Ga naar inhoud

Konijnen herkoppelen na gebitsbehandeling


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik lees al een hele tijd mee hier, maar krijg niet echt een topic gevonden wat precies aansluit op mijn situatie.

 

Ik heb een ram en een voedster, beide gecastreerd, die al ruim een jaar samen zitten. Ze leven binnen en hebben normaliter de hele benedenverdieping en bij warm weer ook de tuin tot hun beschikking. Mijn rammetje is zeer dominant. Het vinden van een maatje was dan ook lastig, zowel met deze voedster als de voedster met wie hij hiervoor samen leefde. De combinatie met mijn huidige voedster werkte goed, omdat zij absoluut niet dominant was. Ze ging elk conflict uit de weg en als hij een keertje agressie toonde, gaf ze hem direct wat ruimte en kwamen ze later weer vredig tegen elkaar aanzitten.

 

Nou had mijn rammetje last van haakjes op zijn gebit en was daarom gisteren gedurende een paar uur gescheiden van de voedster. Bij terugkomst reageerde mijn voedster eerst blij/enthousiast, maar toen mijn ram even naar haar uithaalde omdat hij zich niet goed voelde en met rust gelaten wilde worden, brak de hel los. Mijn voedster begon terug te vechten. Even bleef het bij wat plukken haren lostrekken, maar het werd al snel steeds agressiever en gewelddadiger. Omdat mijn rammetje nog moest herstellen van de narcose, besloot ik in te grijpen, zodat er geen wondjes zouden ontstaan en/of hij uitgeput zou raken. Ik heb ze toen even uit elkaar gehaald en ze vrij snel daarna op neutraal terrein weer aan elkaar voorgesteld. Dit leek even te werken, maar sinds deze ochtend, nu mijn voedster zich helemaal op haar gemak lijkt te voelen op het neutrale terrein, neemt de agressie bij haar toch weer toe en vliegen er af en toe weer plukken haren door de lucht. Ze zitten in deze ruimtr of een stukje uit elkaar (ze hebben nu ongeveer 3 vierkante meter tot hun beschikking) of ze hebben conflict. Mijn vermoeden is dat ze voelt dat het rammetje zwak is en ze daarom zijn positie als dominant konijn over wil nemen, hoewel ze dit niet deed voor zijn gebitsbehandeling toen hij eigenlijk zwakker was. Beiden eten gelukkig wel nog goed (wat met name voor mijn rammetje vanwege de gebitsbehandeling natuurlijk erg belangrijk is om in de gaten te houden), maar al met al is de sfeer onderling momenteel toch echt zeer gespannen en gebeurt het eten altijd op afstand van elkaar. 

 

Nou is mijn vraag wat ik het beste kan doen: ze gewoon bij elkaar laten op de plek waar ze nu zitten en hopen dat de spanning wat gaat dalen en ze elkaar ook weer op een positieve manier gaan opzoeken, of toch even uit elkaar halen en ze pas weer bij elkaar zetten als mijn rammetje weer helemaal de oude is? Normaal zou ik een gekoppeld paartje niet snel uit elkaar halen en vind ik een paar plukken haren nog niet het grootste probleem, maar ik maak me in deze situatie wel zorgen om het herstel van mijn rammetje en of dit misschien momenteel meer kwaad dan goed doet. Advies is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij nu weer goed fit? Ik denk dat ik zelf eventjes iets langer zou wachten voor het terugkoppelen, tot hij weer helemaal goed hersteld is.  Even een aantal dagen apart houden dus. 

 

En dan op neutraal terrein koppelen, en ze daar voor de zekerheid wel wat langer laten voor je ze in het niet neutrale gebied zet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .