Ga naar inhoud

Franse Hangoor baby te licht?


Theo84

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Ik heb bij een fokker van franse hangoren een rammetje besteld. Die zou ik met 9 weken mogen ophalen in het sinterklaasweekend. 

Nu stuurde ze me gisteren een berichtje dat mijn fransje, die nu 7weken oud is, nog maar 1kg weegt en dat dat te weinig is en dat ze hem daarom nog wat langer bij zich houdt. 

 

Nou ben ik er helemaal voor om konijntjes niet te vroeg weg te laten gaan hoor.. Maar ik schrok wel van 1kg bij 7 weken. 

Fokster zegt dat dat normaal is omdat t een wat groter nest was.. 

 

Ik heb nog niet heel veel verstand van konijnen. Heb me wel als een gek ingelezen in alles wat ik maar kon vinden dus ben ook zeker niet onvoorbereid. 

Maar op dit gebied is er online niet heel makkelijk veel te vinden. 

 

Wat denken jullie ervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien mijn vraag iets specifieker stellen: ik weet dat 1kg voor een 7,5 weken oude Frans te weinig is. 

Heeft de fokster gelijk en kan dat komen doordat het om een groot nest ging? Of is er wellicht iets mis met de konijntjes en laat ik me wat op de mouw spelden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elk konijn volgt hetzelfde groeischema en een groot nest betekent automatisch dat de melk met meer gedeeld moet worden. Een konijn dat bij de geboorte wat kleiner is zal ook meer moeite hebben met een tepel vinden met zoveel (sterkere) concurrentie en blijft daardoor vaak wat kleiner. Het is dus op zich een plausibel verhaal, maar meer kan een buitenstaander er ook niet van zeggen. Ik vind dat het wel voor de fokker spreekt dat deze het konijn langer wil houden, als het hen niet interesseerde wat er van het konijn terecht komt dan was het veel makkelijker om het konijn zo snel mogelijk te verkopen.

 

Dat gezegd hebbende is de Franse hangoor een zeer ongezond ras waar veel problemen bij voorkomen, zowel erfelijke problemen als problemen door hun grote formaat. Ze worden zelden ouder dan 5-6 jaar en eerlijk gezegd ken ik er veel meer die dat bij lange na niet haalden dan die het wel werden. Deze konijnen hebben dermate extreme uiterlijke kenmerken dat ze er hinder van ondervinden en daarom zou ik persoonlijk in geen enkel geval achter het fokken van deze konijnen kunnen staan. Daar komt ook nog bij dat vaak uit het oog verloren wordt dat Franse hangoren verder gewoon doodeenvoudige konijnen zijn, door veel fokkers en allerlei websites wordt ze een hoop kenmerken/karaktertrekken toegedicht die sommige Franse hangoren inderdaad hebben, en anderen niet. Als je verwacht een super tamme, makkelijke, brave lobbes te krijgen kan dat dus wel tegenvallen.

aangepast door Dollie
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je snelle reactie. 

Ik hoor wat je zegt. Heb dat ook wel gelezen inderdaad. 

Ik had de aanbetaling al gedaan en ben daarna pas aan de uitgebreide voorbereiding en het inlezen begonnen. Dom dat weet ik nu maargoed zo is het gegaan. 

Ik wilde sowieso een tweede konijn erbij en ben er voor mezelf al over uit dat dat dan een konijn van een ander, gezonder, ras gaat worden en niet bij een fokker maar uit een opvang o.i.d.

 

Voor nu vind ik niet dat ik me zonder goede reden terug kan trekken en ben eerlijk gezegd ook al aan t beestje gehecht door de foto's en filmpjes die we van hem hebben gezien. 

Je hebt gelijk dat het voor de fokker spreekt dat ze t beestje niet weg doet voordat dat verantwoordelijk kan. 

 

Tegelijk had ik angst dat ik zodadelijk een ziek konijntje koop en dat ik dat al van tevoren had kunnen weten omdat 1kg bij 7,5 week nooit gezond kan zijn. 

 

Moeilijk hoor dit soort dingen.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is een risico dat je loopt als je toch doorzet. De fokker wekt de indruk het beste voor te hebben met het konijn, hoewel dat niets zegt over hun kunde lijkt me in elk geval dat zij je ook niet zomaar met een probleemkonijn op willen zadelen. Op basis van de informatie die je tot je beschikking hebt kun je slechts gissen. Als het vanaf het begin af aan een kleiner konijn was dan is het niet direct zorgwekkend, sommige konijnen blijven gewoon kleiner (wat in het geval van een Franse hangoor alleen maar gunstig is), de meesten halen het later wel min of meer in. Is de groei op een later moment gestagneerd dan kan er wel van alles aan de hand zijn. Als je wel doorzet zou ik ook zeker kort na de aanschaf het konijn na laten kijken door een goede dierenarts. Dat is altijd verstandig als je een konijn aanschaft bij een fokker of particulier. Ze kunnen dan ook goed inschatten of het konijn gewoon klein is maar met een gezond gewicht, of dat er echt sprake is van ondergewicht.

 

Eerlijk, met deze raskeuze loop je sowieso het risico dat er vroeg of laat vervelende problemen zoals kaakabcessen, entropion, gebitsproblemen, oorontstekingen, rugproblemen etc. op komen duiken. Weeg vooral af of je die zorgen (ook financieel) kan en wil dragen. En uiteindelijk loop je dat risico natuurlijk wel bij elk konijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .