Lizebunnylover Geplaatst: 10 december 2025 Geplaatst: 10 december 2025 Hallo iedereen, Gisteren avond in ons konijnenhok allemaal piepkleine “dondervliegjes” in ons konijnenhok gevonden. Zaten tegen het “plafond” van de binnenkant. Uit angst voor myiasis het hele hok schoon gemaakt, alle hooi + bodembedekker eruit. Alles terug nieuw erin gelegd enz. Ons konijntje volledig gecontroleerd, nergens wat te vinden en super zuiver poepje. Vandaag opnieuw gaan checken en vond ik alweer een aantal kleine vliegjes in het konijnenhok. Ik vind niets op/aan ons konijntje. Hij lijkt zeer gezond, eet goed en keutelt normaal. vanwaar komen deze vliegjes en wat moet ik doen? Ik maak me zorgen! groetjes Quote
Evee Geplaatst: 10 december 2025 Geplaatst: 10 december 2025 Myiasis wordt veroorzaakt door groene vliegen, ik denk dat je met dondervliegjes onweersbeestjes bedoelt? Quote
Lizebunnylover Geplaatst: 10 december 2025 Auteur Geplaatst: 10 december 2025 ja het zijn inderdaad allemaal van die piepkleine vliegjes. ja wij zeggen al eens dondervliegjes of fruitvliegjes hier tegen… dit heeft niets te maken met myiasis dan en wat kunnen we eventueel doen om deze weg te krijgen? Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 12 december 2025 Geplaatst: 12 december 2025 Op 10-12-2025 om 21:14, Lizebunnylover zei: dit heeft niets te maken met myiasis dan en wat kunnen we eventueel doen om deze weg te krijgen? Als het fruitvliegjes zijn. ligt er dan ergens rottend fruit? Composthoop? Wij hebben die beestjes op het moment in de keuken omdat er een bak staat voor GFT afval. Ik zet een bakje neer met azijn en een druppel afwasmiddel en dat trekt ze wel aan. Maar bij de konijnen zie ik die niet. Als het kouder wordt, verdwijnen ze weer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.