Ga naar inhoud

Vermoedelijk verstopping konijn


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik heb een vraagje over de spijsvertering en verstopping. Even wat achtergrond info.

 

Toen mijn voedster op sterven lag, is mijn ram gestopt met het eten van brokken. We vermoede dat zijn haakjes weer opgespeeld waren dus waren of dat het emotionele was. We zijn direct naar de kkDA gegaan. Hij heeft Dark binnenstebuiten gekeerd, maar niks gevonden, foto's gemaakt, bloed geprikt, in de bek gekeken, niks... Hij vermoed een (beginnende verstopping aangezien hij ook een beetje verhaard). Als het eruit zag dat Dark erg verlangt naar een nieuw maatje mochten we beginnen met koppelen. Die indruk kregen we al heel snel en zijn daarom gaan koppelen ondanks Dark nog geen brokken eet. We hebben hem bij het Asiel afgegeven en kregen 4 dagen later een belletje dat ze opgehaald mochten worden. De voedster was helemaal verliefd, Dark vond het allemaal nog spannend een nieuwe omgeving. Hij heeft de laatste weken immers veel stress gehad. Dark had wel gemengtvoer gegeten vertelde ze (hij krijgt normaal SS). Ik heb ze opgehaald en bij thuiskomst gewogen, Dark was 200kg afgevallen... Dark eet nog steeds geen brokken, al 1,5 week niet. Hij heeft een week novacam, cineral, laxatract, Cerenia en 2 tot 3 spuiten dwangvoer gekregen. Toen op maandag ochtend nog gekregen, in het asiel niet meer, en donderdag avond weer begonnen. Hooi, groenvoer en water gaat goed naar binnen, af en toe een snoepje. 

 

Ik lees op internet verschillende dingen om een verstopping te verhelpen, stoppen met groenvoer, andere brokken zonder granen geven, lijnzaad en prozyme. Dat laatste had ik altijd in huis, maar kan ik niet mer vinden, ik wil daar wel een nieuwe van bestellen. Ik vraag me af wat jullie ervaring is en wat bij jullie konijntjes helpt. Misschien kan ik Dark daarmee weer oplappen. 

 

PS, helaas is het koppelen mislukt. Toen ik thuis kwam begonnen ze na een uur te vechten, maar echt, echt, vechten. Ik heb ze in de bijkeuken in 2 rennen naast elkaar geplaatst met allebei een kartonnen doos. Nu zelf proberen ze te koppelen en even rustig aan en stapje voor stapje. Gelukkig ben ik vandaag vroeg thuis van werk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat 200 kg, 200 gram moet zijn. Anders heb je wel een enorm konijn 😂

 

Heb je al een nieuwe zak brokken open gemaakt? Heb je al een ander soort brokjes geprobeerd?

 

Als hij de andere dingen wel eet en genoeg voedingsstoffen daarmee binnen krijgt, is geen/weinig brok eten niet zo een groot probleem. Je hebt hem al uitgebreid laten onderzoeken, dus ik verwacht niet dat dat nogmaals doen je wel meer antwoorden zal geven. Best kans dat als de rust straks terug is en hij gelukkig is met een nieuwe partner, hij weer goed eet.

 

Balen dat de koppeling niet goed lukt, ik zou daarover wel contact zoeken met het asiel. Koppel je wel op neutraal terrein?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord! Oeps, inderdaad 200 gram hahaha. Ik heb nog geen nieuwe zak geprobeerd, maar het in het einde van een 10kilo zak, dus als hij na 9,5 kilo de brok ineens niet meer lekker vind, zou dat wel gek zijn. Ik heb wel al een nieuwe zak in huis, dus zal dat toch nog even proberen. 

 

Ja ik twijfel of hij dus genoeg binnen krijgt, 200 gram in 4 dagen vind ik wel rap... Een andere brok ga ik ook even proberen. Iemand advies daarover? Hij heeft ooit Beaphar care + gehad, maar omdat hij veel last had van haakjes toen der tijd, overgestapt op ss. Zal ik care+ weer eens proberen? En heeft iemand ervaring met SS zonder granen? Dat sprak me ook wel aan. 

 

Nogmaals onderzoeken sta ik ook niet om te springen. Nog meer stress voor dat arme beesie. 

Ze hadden bij het asiel niks meer gezegd over het koppel proces. Dus bij beter weten in heb ik ze gewoon in hun hok met ren (binnen) geplaatst. Nu weet ik wel beter... Het asiel belt me vanmiddag terug. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is de 10kg zak al open?

Het is aan te raden om een zak voer die je opent binnen 3 maanden op te voeren. Het kan dus best muf geworden zijn en na die tijd verminderen ook de voedingsstoffen. Hoe bewaar je het? Kunnen er bijv. muizen bij komen?

 

Je zou wat rijker groenvoer en aanvullend kruiden kunnen geven met voldoende voedingsstoffen, en goed hooi. Zie deze info:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/dun-konijn-laten-aankomen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor de info! Het zou goed kunnen dat de zak iets langer open is dan 3 maanden. Ik bewaar de zak in de kast onder de trap, daar kunnen geen muizen bij en is de zelfde temperatuur als in huis. Ik zal de nieuwe zak even proberen vanmiddag en gelijk kijken voor vezelrijke groen voer. Thanks!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten ze er al niet van als het een nacht in hun voerbak ligt 🙄

Stelletje donders. Zodra ik het weggooi en nieuwe in doe vliegen ze het voer hongerig aan. 

 

Wat jammer dat de koppeling zo rot gaat nu... Succes 🤗

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .