Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

1 van mijn konijnen eet sinds gister avond geen brokken (van sience selective) meer, waar hij normaal gesproken voor naar me toe komt gerend. Ook groenvoer zoals komkommer, andijvie en witlof pakt hij niet meer. Nu maakte ik me heel erg zorgen maar ik zie dat hij wel gewoon hooi aan het eten is. En hij huppelt ook nog vrolijk rond. Moet ik hiermee naar een dierenarts of wat kan hier de oorzaak van zijn?

Geplaatst:

Goed in de gaten houden, zolang er nog wel iets gegeten wordt is het niet direct spoed. Maar selectief eten is vaak wel een eerste teken van problemen.  Het kan gebitsproblemen zijn. Of misschien niet lekker in de buik, en lost het zelf nog op. Maar wel heel goed opletten of er verder signalen zijn van problemen.

Bij helemaal stoppen met eten & afwijkend gedrag waar pijn of andere problemen uit blijken, dan wel naar de dierenarts.

Als het selectief eten aanhoud, ook naar de dierenarts, dat zou ik dan komende week doen, hoeft niet direct als spoed in een weekend.

• Mee eens! 2
Geplaatst:
2 uren geleden, stefke zei:

1 van mijn konijnen eet sinds gister avond geen brokken (van sience selective) meer, waar hij normaal gesproken voor naar me toe komt gerend. Ook groenvoer zoals komkommer, andijvie en witlof pakt hij niet meer. Nu maakte ik me heel erg zorgen maar ik zie dat hij wel gewoon hooi aan het eten is. En hij huppelt ook nog vrolijk rond. Moet ik hiermee naar een dierenarts of wat kan hier de oorzaak van zijn?

Als je hem kunt oppakken, voel dan of zijn buik harder is. Dat is altijd het eerste wat wij doen. Is dat het geval dan masseren we. Ook geven we in dit soort gevallen verse peterselie. Mijn dochter is heel goed in het irriteren met de peterselie waardoor ze gaan happen ernaar en vaak na 10 minuten eten ze weer brok.

Maar soms zijn ze gewoon sjaggo door het warme weer en loopt hun tijd wat anders dan wij gewend zijn. Dus ipv 8 uur eten ze pas om 10 uur.

Ene keer alles op, andere keer is het pas na uuuuren leeg. 

Als er niet gereageerd wordt na peterselie en massages dan volgt de volgende dag een belletje en ritje dierenarts. Hij eet nog hooi dus geef dat maar extra en misschien een kopje afgekoelde muntthee of kamille thee. Dat helpt ook wat tegen buikpijn. 

En wat Evee zegt...

extra goed in de gaten houden.

Geplaatst:
Op 20-7-2025 om 08:21, stefke zei:

En hij huppelt ook nog vrolijk rond.

Ik heb iets dergelijks met onze voedster gehad. Ze kwam niet meer aanrennen voor de brokje en het groenvoer. Ze nam wel iets brokjes (vandaar niet naar de DA) maar er was iets. Ik kreeg een niet-pluisgevoel. Ze kreeg een gasbuik die we zelf op hebben kunnen lossen maar het gedrag bleef. Als ik met eten kwam, bleef ze zitten waar ze zat. Ik kon tijdelijk even niet voor de konijnen zorgen. Zag ze wel elke dag. Onze dochter deed het. Beiden zagen we haar veranderen. Ze kwam op het eten afrennen, at groenten en brokjes. Dochter mengde het hooi met kruiden en nu eet ze dat ook.

We begrijpen niet wat het geweest is. Het blijft een raadsel.

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .