Sannie123 Geplaatst: 4 november Geplaatst: 4 november Hallo allemaal, ik heb een tijdje geleden een konijntje (n vrouwtje zei de verkoper) gekocht bij mijn vrouwtjes konijn. Dit laatst gekochte konijn blijkt toch een mannetje te zijn aangezien er ineens een nest baby konijntjes in het hok ligt. Mijn vraag, de konijnen zitten bij ons in een hok met verdieping. Het nestje ligt boven in het “dichte hok”. Maar de baby konijntjes kunnen natuurlijk straks naar beneden kukelen als moeder wel naar beneden kan. moet ik nu de klep dichtmaken en moeder ook alleen maar in dat bovenste mini hok laten met de baby’s?? Ik lees dat moeder daar gestrest van kan raken. Maar ik wil ook niet dat de baby’s uit het hok vallen natuurlijk! Waar doe ik nu goed aan? (Ze zijn nu 1,5 week oud ongeveer). alle tips zijn welkom 🫶🏼 groetjes sanne Quote
Evee Geplaatst: 4 november Geplaatst: 4 november Ik zou de opening dicht maken en accepteren dat voor nu de moeder even wat minder ruimte heeft. Je zou kunnen kijken of je een opstapje kan maken, een plateautje voor de moeder in het hok zetten bijvoorbeeld, zodat ze wel een plekje heeft om even uit bereik van de babies te zitten. Als de jonge konijnen 5 weken oud zijn, zou je naar een andere huisvestingsoplossing over kunnen stappen, waarbij je een laag schuilhok en een veilige konijnenren hebt. Maar voor nu in de meest kwetsbare periode, dat ze echt nog afhankelijk zijn van de moedermelk, is dat nog niet aan te raden. Hier staan veel tips in: https://www.bunnybunch.nl/onverwacht-nestje-konijnen/ Houd er overigens ook rekening mee dat je een tweede nest konijnen gaat krijgen, omdat de ram er bij zat en konijnen direct na bevalling weer bevrucht kunnen worden. Als er een tweede nest komt, moet je de jongen uit het eerste nest apart zetten, zodat de moeder het nieuwe nest kan voeden. Niet ideaal en zeer zwaar voor de konijnen, maar helaas vaak realiteit in dit soort situaties. Ik neem aan dat de ram nu wel apart zit? Laat je hem castreren? Ik raad je aan ook alvast contact te zoeken met een konijnenopvang om te vragen of zij kunnen helpen met het herplaatsen van alle jonge konijnen straks. Quote
Marjoleink Geplaatst: 4 november Geplaatst: 4 november Ik had jaren geleden ook een nestje bovenin. Het was maar een jonkie, maar die lag om de haverklap beneden. Ik hen toen onderaan de trap een dikke laag stro gelegd om hem veilig te laten landen, en in de opening boven een tijdelijk randje gemaakt met een houten latje. Moeder kon er overheen, zoon toen hij heel klein was niet. Als ze rond de twee weken zijn gaan de oogjes open, dan is het valgevaar alweer minder. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.