Ga naar inhoud

Last van diarree (zachte drollen) door warm weer???


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een aantal dagen heeft mijn konijntje Zinniz last van diarree. Ik maak me er wel een beetje zorgen over, maar weet niet zo goed wat ik kan doen. Hij kreeg al twee maanden achter elkaar elke dag hetzelfde: hooi, droogvoer mix, en twee tot drie keer per dag een stuk groenvoer (wortel, appel, boerenkool) en nog soms een stukje droog brood. En dat ging goed. Tot het warm weer werd. Nu heeft hij echt zachte drollen. Er is bijna geen keutel meer in te herkennen en lijkt meer op een zachte hondendrol maar dan kleiner, zo groot als ongeveer 8 keutels bij elkaar.

Gedurende twee dagen heb ik hem geen groenvoer meer gegeven. Als vervanging voor zijn beloningen (als hij komt als je hem roept en als hij braaf zijn hok weer in gaat als ik dat wil) geeft ik hem nu droog brood. Maar ik zie geen verandering. Ook doet hij zijn diareetjes s'ochtends als hij even uit zijn hokje mag liggen er in een kwartier zo drie van de drollen buiten zijn hok (en hij gaat er soms ook nog van zitten smikkelen.....). In zijn hok tref ik dan ook nog wel wat aan.

dus nu mijn vraag: Doe ik iets verkeerd? Hoe krijg ik hem van zijn diarree (zachte drollen) af? Komt het inderdaad door het warme weer?

Groetjes Iris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees idd een aantal zaken die niet echt goed zijn. De combinatie zou die diaree wel eens kunnen veroorzaken...

Ten eerste die mix...je kan beter een goede biks geven en geen gemengd voer, teveel suikers en ja, suikers kunnen gisten en voor diaree zorgen.

Brood is eigenlijk ook niet goed voor konijnen en mogelijk verdraagd jouw konijn het niet of niet meer. Is niet goed voor hun darmen.

Het groenvoer wat je geeft is ook niet ideaal... koolsoorten geef ik sowieso nooit omdat ze daar gas van kunnen krijgen en ik geef dan liever veilige groenten (keuze genoeg) Wortel kan, maar met mate. Appel is fruit en net als in wortel zit daar teveel suiker in...

Als ik lees wat jouw konijn eet, zonder de hoeveelheden te kennen, is er een redelijke kans dat zijn darmwerking vertstoord is... Eet hij wel genoeg hooi?

Tips:

-Schakel langzaam over op een goede biks (science selective in jou geval lijkt me een goed idee)

-Begin met het geven van goede groenten, bouw langzaam op en geef elke dag ongeveer hetzelfde.

-Goede groenten die makkelijk te krijgen zijn: wortelloof, selder, peterselie, basilicum, thijm, dille, witloof.

-Vermijdt even alles wat teveel suiker bevat en voor diaree/gas kan zorgen. Dus geen sla- of koolsoorten. Geen brood. Een klein schijfje wortel per dag kan wel. Laat die appel ook maar even zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg Caroline.. Zou beschuit misschien ook een goede tip zijn?

Ik heb geen ervaring hoor met konijnen met diarree.. maar beschuit schijnt stoppend te werken.. (oftewel.. de ontlasting wordt er harder van.. en water wordt dan beter opgenomen door het lichaam) ik weet natuurlijk niet of dat ook voor konijnen geldt.. en of ze het uberhaupt mogen.. maar misschien dat jij er daar iets meer van weet? :blink:

Irishcoffee.. nog even hier niets mee doen totdat je een positief van Caroline of een ander gekregen hebt..

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Dus door het warme weer kan het niet komen?

bij die droogvoer mix zit ook biks in. Eigenlijk is de basis biks en doe ik er zelf wat van die gekleurde dingen bij (mais, groen, oranje, zonnepitten e.d) Maar die zal ik er dan even uit laten.

Had niet gedacht dat brood niet goed was. Dat is net als het beschuit- verhaal ook stoppend dacht ik....Maar daar zal ik hem dan ook vanaf houden.

Hooi eet hij erg goed. hij eet zo'n balletje (rond ruifje met belletje) in twee dagen leeg en dan proppen we hem echt stevig vol. Dus hooi is echt de basis en de rest krijgt hij extra. Ik zal vandaag wat van die groentes halen die je hebt voorgesteld. Dan maken we daar een lekkere salade van hihi. Maar niet te veel natuurlijk, hoeveel krijgen jullie konijnen aan groentes per dag?

Wel apart dat je dan op andere websites weer leest dat koolsoorten wel goed zijn voor konijnen en dat je helemaal geen groentes moet geven bij diaree, erg verwarrend allemaal. Maar goed dat laatste had ik al geprobeerd en dat werkte niet.... Dus nu plan B

Ook wel eens hooi-thee geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

beschuit mogen konijnen absoluut niet hebben!!!!! dit gaat gisten in hun buikje....

hooithee is een goed idee! het werkt goed en el konijnen vinden het ook nog eens enomr lekker!

ik zou met het groen oppassen! als je konijn niet gewend is aan zo een hoeveelheid groen kan dit alleen maar voor nog meer diarree gaan zorgen.

als je konijnen een nieuwe groensoort gaat geven zalie daar altjid aan moeten wennen.

de tips van caroline zijn heel waardevol. ik zou allene niet nu op dit moment voor die uitgebreide groen schotel gaan maar pas als je konijn van de diarree af is!

wil je je konijn aan groen laten wennen begin j ebest met een soort tegelijk. hiervan geef je dan een stukje ter grote van een postzegel. gaat dit goed verdubbel je de volgende dag de portie en zo verder.

als dit een dag of vier/vijf goed gaat kunje een andere groente toevoegen aan je schotel!

maar dus niet nu je konijn in een keer een hele salade gaan geven!! daar kunnen konijnen sowieso al niet tegen en al helemaal niet als ie aan de diarree is!

voor nu:

ik zou hem voor een dag even alleen hooi en hooithee geven.

dus de biks en het groen even weg laten.

is ie morgen van de diarree af kun je de biks weer gaan geven.

hoeveel biks geef je eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mee met Kelly...beschuit...?? Hoe kom je er bij???

Plumeau, lees het artikel over de spijsvertering bij het konijn misschien eens...

En ook idd wat Kelly zegt, langzaam opbouwen met de groentes, geen grote schotel nu. Een dag op hooi en water is idd niet slecht...

Brood wordt idd aan veel konijnen gegeven, maar eigenlijk is het niet geod voor hen, dat zijn eigenlijk geen enkele granen. Sommige konijnen verdragen het en worden er oud op, anderen hebben gevoelige darmen en daar geef je het dan beter niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrijf even tussne je tekst in, want dit is best belangrijk...

Bedankt voor de reacties.

Dus door het warme weer kan het niet komen? zou niet mogen neen

bij die droogvoer mix zit ook biks in. Eigenlijk is de basis biks en doe ik er zelf wat van die gekleurde dingen bij (mais, groen, oranje, zonnepitten e.d) Maar die zal ik er dan even uit laten.

Beter helemaal mee stoppen!!! Wat jij daar bij indoet is vreselijk ongezond voor een konijn!!! DAT zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van zijn darmproblemen.

Had niet gedacht dat brood niet goed was. Dat is net als het beschuit- verhaal ook stoppend dacht ik....Maar daar zal ik hem dan ook vanaf houden.

Stoppend voor mensen is niet hetzelfde bij konijnen...zij kunnen de granen niet verteren

Hooi eet hij erg goed. hij eet zo'n balletje (rond ruifje met belletje) in twee dagen leeg en dan proppen we hem echt stevig vol. Dus hooi is echt de basis en de rest krijgt hij extra.

:blink: Hooi is de basis? En hij doet 2 dagen met zo'n balletje??? Meisje hij moet MINSTENS 1 balletje per dag leegtrekken en opeten. En een konijn moet ELKE dag een verse pluk hooi krijgen, liefst een paar keer per dag zelfs. (zo eten ze er meer van)

Ik zal vandaag wat van die groentes halen die je hebt voorgesteld. Dan maken we daar een lekkere salade van hihi. Maar niet te veel natuurlijk, hoeveel krijgen jullie konijnen aan groentes per dag?

De mijne héél veel, maar dat heb ik langzaam opgebouwd en ze hebben nog nooit diaree gehad.

Wel apart dat je dan op andere websites weer leest dat koolsoorten wel goed zijn voor konijnen en dat je helemaal geen groentes moet geven bij diaree, erg verwarrend allemaal. Maar goed dat laatste had ik al geprobeerd en dat werkte niet.... Dus nu plan B

Een site die schrijft dat koolsoorten goed zijn voor konijnen, laat je beter links liggen... Ze mogen idd sommige kool hebben, maar altijd met mate EN: niet ieder konijn verdraagt dat.

Ook wel eens hooi-thee geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mee met Kelly...beschuit...?? Hoe kom je er bij???

Plumeau, lees het artikel over de spijsvertering bij het konijn misschien eens...

Ik heb het artikel gelezen! Zow.. heb ik ook weer eens wat bij geleerd! :smart: Dat van die granen wist ik helemaal niet! Niet dat ik mijn nijntjes dat ooit gegeven heb.. maar denk wel dat ik ook naar brood of dus beschuit gegrepen had als mijn nieuwe beestje aan de diarree gegaan was.. Niet zo slim dus.. :blink:

Misschien ook wel handig voor Irishcoffee om dat artikel eens te lezen.. Dan weet je ook direct waarom het niet mag.. en dan kan je je ook direct een heleboel andere dingen indenken die niet zo goed voor je konijns darmpjes zijn!

Owja! En hoe ik erbij kom?! Beschuit?! Nouja.. gezien ik dus niet precies wist hoe de spijsvertering van een nijntje in elkaar zit.. Voor mensen/honden/hamsters werkt beschuit super.. dus ik dacht.. misschien is het ook wel iets voor een konijn.. maar zoals ik al aangaf in m'n eerste stukje.. twijfelde ik toch wel een klein beetje.. :$

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga er hard aan werken. Zal wel even wennen voor hem zijn, op hooi en hooithee want het is best een snoeperd (wortel, appel en brood dan...) Ga vanmiddag gelijk van dat kruidenhooi halen, kijken wat hij daarvan vind, of moet dat ook worden opgebouwd?

Kontje controleerd ik idd nu hij diaree heeft, maar dat is gelukkig schoon.

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi..

Mijn konijnen hebben een tijdje geleden ook diaree gehad en mijn werd geadviseerd om hun op hooi thee te zetten en alleen hooiii!!

Hooii thee maak je door water te koken en kruidenhooi er in de doen en dan goed mengen en dan het hooi eruit halen na een paar uur en dat water in het flesje doen..

groetjess kelly

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is thee gemaakt van hooi.

zet een pannetje water op.. lat dit koken...

als t kookt stop je er ene flink dot hooi in en laat je het "trekken"..

als het water goed bruin verkleurd is schud je het af waardoor je alleen het water over houd.

als het dan afgekoeld is kun je het in het dirnkflesje van je konijn stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen gemengd voer geven (alleen die bruine korrels :P) ..,

En hooi, ik heb gehoord dat je het beste alleen maar hooi kunt geven, todat de diarree over is.. ik weet niet of het helpt??

Succes!

P.S mijn nijn heeft het ook heeel soms..

ik geef dan gewoon hooi..

Groetjes,

Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .