Ga naar inhoud

olifanten tanden


Sander0201

Aanbevolen berichten

Hey,

ik had al eerder gezegd dat Dribbel niet goed meer at, nu ben ik vanmorgen naar de DA geweest, en die vertelde dat ze olifanten tanden heeft.

Ik kreeg een paar opties, maar de DA raad aan om de snijtanden er uit te halen. Is dit het beste voor Dribbel?

We hebben dwangvoer mee gekregen, maar weten niet goed hoe dat het beste toe te dienen. Kunnen jullie helpen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi sander olifants tanden dan kunnen de tanden niet meer afslijten.Dat is een foute erfelijk stand.De beste optie is en blijft de tanden verwijderen.Anders moeten ze elke 3 tot 6 geweken geslepen worden.Knippen zelf is heel fout.Geeft veel stress met zichmee.Als dit een jong konijn betreft is dus beste optie verwijderen.Dwang voeren.Doe je konijntje in een handoek.rol hem daar in als een baby.Zorg dat zijn voor pootjes in de handoek zitten.En alleen het kopje er uit steekt.Ik weet niet wat voor dwang voer je hebt.

recovery,of baby eerste wortel hapje of de appelmoes er van is allemaal oke.Zuig het op met een spuitje.En zet het spuitje achter zijn voor tanden.Spuit voorzichtig beetjes er in.En kijk of het konijtje dit weg krijgt,.Hij moet natuurlijk zelf slikken.Maar heeft de da er nu niets aangedaan?De tanden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de da zei dat we zo snel mogenlijk een afspraak moesten maken voor maandag of dinsdag de tanden te laten verwijderen.

Hij vertelde inderdaad dat knippen geen optie was omdat dan de tanden kunnen splijten.

Het zakje dwangvoer dat we mee hebben gekregen staat Critical Care op, het is een soort van vloeibaar hooi zei de da. We hebben net Dribbel 10 ml gegeven van de 50 die ze op een dag zou moeten hebben volgens de gebruiksaanwijzing.

Maar die 10ml ging niet van harte.

We hebben haar in een handoek gedaan, maar dan begint ze enorm te spartellen, en te piepen. We vinden het allebei erg zielig, maar proberen haar toch zoveel mogenlijk te laten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze dierenarts zei dat t niet uitmaakte... knippen of opereren.. :s... we konden ze zelfs zelf knippen thuis.. zou ook allemaal geen probleem zijn:S:S.. nou als ik dit zo hoor klopt er niks van de info van onze da.. :s

wat kost opereren bij jouw da?

succes ermee:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jammer sander.........Maar veel da´s weten niet genoeg van konijnen tanden af.Die van jouw gelukkig wel.Als hij ook inderdaad zegt dat knippen niet goed is.Goede dieren arts.Ja er zitten zeker kosten aan maar als je nijn het er mee wel gaat redden.inderdaad beter zo snel mogelijk.

Ik weet het niet jaila je gaat me nu toch niet vertellen dat een van jouw bevallen konijnen of vader deze afwijking heeft toch?Anders ga je waarschijnlijk een hoop problemen krijgen.

Als je haar redelijk strak in de handoek hebt leg je haar als een baby in je armen.En inderdaad blijven voeren

met eventueel pauses er tussen door.Maar ze eet dus zelf helemaal niet meer.Heeft ze wel pijnstilling gehad.Slikt ze het wel goed weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje sander.....

das geen fijn nieuws!! en maar weer eens bewezen dat er helaas zoveel mis kan zijn aan DW konijntjes!

dribbel heeft het geluk bij een fijn stel baasjes terrecht te zijn gekomen die er voor willen zorgen dat ze geholpen wordt aan dr handicap en zo toch nog een fijn leven kan hebben....

vele konijntjes vergaat het helaas anders!

sander...

heel; veel succes met dribbel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet jaila je gaat me nu toch niet vertellen dat een van jouw bevallen konijnen of vader deze afwijking heeft toch?Anders ga je waarschijnlijk een hoop problemen krijgen.

nee dat ga ik je niet vertellen nee... geeelukkig niet.. mede daarom ben ik ook zo blij dat juist de andere twee bevallen zijn die verder niks mankeert(en ook de vader niet).. tzou idd echt een ramp zijn als zij zou zijn bevallen of nog gaat bevallen..

maar tklonk wel een beetje als een beschuldiging:$.. tis ook echt NIET wat ik voor mij konijn wil hoor.. echt niet..

en nee heb dr niet uit een dw maar uit een opvang...... voel me er heel slecht mee dat ze zoiets heeft.. maar ik kan daar toch niks aan doen (bhalve opereren) ... toch... :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee jaila je kan er zeker niks aan doen.Dat bedoel ik niet.Maar de baby´s kunnen het zeker ook hebben krijgen..............Daarom is dan z´n ongelukje erg lastig.Maar duimen dat ze geen baby´s krijgt.Maar als jouw da niet heeft gezegt dat knippen slecht is dan is hij niet tand kundig.Wist de opvang dat ze zulke tanden had?

Sander hoe gaat het nu met het voeren.Geef je hem ook hooi thee of drinkt ie zelf.Anders kun je met een spuitje ook hooi thee geven.Vinden ze vaak lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je haar redelijk strak in de handoek hebt leg je haar als een baby in je armen.En inderdaad blijven voeren

met eventueel pauses er tussen door.Maar ze eet dus zelf helemaal niet meer.Heeft ze wel pijnstilling gehad.Slikt ze het wel goed weg.

Mijn vriendin zat voor het eten nog even voor het hok en zag dat Dribbel zelf wat witlof at. Het gaat niet makkelijk, maar ze probeert het in ieder geval wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee jaila je kan er zeker niks aan doen.Dat bedoel ik niet.Maar de baby´s kunnen het zeker ook hebben krijgen..............Daarom is dan z´n ongelukje erg lastig.Maar duimen dat ze geen baby´s krijgt.Maar als jouw da niet heeft gezegt dat knippen slecht is dan is hij niet tand kundig.Wist de opvang dat ze zulke tanden had?

Sander hoe gaat het nu met het voeren.Geef je hem ook hooi thee of drinkt ie zelf.Anders kun je met een spuitje ook hooi thee geven.Vinden ze vaak lekker.

oh sorry.. dan vatte ik het iets verkeerd op:$ mn leven is echt een brak op t moment mja.. de opvang heeft mij niks gezegt over de tanden.. het kwam ook pas op latere leeftijd.. een paar weken voor "het gedoe" met de jongen enzo.. dus twas wel een dubbele klap.. tja.. ik snap onze da ook niet zo goed.. hij is zo goed voor dieren.. maar dan dit.. mja.. ik laat haar dus wel opereren en duimen voor geen jongen:)

sander.. sorry dat ik ff een paar dingen tussendoor zei in jouw topic:$ hoop dat jouw nijn er helemaal bovenop komt:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Guust het konijn van een vriendin van me had ook olifantstanden.

Hij moest echt elke 3 weken geknipt worden en inmiddels gaat ie al een jaar perfect zonden zijn tanden door het leven.

Maar dwangvoeren zou ik nog niet gelijk doen, vaak krijgen ze toch nog voer langs hun tanden mits die nog echt niet helemaal te lang is.

Dus zolang ze nog goed eet zou ik wachten met dwangvoeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

sander zacht groen kunnen ze meestal wel eten witlof ,ruccolla en petreselie ect.Dus altijd liever zelf eten dan dwang voeren.Weeg haar anders even zodat je zeker weet dat ze niet te veel afvalt.En zorg dat er inderdaad regelmatig wat in gaat.Anders komen de darmen stil te liggen.

jaila meschien als jouw da niet veel verstand heeft van tanden.Meschien voor de tanden een andere da zoeken.Niet alle da kunnen tanden goed verwijderen ze kunnen ook afbreken namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten verwijderen is inderdaad erg verstandig. Hier is bij een konijntje gisteren de tanden uitgehaald en hij eet nu alweer goed biksjes en in stukjes andijvie en geknipt hooi.

Ze zijn toen wel even tijdelijk geknipt bij mij, omdat de operatie niet sneller kon er is toen een heel klein stukje afgehaald. Maar blijven knippen raad ik zeker niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sander zacht groen kunnen ze meestal wel eten witlof ,ruccolla en petreselie ect.Dus altijd liever zelf eten dan dwang voeren.Weeg haar anders even zodat je zeker weet dat ze niet te veel afvalt.En zorg dat er inderdaad regelmatig wat in gaat.Anders komen de darmen stil te liggen.

jaila meschien als jouw da niet veel verstand heeft van tanden.Meschien voor de tanden een andere da zoeken.Niet alle da kunnen tanden goed verwijderen ze kunnen ook afbreken namelijk.

We kwamen er vanmiddag achter dat onze weegschaal haar niet meer kan wegen. :blink:

Deze gaat maar tot 500 gram, en een andere hebben we niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje erg voor je!maar nu vraag ik me af omdat jij zegt ik neem nooit meer een konijn uit de dierenwinkel!dit kan toch bij alle konijnen voorkomen?ja bij een fokker weet je wel dat het goed is maar als jij daar een nijn neemt van 8 weekjes weet je dat toch ook niet precies hoe de tanden zich ontwikkelen??

sterkte ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

olifantstanden zijn al op zeer jonge leeftijd te zien, al voor dat ze 8 weken zijn.

Ik check al als ze 3 weken oud zijn of de tandjes netjes staan zoals ze behoren.

Staan ze dan niet zoals ze behoren weet je wat dat later gaat worden, olifantstanden zijn dus al zeer vroeg te zien

Als ze het op latere leeftijd krijgen is de kans zeer groot dat ze een harde klap hebben gehad tegen hun tanden

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sander: Wat vervelend voor jullie konijntje zeg (en voor jullie ook natuurlijk)! Hopelijk kunnen jullie snel een afspraak maken. Succes!

Dribbeltje die vecht zich er wel doorheen hoor :bunny3:

We kwamen er trouwens vandaag achter dat ze nog 1 tand onderin heeft die niet te lang is. Daarlangs zal ze haar eten wel naar binnen krijgen.

We maken zodra het kan natuurlijk een afspraak met de DA zodat ze er zo spoedig mogenlijk uit kunnen.

Maar zijn er verder nog dingen die ze niet meer kan eten nadat haar tanden eruit zijn?? Ik kan me voorstellen dat we sommige dingen in kleinere stukjes moeten geven. We leggen er nu af en toe eens een wortel bij, of een stukje cracker (zijn ze dol op hier), maar moeten we die dan voortaan voor haar in kleine stukjes breken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wortel kun je beter in lange stukes patat snijden ipv schijfjes of een hele wortel.Ze kunen er goed mee leven verder hoor.succes.

Knaagjes een konijntje kan ook vallen of zijn kopje stoten dan kun je ook een foute stand krijgen van de tanden.Dat kan nog goed komen.Maar knippen is niet correct bij konijnen vijlen wel.Maar dan moet een konijn onder narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .