Ga naar inhoud

Konijn geobsedeerd door mijn kat


kittycat

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb een vraagje/probleem.

Ik heb een kat van 1 jaar, Bobbie.

Mijn huisgenote (en nicht), heeft een paar maanden geleden een hangoor uit de dierenwinkel gehaald.Het is een mannetje.

Hij is heel, heel erg gefocust op Bobbie.

Dit nam zulke extreme vormen aan, dat we hebben besloten het konijn te laten casteren. Voorheen rende haar bijna hysterisch achter Bobbie aan, waar ze ook zit, op de vensterbank (konijn er ook op),stoel(konijn er ook op)

Bobbie vindt het niet leuk op zijn zachtst gezegd, als hij zijn kooi uit is, heeft zij geen rust meer. Mijn nichtje laat het konijn altijd uit zijn kooi, en mag overal komen (alleen 'snachts in zijn hok)

Nu, een week na de castratie, is zijn gedrag nog onveranderd. Hij zit constant achter Bobbie aan. Ik moet steeds over een platgelegde deur stappen als ik naar mijn slaapkamer ga, want anders zit hij hier de hele dag, omdat Bobbie hier vaak is. Hij plast dan op mijn bed (omdat Bobbie daar ook is), en poept overal (is logisch) Hij is sowieso heel druk.

Binnenkort krijg ik een kitten van acht weken, en. sorry hoor, maar ik vind het ronduit zielig als dat kleintje meteen al door dat losgeslagen konijn gestalkt zou worden, dat beestje schrikt zich kapot!

Heeft iemeand ervaring met een dergelijke situatie, of tips?

Ik begin een beetje wanhopig te worden...

Ik hoop dat jullie een beetje begrip hebben voor mijn situatie, ik weet dat dit een konijnenforum is, en geen kattenforum, maar ik weet niet meer aan wie ik het anders kan vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je vraag ook al in een email beantwoord. Ik heb je een eigen topic gegeven, aangezien dat andere topic ergens anders over ging.

Als de castratie nog maar een week geleden is geweest is het niet gek dat er nog niets veranderd is, de hormonen hebben zeker een maand nodig om uit het konijnenlijfje te verdwijnen, voordat het gedrag pas echt gaat veranderen ben je makkelijk 6-8 weken verder. Katten en konijnen kunnen goed gaan, maar alleen onder toezicht. Een kitten en een konijn alleen thuis laten, los zodat ze bij elkaar kunnen, is vragen om verwondingen en ongelukken. Dat raad ik dus ook echt af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Evelien, ik hoop inderdaad dat hij wat rustiger wordt...

Ik heb al bij mijn nichtje aangegeven dat ik me zorgen maak. Zij zegt dat we het samen in goede banen moeten leiden. Alleen hoop ik dat ze snapt dat kattengedrag anders is dan konijnengedrag... (zij houdt niet van katten)

Ik wil sowieso de eerste week niet dat het kitten en het konijn tegenover elkaar gezet worden. Zij heeft recht om te wennen en mijn huis als een veilige plek te maken, toch?

Echt fijn dat er zo snel gereageerd is..:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook zo'n situatie, in mn oude huis, daar woonde Barry (één van mijn rammen) een tijdje binnen, en die was erg, maar dan ook echt erg gek op één van de katten. Nou vond die kat het toevallig niet zo heel erg, maar af en toe had hij ook geen rust meer. Barry begon ook steeds op hem te rijden, of deed in ieder geval een poging tot, en ik heb hem ook laten castreren (zou sowieso al gebeuren). Nou ging hij daarna toevallig naar buiten, maar als de kat buiten liep reageerde hij wel een stuk minder enthousiast in ieder geval.

En over die castratie, na 1 week merk je idd nog geen verschil, dan zou je nog eventjes moeten wachten tot de hormoontjes zn lijfje uit zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat er gereageerd wordt...

Ik heb zelf ook veel konijnen gehad, altijd hangoren. Ze hadden altijd een hele grote ren buiten, dus toen was er dit probleem inderdaad niet.(We hadden ook 4 katten, maar dat was geen probleem)

Mijn eerste mannetje; Koei, heb ik ook laten casteren, en die is na een tijdje ook rustiger geworden toen.

Is het raar dat het konijn een kat heeft gekozen als focusobject? Ik hoor vaker dat het baasje wordt gezien als "partner" of focus..

Denkt hij dat zij (Bobbie) zijn vrouwtje is of zoiets?

Npu ja, ik zie wel hoe het gaat, en hoop op een beetje meer rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en misschien een vriendinnetje nijn voor Bobby? dan hoeft hij zich niet meer te focussen op een kat, misschien mist die toch erg een soortgenootje.

Na 2,5 week na castratie zou die gekoppeld kunnen worden om een meisjes nijn! zou toch ook leuk voor hem zijn. 2 nijnen en dan 2 poezen, ieder een eigen vriend...is dat geen idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .