Ga naar inhoud

Opeens geen groente meer.....


charlotte

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb een klein vraagje, ik heb al veel gelezen hier op het forum en weet wel een beetje wat ik kan doen maar ben toch een beetje onzeker hierover.

De uitleg:

Noah en Sam krijgen iedere ochtend 35gram brokken, een flinke pluk hooi(is een volle hooiruif, en een hoop naast hun blokhut) en als nodig vers drinkwater.

Daarna krijgen ze 's avonds al we naar bed gaan (meestal rond 23:00 uur) weer 35gram brokken, ongeveer 200-250 gram groente, een flinke pluk hooi en altijd schoon drinkwater. De groente hap bestaat uit:

- 1/3 stronk witlof

- 3-4 blaadjes andijvie

- 2 plakjes wortel

- komkommer of broccoli : 3 cm komkommer of 3-4 roosjes broccoli

- peterselie of selderij: paar blaadjes of roosjes, niet te veel

- tomaat: een plak afgesneden en in stukken

- Rucola: een plukje, beetje moeilijk uit te leggen.

Als tussendoortje krijgen ze : paardenbloemen (uit onze tuin) Maar dit is nooit meer dan 4 blaadjes en 2 bloemen+stengels. En dit krijgen ze niet iedere dag! Een stuk peer, een afgesneden plak vanaf de zijkant, in stukken gesneden, 1 a 2 keer per week. En 1 keer per week nadat hun hokken helemaal zijn schoongemaakt mogen ze allebei 1 snoepje van Vitakraft (ik weet dat deze dikmakers zijn, maar 1x per week moet kunnen, toch?)

Maar sinds vorige week zaterdag/zondag eten ze hun groente niet meer op! Alleen de rucola en de tomaat.....Hun hooi eten ze goed op (gelukkig, het lijkt erop dat ze nu meer hooi zijn gaan eten! hoi hoi).

Het biks gaat altijd op! Ze zijn biks verslaafd.

Ik heb sinds deze week het voedsel schema een beetje aangepast en nu krijgen ze hun 2de portie biks om 20:00 uur, maar nog steeds eten ze hun groente niet op. Moet ik het soms nog meer vervroegen? Of moet ik de biks helemaal achterwegen gaan laten (heb ik al aan zitten denken, maar ze vinden het zo lekker....), of moet ik me gewoon niet zo druk maken hierover?

Persoonlijk heb ik liever dat ze hun groente en hooi wel eten dan dat ze alleen hun biksjes en hooi eten.....

Misschien nog minder biks geven? Maar hoeveel dan precies? (Noah weegt 2KG en Sam ongeveer 2,3-2,5KG, kan Sam helaas niet goed wegen, ben nog opzoek naar zo'n weegschaal..., maar hij is iets groter dan Noah) En als ik minder biks geef dan moeten ze natuurlijk meer groenvoer krijgen, ongeveer het dubbele of is dat niet nodig?

Ik hoop dat jullie me een paar goede tips/aanwijzingen kunnen geven.

Alvast bedankt. :bow:

Groetjes Charlotte

p.s. sorry voor het lange verhaal....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk verhaal vooral en dat is wat telt!

Ik zou ze idd niet minder biks geven, die hoeveelheid lijkt me echt gepast.

In plaats van ze 's avonds hun biks en groenten samen te geven, is er mogelijk een heel eenvoudige oplossing en dat is gewoon om hun eerst hun groenten te geven en pas een uur later hun biks.

Nog een andere mogelijkheid is om eerst de groenten te geven die ze duidelijk minder graag lusten en pas als dat op is, hun favorietjes.

Net zoals bij gemengd voer, kunnen konijnen ook slectief groenten eten natuurlijk.....wat had je gedacht...het zijn tenslotte konijnen...lekker eigenwijs :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine update; het geven van eerst de groente schotel helpt wel, ze eten nog niet alle groente op voordat het biks tijd is helaas. Maar er wordt gelukkig wel weer groente gegeten. Ik heb het tijdstip verschoven naar 2,5 uur voordat ze biks krijgen. Hooi eten ze nog steeds voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten ze ook geen groente als ze vlak ervoor of vlak erna biks krijgen.

Ik doe altijd zo; rond 12.00 uur krijgen ze een hondenbak vol met groenvoer en rond 1700-1800 uur biks. Tegen die tijd is het groenvoer al op.

Voor het slapen gaan krijgen ze flinke pluk hooi.

Dit helpt heel goed.

Doe ik bijv andersom (12u biks 6u groenvoer) dan eten ze het ook neit op.

Ik zou gewoon smorgens/smiddags groenvoer geven en savonds biks proberen.

Het groenvoer wat ze per krijgen moeten ze samen delen (franse hangoor en een rasloze)dwergkonijn

10 blaadjes andijvie

6-8 witlof blaadjes

1-2 stronken paksoi

1 pluk rucola of een paar stronken wortelloof

1 stronk bleekselderie

3 schijven komkommer

2/3 stronkjes peterselie

aangepast door Aileen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het dan ook maar nog wat meer spreiden, zodat ze rond 6.45 uur hun eerste portie biks krijgen (toegeven dat dat in het weekend wel een paar uurtjes later is), om 18.00 uur hun groente schotel krijgen en dan weer om 23.00 uur hun laatste portie biks.

Ik wil juist niet dat ze alle biks in 1 keer krijgen omdat ik dan bang ben dat ze minder hooi gaan eten. Ze eten nu juist ook lekker veel hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik merk hier dat als ik langere tijd dezelfde groente achter elkaar geef ze er ook wat minder van eten, alsof ze het beu raken :) Ik geef elke dag minimaal 3 soorten groenvoer, en welke soorten dat zijn wissel ik regelmatig af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .