Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helaas heb ik vorige maand afscheid moeten nemen van mijn dwergtan na 15 jaar. Het was een lief en rustig konijn, maar wat ik miste was de energie die mijn dwergmarter daarvoor had. Ik ben nu opzoek naar een nieuw konijn die wat energieker is. De rassen waar ik naar zit te kijken zijn kleurdwergen, dwergmarter, dwerg zilvervos, dwerg of klein lotharinger, hollander. In ieder geval max. 2,5-3kg, liefst ~1,5kg.  Een tan zou ook energiek zijn, maar al te vaak lees ik ook rustig. En dat is mijn ervaring ook met mijn dwergtan. Onlangs heb ik contact gehad met twee 'fokkers' die ook aan tentoonstelingen meedoen. De één van dwergmarters de ander van tan konijnen. Beide gaven aan dat hun dieren rustig zijn, de fokker van de tan konijnen gaf aan vanaf heel jong al de konijnen te trainen voor tentoonstellingen. Ik heb het vermoeden dat dat de reden is dat hun dieren rustig zijn.

Heb jij een energiek en levendig konijn, dan hoor ik graag welk ras dit betreft, geslacht, de leeftijd en waar je hem heb gekocht (toevallig nestje, hobbyist, fokker, fokker/tentoonsteller).

Alvast bedankt.

Geplaatst:
3 uren geleden, John77 zei:

hoor ik graag welk ras dit betreft, geslacht, de leeftijd en waar je hem heb gekocht (toevallig nestje, hobbyist, fokker, fokker/tentoonsteller).

Ik vermoed dat mensen op dit forum hun konijnen meestal bij een konijnenopvang halen. Er is namelijk een overschot aan konijnen en die komen in asiels en opvang terecht maar veelal worden ze gedumpt. Fokken zijn we niet zo voor.

Het voordeel van een konijnenopvang is dat het karakter bekend is. Ze weten daar al snel de eigenaardigheden/aardigheden van een konijn.

En een konijn moet gehouden worden met een soortgenoot. Het mooie is dan dat ze veel actiever zijn met zijn tweeën. Dat zie ik hier bij ons ook. Ze rennen speels achter elkaar aan en likken elkaar en saai zijn ze niet.

Ik zou zeggen ga naar een konijnenopvang (lijst staat hier op de site) en kijk daar naar levendige konijnen. Er zitten verschillende rassen.

• Mee eens! 6
Geplaatst:

Ik sluit me aan bij @To van de Veluwe.

Ik denk ook niet dat een karakter bij een bepaald ras hoort. Ik heb meerdere dwergjes gehad, van heel sloom tot heel pittig en energiek. Op het moment heb ik zo’n combi 😂 Echt een sloompje van een kleurdwergje en een niet helemaal raszuiver dwergje die ons iedere dag voorziet van geweldig schoonspring shows en echt staat te wachten op publiek om zijn kunsten te vertonen. Denk dat het net als bij mensen vooral in het karakter zit. Juist als je karakter heel belangrijk vindt zou ik naar een konijnenopvang gaan (naast het niet mee willen werken aan alle dierenleed bij konijnenfokkers en dierenwinkels). Daar is het karakter al bekend. En je kan ook uiterlijke voorkeur doorgeven hoor als je graag kleine konijntjes wilt. Mijn dwergjes komen er ook vandaan. En dan kun je ook voor een koppeltje gaan, of als je nog een ander konijntje hebt ze laten koppelen. Scheelt een hoop gedoe en konijnen zijn als groepsdieren toch samen gelukkiger. Een maatje vergroot de kans op energiek en vrolijk gedrag namelijk ook enorm. 
En zo niet, dan doet de ander in ieder geval enorm z’n best om hem aan te sporen tot actie, zoals bij mij 😂

• Mee eens! 2
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .