Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie hier misschien ervaring mee hebben of advies in hebben.

Mijn konijn van ongeveer 9 jaar oud heeft heel veel kwaaltjes. Onder meer EC (dat al 2 maanden wordt behandeld maar niet beter wordt). Ze heeft vooral last van incontinente en een ongecontroleerd bewegende achterpoot. Omdat ze nat was door de incontinente hebben we haar gisteren bij een konijnenexpert en vachtdeskundige helemaal laten schoonmaken. Zij heeft ook meegekeken naar een konijnwaardig bestaan en was van mening dat dat er nog was en ze nog gelukkig (genoeg) is. 

Dat even ter achtergrond. Ik heb dit topic vooral geopend omdat we merken dat haar maatje lijkt te merken dat ze zwakker is. Hij bijt haar vaak en heeft dan hele plukje vacht vast. En hij jaagt haar ook op en laat haar nauwelijks eten. Ergens voelt het voor haar beter om ze uit elkaar te halen, maar dat vind ik nog al een keuze om te maken. Heeft iemand van jullie daar advies over en/of ervaring mee? Ze wonen trouwens binnen. 

aangepast door Saimi
Geplaatst:

Het komt helaas vaker voor. Als het te erg is en het herstel in de weg staat, zou ik ze toch uit elkaar halen. Split cage, dus naast elkaar huisvesten met gaas of een hekje er tussen, kan in dit geval ook een goede tussenweg zijn. Is er nog wel zicht op verdere verbetering of is de verwachting dat dit de situatie gaat blijven? 

Geplaatst:

Dankjewel voor je reactie! Dat zou inderdaad ook het plan zijn. Wel direct naast elkaar. 

Er is niet echt de verwachting dat het nog beter gaat worden. We hopen nog een tijdje een stabiel niveau te bereiken waarin ze zich goed genoeg voelt, lekker eet en rondhopst op haar manier. Goede vraag want hierbij spelen inderdaad meteen zorgen bij met betrekking tot haar maatje. Waarschijnlijk willen we nadat zij zou overlijden stoppen met konijnen. Het maatje gaat dan naar een goede konijnenopvang om een nieuwe koppeling te kunnen doen. Vraag is nu natuurlijk op welke termijn we dat doen als het met het zieke konijn niet meer beter dan dit zal gaan. Misschien verdient hij dan al eerder dan haar overlijden een nieuwe maatje. Wat lastig dit allemaal zeg. 

Geplaatst:

Ik kan je mijn persoonlijke ervaring delen, ik heb namelijk eerder dit jaar hetzelfde meegemaakt. Mijn senior ram van 9 jaar was sinds vorig jaar september blind geworden. Zijn vriendin begon hem daarna ook steeds meer op te jagen, eerst alleen nog rondom het eten, maar ik zag het steeds vaker. Ik zag ook steeds vaker dat hij daardoor echt van slag was, omdat hij door het wegrennen zijn oriëntatie vaker kwijt leek door het blind zijn. Ik heb dit aangekeken, maar wilde ze niet uit elkaar halen. Het bleef bij jagen, geen bijten of rijden. En er waren ook rustige momenten. En ik wilde het mijn ram niet aandoen om als blind bejaard beestje nog een koppelvakantie te ondergaan, uit zijn vertrouwde omgeving, met ook veel stress van de koppeling. En ik wilde ook liefst niet afscheid nemen van mijn voedster. Er waren voor mij genoeg redenen om ze niet te scheiden. Maar ik bleef me zeker de laatste maand wel dagelijks zorgen maken. 

Uiteindelijk is mijn ram gestorven. En heb ik mijn voedster een maand later opnieuw laten koppelen. Nu zie ik zo veel verschil, ze is met haar nieuwe partner waar ze nu iets meer dan een maand mee samen zit zoveel kleffer dan ze met mijn ram dat laatste half jaar geweest is. Er is zoveel meer rust nu. 

Ik moet bekennen dat ik ze allebei tekort heb gedaan. Ik had ze veel eerder uit elkaar moeten halen. Of ik mijn ram beter opnieuw had kunnen laten koppelen, dat weet ik nog niet, maar dan had hij in ieder geval zijn laatste maanden meer rust gehad in plaats van de stress van het jagen door mijn voedster. 

Maar ook naar mijn voedster toe is dit niet eerlijk geweest. Zij is nog jong, pas 5, en had veel liever op avontuur gegaan dan tegen een opa aan te slapen. Hij was geen goede partner meer voor haar. Ze sloopt ook veel minder sinds ze met haar nieuwe partner samen is. Achteraf was ze duidelijk gefrustreerd met de situatie en had ze veel energie, wat ze op haar partner en op de houten huisjes afreageerde. 

Mijn advies is dus, als de twijfel er is, dan heb je waarschijnlijk een gegronde reden om te overwegen om ze uit elkaar te halen. Als je het zeker wilt weten, kijk het dan nog twee weken aan, maar als de twijfel er nog steeds is, dan is het niet te vroeg en doe je er goed aan om ze te scheiden en ze de rust/partner te geven die ze nodig hebben.

Geplaatst:

Wauw, bedankt voor je fijne, eerlijke en uitgebreide reactie. Dit geeft veel back-up voor het sterke gevoel dat ik inderdaad al had over het uit elkaar halen. We hebben ze net split cage gezet en nu al het gevoel dat er bij het zieke konijn meer rust is. Dan kunnen we nu gaan nadenken over hoe we het verder gaan aanpakken. 

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .