Boris en Beer Geplaatst: 17 juni Auteur Geplaatst: 17 juni @Lappie2 @Linda20 Nou die van mij is ook binnen en ik ben er blij mee hoor! Qua hoogte is hij ook best laag (en breed), waardoor de konijnen er met gemak bij kunnen en heb ze beiden al lekker zien drinken. Vind het vooral een fijn idee dat het water loopt, gefilterd wordt en dus niet elke dag helemaal opnieuw gevuld hoeft te worden (ik heb een 2,5 liter variant). Geen idee hoe ik een foto erbij moet zetten, anders had ik dat wel even gedaan! Iemand een tip? 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 17 juni Geplaatst: 17 juni 11 minuten geleden, Boris en Beer zei: @Lappie2 @Linda20 Nou die van mij is ook binnen en ik ben er blij mee hoor! Qua hoogte is hij ook best laag (en breed), waardoor de konijnen er met gemak bij kunnen en heb ze beiden al lekker zien drinken. Vind het vooral een fijn idee dat het water loopt, gefilterd wordt en dus niet elke dag helemaal opnieuw gevuld hoeft te worden (ik heb een 2,5 liter variant). Geen idee hoe ik een foto erbij moet zetten, anders had ik dat wel even gedaan! Iemand een tip? Post image Foto uploaden en dan directe link en dan in je bericht plakken. Jij hebt hem dus een liter minder...die had ik niet gezien.. Dat zal een stukje lager zijn. Wat fijn dat ze direct er uit drinken 😁 Quote
Boris en Beer Geplaatst: 17 juni Auteur Geplaatst: 17 juni Hieronder de twee foto'tjes; eentje dus van de waterfontein (kabel is weggewerkt) - en eentje van Boris die er uit drinkt. Hij hoeft er zijn nekje niet onhandig voor te draaien of strekken, dus echt fijn! 2 Quote
Astropower Geplaatst: 17 juni Geplaatst: 17 juni 4 uren geleden, Boris en Beer zei: @Lappie2 @Linda20 Nou die van mij is ook binnen en ik ben er blij mee hoor! Qua hoogte is hij ook best laag (en breed), waardoor de konijnen er met gemak bij kunnen en heb ze beiden al lekker zien drinken. Vind het vooral een fijn idee dat het water loopt, gefilterd wordt en dus niet elke dag helemaal opnieuw gevuld hoeft te worden (ik heb een 2,5 liter variant). Geen idee hoe ik een foto erbij moet zetten, anders had ik dat wel even gedaan! Iemand een tip? Ik denk er ook over om zo'n fontein te kopen, maakt hij 's nachts lawaai en hoe vaak vervang je het filter? Quote
Lappie2 Geplaatst: 17 juni Geplaatst: 17 juni 22 minuten geleden, Astropower zei: Ik denk er ook over om zo'n fontein te kopen, maakt hij 's nachts lawaai en hoe vaak vervang je het filter? Deze hoor je helemaal niet mits je hem goed vol doet anders hoor je het water weglopen. Maar ook niet hard of zo. Motor hoor ik heel zachtjes aan gaan. Filter vervangen weet ik nog niet.... Dat geeft hij aan met een rood lampje. Quote
Lappie2 Geplaatst: 17 juni Geplaatst: 17 juni Met "deze" bedoel ik dus deze 🤪 Of die van @Boris en Beer veel geluid maakt weet ik niet natuurlijk 🤷🏼♀️ Op 12-6-2025 om 16:47, Lappie2 zei: Snel even in elkaar geflanst. Had maar een half uurtje tijd. Is een probeersel... Kijken hoe ze het doen..misschien groter, misschien lager...hoger etc. Daarna maak ik een beter model 😇 Quote
Boris en Beer Geplaatst: 17 juni Auteur Geplaatst: 17 juni (aangepast) @Astropower Ik hoor heel lichtjes het water lopen, maar het motortje is stil. Qua filters weet ik het nog niet, want ik heb hem pas net. Maar ik heb er een aantal filters bij gekregen dus je kunt sowieso wel eventjes vooruit. Ik weet uit ervaring met de kattenfontein dat de filters best lang mee kunnen zolang je wekelijks de fontein een keertje goed uitspoelt en schoonmaakt! Daarbij viel deze fontein qua kosten mee (ong. €23) dus vond ik het sowieso wel het proberen waard! 17 juni aangepast door Boris en Beer Quote
Marcovka2 Geplaatst: 17 juni Geplaatst: 17 juni Op 14-6-2025 om 13:51, Lappie2 zei: Je hoort er niks van. Gaat om het half uur 30 sec aan. Stenen bak is stilstaand water...dit niet. Stilstaand water is alleen een probleem wanneer het lang stil staat, als je het dagelijks ververst en af en toe de aanslag afdoet dan is dat voor een konijn voldoende (zelf zou ik er niet uit drinken 😜) Met warm weer ververs ik het 2 of 3x per dag, meer omdat ze dan nog even lekker koel water hebben. Ik ken het systeem niet, maar het lijkt mij sterk dat deze filters micro-organismen eruit filteren, dus als je dat lang laat circuleren kan er nog van alles groeien. Quote
Lappie2 Geplaatst: 17 juni Geplaatst: 17 juni 1 uur terug, Marcovka2 zei: Stilstaand water is alleen een probleem wanneer het lang stil staat, als je het dagelijks ververst en af en toe de aanslag afdoet dan is dat voor een konijn voldoende (zelf zou ik er niet uit drinken 😜) Met warm weer ververs ik het 2 of 3x per dag, meer omdat ze dan nog even lekker koel water hebben. Ik ken het systeem niet, maar het lijkt mij sterk dat deze filters micro-organismen eruit filteren, dus als je dat lang laat circuleren kan er nog van alles groeien. Ik ververs dit om de dag😉 Water hier is kwa hardheid 0 dus ik moest hun bakjes 2 keer per dag verversen omdat het gewoon groen wordt. Nu niks groen en blijft heel mooi helder 😊 Ik en de jongens zijn er heel blij mee.😁 Hoef nu niet meer 2 keer per dag naar boven,beneden en weer naar boven x 2 plus al dat groen weg krijgen 🥴 Quote
Boris en Beer Geplaatst: 18 juni Auteur Geplaatst: 18 juni 14 uren geleden, Marcovka2 zei: k ken het systeem niet, maar het lijkt mij sterk dat deze filters micro-organismen eruit filteren, dus als je dat lang laat circuleren kan er nog van alles groeien. Het gaat ook om de haren, pluisjes, etc die in stilstaand water komen. Naast het feit dat het water in Nederland ook niet 100% zuiver is. Tot slot kan er veel water in dus als je een zomerdag niet thuis bent, hebben ze alsnog schoon water. Een stenen bak met water en deze regelmatig verversen kan natuurlijk ook, maar voor mij persoonlijk heeft een waterfontein gewoon meer voordelen dan een stenen bak. Ieder z'n ding 😉 Zie bijv. onderstaande zin. Heb ik ff gauw van een dierensite afgehaald. Een waterfilter vervult wonderbaarlijk de rol van zuiveraar. Het voorkomt zo stof, kattenhaar, bacteriën of ongewenste mineralen. Het water is helder, zuurstofrijk en schoon. 1 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 22 juni Geplaatst: 22 juni (aangepast) Op 17-6-2025 om 22:37, Lappie2 zei: Ik ververs dit om de dag😉 Water hier is kwa hardheid 0 dus ik moest hun bakjes 2 keer per dag verversen omdat het gewoon groen wordt. Nu niks groen en blijft heel mooi helder 😊 Ik en de jongens zijn er heel blij mee.😁 Hoef nu niet meer 2 keer per dag naar boven,beneden en weer naar boven x 2 plus al dat groen weg krijgen 🥴 Algengroei binnen een paar uur in drinkwater zonder toevoegingen als de drinkbak binnen staat? (dus uit de zon) Bij mij duurt het dagen, terwijl de bak buiten staat. Maar ik woon in een gebied waar het water vrij hard is, dus kan het niet vergelijken. Op 18-6-2025 om 11:50, Boris en Beer zei: Zie bijv. onderstaande zin. Heb ik ff gauw van een dierensite afgehaald. Een waterfilter vervult wonderbaarlijk de rol van zuiveraar. Het voorkomt zo stof, kattenhaar, bacteriën of ongewenste mineralen. Het water is helder, zuurstofrijk en schoon. Mooi verkoperspraatje 😎 Ongewenste mineralen is flauwekul. Kraanwater heeft geen ongewenste mineralen. En als je de mineralen uit het drinkwater haalt wordt het water juist minder geschikt om te drinken, dan spoel je belangrijke mineralen uit je lichaam. Zuurstofrijk water... voor vissen is dat misschien fijn, maar wat heeft een konijn daaraan? Een konijn haalt zuurstof met zijn longen uit de lucht. En wat ik al zei over die bacteriën, ik geloof er geen snars van dat dit systeem een filter heeft dat micro-organismen uit het water filtert. Ik ben geen waterfilter expert, maar om bacteriën uit water te filteren zijn filters nodig met een poriegrootte van 0,2 micrometer. Die zijn redelijk prijzig en om water daar doorheen te persen is vrij hoge druk nodig. En die filters zijn normaal gesproken voor eenmalig gebruik. Ze slippen ook vrij snel dicht. Je kunt voorfilters gebruiken, maar daarin blijft dan veel vuil hangen en de bacteriën/schimmels die niet door het bacterie-filter kunnen, waar ze lekker kunnen gaan groeien. Uiteindelijk groeien ze door het filter heen en contamineer je het water. Kraanwater is goed drinkwater. Als je dat dagelijks ververst is dat voldoende. Een haartje of grassprietje kan geen kwaad, dat wordt bij verversen verwijderd. Iedereen moet het zelf weten, maar maak de beslissing niet op basis van gemak, maar op basis van gezondheid voor je konijn. Om zeker te weten of het water ook echt gezonder is moet je de specificaties van het apparaat en de filters goed doornemen. Het is maar de vraag of die ook echt vrijgegeven worden, dus ik vind het verstandiger het gewoon bij een bak te houden en dagelijks verversen. Daar zijn veel konijnen oud mee geworden. https://pointer.kro-ncrv.nl/door-waterfilter-wordt-kraanwater-absoluut-ongeschikt-als-drinkwater 22 juni aangepast door Marcovka2 Quote
Lappie2 Geplaatst: 22 juni Geplaatst: 22 juni 7 uren geleden, Marcovka2 zei: Algengroei binnen een paar uur in drinkwater zonder toevoegingen als de drinkbak binnen staat? (dus uit de zon) Bij mij duurt het dagen, terwijl de bak buiten staat. Maar ik woon in een gebied waar het water vrij hard is, dus kan het niet vergelijken. Ik heb het zelfde met water in mijn koelkast uit de kraan. Zo.n reservoir in de koelkast en dan van buiten af zo.n druk knop om het er uit te laten lopen in het glas. Werd dus ook groen. Bakjes water worden binnen een halve dag al slijmerig en na een dag groen. Met deze fontein blijft het fris, geen slijmerige substantie en niet groen. Dus ik ben blij. Niks gemakzucht gewoon beter voor hun dan wat ze hadden. Verder ga ik hierover geen discussie beginnen. 1 Quote
Boris en Beer Geplaatst: 22 juni Auteur Geplaatst: 22 juni 8 uren geleden, Marcovka2 zei: Iedereen moet het zelf weten, maar maak de beslissing niet op basis van gemak, maar op basis van gezondheid voor je konijn. Nou, komt dat even goed uit. Dat is precies wat ik doe. De gezondheid van mijn konijnen staat altijd op nummer 1. Verder ga ik inderdaad ook niet in discussie, zoals je al zei heb je geen kennis van fonteinen en zijn we het er allemaal over eens dat iedereen zijn eigen keuzes mag maken! Quote
Marcovka2 Geplaatst: 23 juni Geplaatst: 23 juni (aangepast) 17 uren geleden, Boris en Beer zei: Nou, komt dat even goed uit. Dat is precies wat ik doe. De gezondheid van mijn konijnen staat altijd op nummer 1. Verder ga ik inderdaad ook niet in discussie, zoals je al zei heb je geen kennis van fonteinen en zijn we het er allemaal over eens dat iedereen zijn eigen keuzes mag maken! Misschien heb ik me wat vervelend uitgedrukt, excuses daarvoor. Ik begrijp natuurlijk dat je dit doet omdat je het beste wil voor je konijntjes. Ik bedoelde alleen te zeggen dat je niet alle informatie hebt. Je weet niet hoe die filters werken of hoe het apparaat van binnen werkt, en verkopers willen maar 1 ding en dat is hun apparaat verkopen (dus die zeggen natuurlijk dat het gezonder is). Het kan zijn dat die waterfonteinen een stuk gezonder zijn voor je konijn, maar ik heb mijn twijfels. Misschien is het water dat door die filters komt wel helemaal niet zo gezond als ze beweren waardoor je met alle goede bedoelingen je konijnen ongezond water geeft. Ik heb inderdaad geen kennis van waterfonteinen, maar ik werk op een laboratorium waar ik heel veel ervaring heb met filters, verschillende waterzuiverheden en het steriel houden van zaken. Dus ik ben niet geheel onwetend op dat gebied. Alleen is de informatie voor laboratorium artikelen een stuk doorzichtiger waardoor je weet wat je doet. 23 juni aangepast door Marcovka2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 23 juni Geplaatst: 23 juni Op 22-6-2025 om 13:54, Marcovka2 zei: Bij mij duurt het dagen Bij mij ook en het water staat binnen en hardheid van het water is hier ook 0. Ik ververs niet elke dag. Heel vreemd maar onze hond eerder en ook van de buren en onze kat drinken het liefst oud water. Onze kat vliegt gelijk naar de emmer met oud water waar wilgentakken in staan. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 24 juni Geplaatst: 24 juni 21 uren geleden, To van de Veluwe zei: Bij mij ook en het water staat binnen en hardheid van het water is hier ook 0. Ik ververs niet elke dag. Heel vreemd maar onze hond eerder en ook van de buren en onze kat drinken het liefst oud water. Onze kat vliegt gelijk naar de emmer met oud water waar wilgentakken in staan. Er zal een lekker smaakje aan zitten 😁 Ik heb een bak buiten en binnen. Beiden ververs ik dagelijks. Alleen die bak buiten vormt na enkele dagen wat bruine aanslag op de bodem. Bij warm weer gaat het iets sneller. Een konijn kan ook wel wat hebben, die hebben een veel beter immuunsysteem dan mensen. Bij mij eten ze bijna dagelijks oude boomblaadjes die al maanden liggen te rotten. Daar zijn ze gek op. Ik kan niet voorkomen dat die door de tralies komen aanwaaien. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 24 juni Geplaatst: 24 juni 3 uren geleden, Marcovka2 zei: Een konijn kan ook wel wat hebben, die hebben een veel beter immuunsysteem dan mensen. Ik hoorde van een konijn dat gehouden wordt met kippen. Hij eet mais mee en krijgt paardenbrokken en het gaat al jaren goed. Toen de kippen ontdekten dat ze vliegen konden, gingen ze elders slapen. Konijn werd zielig. Nu nieuwe kippen erbij en het konijn is weer happy!!! Quote
Lappie2 Geplaatst: 24 juni Geplaatst: 24 juni 27 minuten geleden, To van de Veluwe zei: Ik hoorde van een konijn dat gehouden wordt met kippen. Hij eet mais mee en krijgt paardenbrokken en het gaat al jaren goed. Toen de kippen ontdekten dat ze vliegen konden, gingen ze elders slapen. Konijn werd zielig. Nu nieuwe kippen erbij en het konijn is weer happy!!! Bij de eerste zin dacht ik....waaauw To verstaat konijnen🤪😂 Veel knapper dan Pools hihihi. Vroegahhh werd er toch ook altijd leftovers bij de konijnen gegooid. Lappie vrat ook alles wat hij te pakken kon krijgen zijn eerste jaar of wat.. Ik met hartverzakking en hij gewoon normaal 🙈 Sesam crackers bijvoorbeeld of speciale maïs chips voor babies. Was mijn dochter altijd verzot op en dan zag ik hem weer wegrennen met zo.n ding in zijn bek 🙉 En ik er weer achteraan... Maar water kreeg hij niet uit de kraan. Wij dronken dat water ook niet dus altijd flessenwater. Waar we nu wonen drinken wij het water wel en de nijnen ook. Maar in mijn koffie reservoir heb ik wel fles water omdat het anders zo groen wordt van binnen en het moeilijk schoon te maken is. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 24 juni Geplaatst: 24 juni 1 uur geleden, Lappie2 zei: crackers Die eet dit konijn ook!!! Quote
Marcovka2 Geplaatst: 24 juni Geplaatst: 24 juni 2 uren geleden, Lappie2 zei: Maar water kreeg hij niet uit de kraan. Wij dronken dat water ook niet dus altijd flessenwater. Waar we nu wonen drinken wij het water wel en de nijnen ook. Maar in mijn koffie reservoir heb ik wel fles water omdat het anders zo groen wordt van binnen en het moeilijk schoon te maken is. Jij woont in Polen? (sorry als ik er helemaal naast zit🙈) Ik ken het systeem in Polen niet, maar in het grootste deel van dat land is het drinkwater volgens mij niet zo zuiver. Dat kan misschien wel je aanslag verklaren. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 24 juni Geplaatst: 24 juni 2 uren geleden, To van de Veluwe zei: Ik hoorde van een konijn dat gehouden wordt met kippen. Hij eet mais mee en krijgt paardenbrokken en het gaat al jaren goed. Toen de kippen ontdekten dat ze vliegen konden, gingen ze elders slapen. Konijn werd zielig. Nu nieuwe kippen erbij en het konijn is weer happy!!! Ik vind het sowieso best zielig om een konijn bij kippen te zetten. Als ik dat konijn was, was ik weggevlogen😄 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 24 juni Geplaatst: 24 juni 37 minuten geleden, To van de Veluwe zei: Die eet dit konijn ook!!! Heeft dat konijn dat aan jou verteld? 🤪😂 Lappie sprong direct op schoot zodra hij de eerste crunch al hoorde 🙈 Ik moest het staand eten. Bij dochter sprong hij zelfs op haar als zij stond, maar ze was toen nog niet zo lang natuurlijk.. Quote
Lappie2 Geplaatst: 24 juni Geplaatst: 24 juni 3 minuten geleden, Marcovka2 zei: Jij woont in Polen? (sorry als ik er helemaal naast zit🙈) Ik ken het systeem in Polen niet, maar in het grootste deel van dat land is het drinkwater volgens mij niet zo zuiver. Dat kan misschien wel je aanslag verklaren. Ja ja ik woon in Polen. In een flat...mijn buren naast hebben Oranje aanslag en ik groene alg en zwarte aanslag.. We hebben afgelopen zaterdag 4 uur flat vergadering gehad en elk appartement heeft een andere kleur 🙈😂😂 Het is een mysterie maar we hebben besloten dit jaar een watertest te laten doen want leuk is het niet. Mijn oude huis heeft stads water en dat water is zo hard dat elke 3 maanden de waterkokers het begeven. Ondanks dat we elke week de kokers ontkalken met azijn. Ook de boilers moeten we weer vervangen 🥴 Water is raar in Polen idd🤷🏼♀️ Quote
Marcovka2 Geplaatst: 25 juni Geplaatst: 25 juni (aangepast) 16 uren geleden, Lappie2 zei: Ja ja ik woon in Polen. In een flat...mijn buren naast hebben Oranje aanslag en ik groene alg en zwarte aanslag.. We hebben afgelopen zaterdag 4 uur flat vergadering gehad en elk appartement heeft een andere kleur 🙈😂😂 Het is een mysterie maar we hebben besloten dit jaar een watertest te laten doen want leuk is het niet. Mijn oude huis heeft stads water en dat water is zo hard dat elke 3 maanden de waterkokers het begeven. Ondanks dat we elke week de kokers ontkalken met azijn. Ook de boilers moeten we weer vervangen 🥴 Water is raar in Polen idd🤷🏼♀️ Ik dacht dus dat je het over Nederlands kraanwater had🤭 Zwarte aanslag lijkt mij geen goed teken😬 Ik zou in jouw geval denk ik ook bronwater aan de konijnen geven. Of inderdaad op zijn minst filteren. Of een keertje een test doen: twee bakken wegzetten, eentje met (gefiltered) kraanwater en eentje met bronwater, en zien welke ze het meeste van drinken. Ik denk dat nml konijnen naast een heel goede reukzin ook een goed ontwikkelde smaakzin hebben. Ze vinden bijvoorbeeld het ene hooisprietje lekkerder dan het andere. Dus als je water wegzet dat ze helemaal niet lekker vinden, maar ze geen andere keuze hebben, zullen ze dat toch drinken. Als het bij mij geregend heeft, dan lijken ze de voorkeur te geven aan regenwater😅 25 juni aangepast door Marcovka2 Quote
Lappie2 Geplaatst: 25 juni Geplaatst: 25 juni 1 uur terug, Marcovka2 zei: Ik dacht dus dat je het over Nederlands kraanwater had🤭 Zwarte aanslag lijkt mij geen goed teken😬 Ik zou in jouw geval denk ik ook bronwater aan de konijnen geven. Of inderdaad op zijn minst filteren. Of een keertje een test doen: twee bakken wegzetten, eentje met (gefiltered) kraanwater en eentje met bronwater, en zien welke ze het meeste van drinken. Ik denk dat nml konijnen naast een heel goede reukzin ook een goed ontwikkelde smaakzin hebben. Ze vinden bijvoorbeeld het ene hooisprietje lekkerder dan het andere. Dus als je water wegzet dat ze helemaal niet lekker vinden, maar ze geen andere keuze hebben, zullen ze dat toch drinken. Als het bij mij geregend heeft, dan lijken ze de voorkeur te geven aan regenwater😅 Had ik idd al tijd geleden gedaan en ze dronken van beiden waters net zoveel. Ik drink het water ook hoor...geen problemen mee. Moet alleen niet blijven staan 🤪 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.