Lola een nieuw konijntje gekregen. We hebben toen express een actief konijntje uitgekozen, dat zich niet zo makkelijk liet aaien en oppakken. we hebben haar nu dus bijna 2 dagen, maar ook zij is nu erg rustigen ik heb haar sind gisteravond niet meer zien eten! nu heb ik er vannacht natuurlijk niet bovenopgezeten, maar gisterochtend at ze nog uit mn hand en gisteravond en vanochtend niet meer. ze is ook een stuk minder actief dan Lola, maar wel iets actiever dan het konijntje wat we in hebben laten slapen. en ook zij knarst met haar tandjes... Haar buikje is wel dikker dan dat van Lola, maar ze was eigenlijk ook al iets dikker toen we haar meenamen.

Ben ik nu gewoon een beetje paranoia om wat er met mijn andere konijntje is gebeurd of moet ik gewoon echt de dierenarts gaan bellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

als je nijntje niet meer eet en knarsetand zou ik toch naar de dierenarts gaan.

Ik zou het niet zo vertrouwen.

Misschien zit er in die dieren winkel wel een bacterie of iets waar de nijntjes ziek van worden en kan of Lola daar tegen, of ze kan alsnog geinfecteerd worden.

Het is maar een idee, wil niet zeggen dat het waar is... maar daar zou ik dan aan denken.. MITS dit nijntje ook echt ziek is..

mja beetje speculeren heeft geen zin.. , maar zoals ik al zei.. ik zou het even laten checken want niet eten is nooit goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat konijntje was verstopt, en de behandeling sloeg niet aan. volgens hem was het gewoon een zwakker konijntje.

het konijn waar het nu om gaat is nu wel heel vrolijk door de kamer aan het rennen, maar knarsetand nog steeds. en ze eet nog steeds niet als ik iets onder haar neus hou...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze knarst als ze in de kooi zit, niet als ik haar aai. en ze knarst ook nu ze de kamer rond aan het huppelen is. dan zit ze even stil en knarst en huppelt dan weer verder. Gisteren at ze juist wel uit mn hand, nu niet meer en ook niet als ze in de kooi zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet hem/haar even apart in een kooi dan weet je wat ie eet, drinkt en poept, heeft ie aan het eind van de middag nog niet gegeten en gepoept dan naar de da.

Dit is de enige manier om het zeker te weten. Wacht niet te lang aub.

Probeer ondertussen zoveel verschilende soorten voer in verschillende bakjes aan te bieden en ook verschillende soorten groen dan kan ie kiezen waar ie zin in heeft en misschien wek je daarmee zijn/ haar eetlust op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, dat zou ik ook doen.

Verder zijn vezels erg belangrijk, dus hooi. Speel een beetje met de sprietjes voor haar neus, pest haar er een beetje mee. Normaal gaat ze dan wel stukjes eten.

Wat ook kan helpen is een buikmassage. Maar voorzichtig, dat je geen organen beschadigd... Leg het konijntje op haar Rug (uitzonderlijk mag dat) en maseer zachtje van boven naar beneden. Mogelijk voel je gasbelletjes en borrelen. Als je dat hoort is dat een goed teken, want dan liggen de darmen nog niet stil. Probeer zo een paar minuutjes haar buik te aaien/maseren zonder echt diep te drukken en kijk daarna hoe ze reageert en of ze dan wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben net met haar naar de dierenarts geweest, en volgens hem was het gas. ze heeft pijstillers gekregen, en iets om de maag/darmwerking te stimuleren. ze moet nu druppeltjes krijgen (cisaral, 3x pd) en ik heb dwangvoer meegekregen. Ik vind dwangvoeren vreselijk vervelend, maar ik heb goed nieuws: toen ik haar neerzette en en pluk hooi voor haar neus gooide begon ze zowaar te eten!! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu weet ik alleen niet of ik haar wel moet gaan dwangvoeren of niet... de pijnstillers schijnen aan te slaan en ze zit nu volgas hooi te eten... zou dat hooi eten genoeg zijn of heeft ze meer nodig en zal ik haar toch een beetje van dat dwangvoer geven? het geeft zo veel stress bij zo'n kleintje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermits de gas in haar buik waarschijnlijk door de stress van een nieuwe thuis veroorzaakt is EN vooral ze nu eet...heb je gelijk om even te wachten. Als ze goed blijft hooi eten, hoef je niet noodzakelijk te gaan dwangvoeren. Dwangvoeren heeft ze nodig voor de vezels, die haar darmen stimuleren om te bewegen en zo het gas naar achteren te werken. In hooi zitten véél meer vezels dan je in dwangvoer kan krijgen, dus dat zit goed.

Heeft ze wel el gedronken? Want dat is even belangrijk. Zet desnoods een bakje water neer en als ze niet drinkt, kan je eventueel met een spuitje een beetje water geven, is makkelijker als dwangvoeren.

Die buikmassage kan je nog steeds doen, werkt wonderen bij gas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja... als ze stopt met eten, wacht dan een kwartiertje en leg weer een nieuwe,verse pluk hooi voor haar neus. Waarschijnlijk begint ze dan weer opnieuw te eten. En herhaal dat de hele avond.

Konijnen zijn erg kieskeurig en gaan altijd op zoek naar de beste sprietjes, ze eten dus nooit alle hooi op. Door het verschillende keren aan te bieden ,kan je haar stimuleren om te eten. (beter dan véél in 1 keer te geven, dus altijd een handje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb die buikmassage geprobeerd, maar ze wil niet blijven liggen... mss als ik haar gewoon normaal laat zitten dat het dan wel lukt. volgens de DA heeft ze ook veel beweging nodig, dus ze loopt nu lekker door de kamer heen. drinken heeft ze gelukkig al die tijd goed gedaan.

ookal ben ik 100 euro lichter door die da, ik voel me toch een beetje als of ik de jackpot gewonnen heb nu ze weer eet :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als een goede DA... beweging is idd goed. De behandeling die hij gegeven heeft trouwens ook...

Ik maseer ook wel al z elang uitgerekt liggen, dan gewoon aan 1 kant. Of als ze liggen met hun pootjes onder hun hoofd, met 2 handen de flanken maseren. Eigenlijk maakt het niet uit hoe je het doet....als je maar aan de buik kan en van boven naar onder werken. Gaat haar zeker helpen het gas buiten te krijgen en eens ze dat begrijpt...gaat ze er zelfs van genieten...

Ik zou je sowieso aanraden om dit bij haar regelmatig te doen. Op die manier leer je haar buik als het ware kennen en zal je zelf erg snel voelen of er iets mis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb haar gemasseerd, en ik geloof dat ze het niet erg vond. ook heb ik haar wat dwangvoer gegeven, omdat ze na dat beetje hooi toch niet meer at. ook met het dwangvoeren werkte ze goed mee en likte het gewillig op. iig heel anders san bij mn andere konijntje... ik heb goede hoop voor dit kleintje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat triest dat je meteen een konijntje bent verloren, en dat er nu 1 ziek is. Ik vind het wel echt super hoe je voor ze zorgt!En dat je optijd naar de dierenarts bent gegaan! Het klinkt wel goed hoe het nu gaat met het kleintje, ik hoop dat ze snel helemaal is opgeknapt! Succes ermee en beterschap voor haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .