Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo iedereen,

Ik had even een grote break nodig ivm eigen gezondheid. Ik ben nog steeds konijnloos maar daar komt binnenkort verandering in. Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle hulp.

Ik wil omdat de meningen enorm verschillen en ik het spoor echt zoek ben grondig advies.

Ik voerde mijn voormalige konijnen altijd sience selective standaard brok  echter na het lezen van diverse artikelen last ik dat daar veel suikers en koolhydraten in zat wat schadelijk zou zijn.

Ik zou graag willen weten of er positieve ervaringen zijn om graanvrij te gaan voeren Ik zou dit of een vergelijkbaar product willen gaan geven Supreme Naturals Selective Rabbit Food Graanvrij (Grainfree) 1,5 kg.

en welk essentiele hooi en groentes moeten ze dan (erbij) krijgen De brokken zijn maar bijzaak en ze beloven van alles.

Ik ga het nu even anders aanpakken.

Ik heb ook topics doorgespit maar kan niet echt wat vinden als antwoord.

Alvast bedankt voor het meedenken

aangepast door Koniko
tekst vergeten
  • Koniko wijzigde de titel naar Graanvrij konijnenvoer Sience selective
Geplaatst:

In principe denken de meeste mensen dat graanvrij voeren beter is. Konijnen eten normaal geen granen, maar ja, ze zijn ook echt wel een tijdje verwijderd van wilde konijnen.

Er zijn konijnen gewoon gezond oud geworden op science selective en het wordt op veel plekken ook gegeven, omdat het goed geaccepteerd wordt. Er zijn ook konijnen met telkens darmproblemen en die doen het vaak wel beter op graanvrij, dus dan wordt het vaak wel als optie aangegeven.

Er zijn ook mensen die helemaal brokloos voeren, maar dan moet je toch echt wel veel bijvoeren en doen. Zie dit topic hier:

Wij hebben gekozen voor een mix. Wel science selective,  maar geen snacks e.d. met granen, suiker of honing.

Geplaatst:

Over het algemeen adviseer ik in ieder geval graan-arm te voeren. Te veel graan geven is inderdaad slecht. Een beetje graan kunnen de meeste konijnen wel hebben, en het zit ook in zoveel producten voor konijnen dat het best lastig kan zijn om alles te vermijden. Mijn eerlijke antwoord is dat je moet kiezen waar jij je goed bij voelt, wat voor jou betaalbaar is en waar jouw konijnen het goed op doen. Er is niet één perfecte brok, maar er zijn meerdere goede keuzes. 

De gewone supreme selective brokken worden veel gevoerd, ik geef die zelf ook aan mijn konijnen. Ja er zitten granen in. Maar als je die verder niet voert met extra's, is het voor de meeste konijnen geen probleem dat er wat in een brok zitten.  Hooi is de hoofdvoeding, brokjes zijn meer vitaminepilletjes die de voeding compleet maken. 

Wat hooi betreft: als jouw konijnen het maar goed eten! 😄  Eten ze lekker van een budget hooisoort, helemaal fijn! Ik geef altijd wel voorkeur aan hooi van verschillende grassoorten, om wel variatie in de voeding te hebben. Zelf gebruik ik verschillende hooisoorten.  Budget hooi in de toiletbakken en in de cat cube huisjes. Luxe hooi op de plekken waar het echt voedsel is (dat kan kruidenhooi zijn, timothy of vers gras hooi).

Hooi is het hoofdvoedsel, brokjes geef je maar heel beperkt. Het is zelfs mogelijk om ze helemaal weg te laten, maar dat vraagt wel wat inspanning van de konijnenbaasjes, om dan wel een volledige voeding te geven. Naast hooi en brokjes geef je elke dag ook verse groenten, grassen en kruiden.

Snacks mogen, maar hoeven niet, en maak verantwoorde keuzes: ze krijgen ze hier eigenlijk alleen in de vorm van knaaghout of gedroogde kruiden (dat laatste meestal door het hooi heen en wat aangepast op het seizoen of eventuele gezondheidsproblemen).  

Wat leesvoer: 

Algemene informatie over konijnenvoer

o.a. hoeveel en wat eet een konijn allemaal?
https://www.bunnybunch.nl/konijnenvoer/

Voedingsbehoefte van een konijn
o.a. waar let je op bij het kiezen van een konijnenbrok, en wat moet er in konijnenvoer zitten?
https://www.bunnybunch.nl/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

Voeren zonder brokken
https://www.bunnybunch.nl/konijnen-natuurlijk-voeren-zonder-brokken/

Hooi soorten  voor konijnen (welke keuze is er allemaal)
https://www.bunnybunch.nl/wat-is-het-beste-hooi-voor-konijnen/

Geplaatst:

Ik ga zowiezo over op graanvrij voer.  Moet je ernaast ook lijnzaadbrokken geven?  

Ik zit er dan aan te denken aan wortelloof andijvieblad en heel beperkt wortel (ivm suikers) Witlof en misschien peterselie 

Ik had toen brokjes graspellets en luzerne (Uit jouw winkel die je toen had Evee) kan je dit ook onbeperkt geven? 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .