Ga naar inhoud

Behandeling Verstopping/haarbal


*Marleen*

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Gister ben ik naar de DA gegaan omdat mijn konijn steeds kleiner wordende keutels liet. De da constateerde vrij snel dat hij wss een verstopping/haarbal heeft en injecteerde iets in zn spier waardoor hij minder misselijk werd geloof ik, ik kreeg tractonorm (laxeermiddel) mee naar huis en moet dat 5 dagen geven, 2x per dag. Maar ik maak me een beetje zorgen omdat hij zo weinig drinkt, vanochtend dus weer 5ml tractornorm gegeven en voor de zekerheid dus wat water gegeven in datzelfde spuitje en ik leg ook natgemaakte andijvie in zijn hok. Aan die andijvie heeft hij wel geknabbeld maar hij eet steeds minder brokken, las ook wel ergens dat brokken wat minder goed zijn bij konijnen met een verstopping maar toch. Hij houdt ook niet van hooi, eet hij niet vaak dus ik denk dat hij daardoor ook een tragere darmwerking heeft gekregen. mijn vraag is of jullie nog tips hebben? en of ik hem elke dag tussendoor water moet geven? en ik las ook ergens dat je extra enzymen kan geven zoals vers annanassap ofzoiets is dat noodzakelijk? En of ik hem beter binnen kan halen want hij zit in een buitenhok... sorry voor de vele vragen

Alvast bedankt,

gr. marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ananassap helpt ook tegen haarbal idd (het lost de haarbal niet op) verder kan je ook prozyme geven tegen haarbal. Maar nu heeft hij dit al de da, goed dat je gegaan bent trouwens. Dat laxeermiddel snap ik niet helemaal, misschien dan iemand anders daar wat zinnigs over kan zeggen.

Hij zal toch wel moeten blijven eten en drinken, als de darmen stil liggen gaat het niet goed komen. Dus blijven aanmoedigen tot eten en drinken. Ook het hooi eten gaan stimuleren, is oh zo belangrijk (kruiden hooi, of hooi nat maken) wat je nu ook kan geven is hooithee (als die dat wel lust) dat is gekookt water met hooi drin laten trekken.

Ik zou hem wel gewoon buiten laten (hij heeft een wintervacht nu) maar gewoon wat extra opletten dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marleen,

Ik zou in ieder geval je konijn naar binnen halen, anders heb je kans dat ie onderkoeld raakt, omdat ie nu niet lekker is.

Bij een verstopping geef ik andere medicijnen dan tractonorm, dus ik kan met deze medicijnen niets zeggen, misschien anderen hier op dit forum. Het is heel belangrijk dat jou konijn blijft eten, als hij echt bijna niets meer eet zou ik toch je konijn gaan dwangvoeren. Je kan wat bix laten wellen in warm water en er dan een prutje van maken die je met een spuitje in de mond geeft.Let wel goed op of dat ie slikt, anders spuit je het in zijn longen. Geef je konijn ook een bakje met drinkwater en een fles, sommige konijnen voelen zich niet lekker en hebben dan geen kracht om het uit een fles te drinken. Bied ook lekker groen aan. Verder zou ik als ik jou was verschillende dingen in zijn hok leggen om te eten. misschien dat ie trekt krijgt in iets. Hou het goed in de gaten, en anders weer terug naar je da. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie snelle reacties, ik denk zelf dat het geen haarbal is omdat hij niet in de rui is (of kan dat ook als hij dat niet is?), de da zei dat hij het wel kon onderzoeken maar dat dat alleen maar langer duurde en zei ook dat tractanorm geen kwaad kan en dat je dat kan gebruiken bij een haarbal en verstopping om het afvoeren van de blokkade te stimuleren en de darmwerking.. Ik twijfel dan toch of ik hem binnen moet halen of niet.. heb ook gehoord dat konijnen zich normaal gedragen/redelijk actief gedragen bij een verstopping, dat doet hij ook dus het is moeilijk om de situatie in te schatten, iig houdt ik natuurlijk goed in de gaten of hij eet! Dat hooithee kan ik wel proberen ja, bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hem nu niet dus vind het erg moeilijk om te zeggen of je hem moet binnen halen, maar als hij echt last heeft van de verstopping en steeds minder gaat eten dan zou ik het wel doen omdat de afkoeling heel snel kan gaan. Als hij nog heel levendig is en wel nog redelijk eet(maar volgens jou bericht niet) kan je hem buiten laten. Ik vind het moeilijk beoordelen vanaf hier maar zie het bovenstaande en dan moet je zelf beslissen wat het beste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft niet veel gegeten van zn andijvie en zn bak met konijnenvoer (science selective) heeft hij ook niet leeggegeten, een kwart nog over, ik voer hem altijd om half 5 smiddags dus ik denk dat ik mijn ouders ga voorstellen om hem binnen te halen, gaat wel moeilijk want we hebben zelf geen binnenhok meer over dus moeten we die halen bij kennissen, mn moeder is ook ziek dus dat gaat allemaal een beetje moeilijk.. maar ik ga het voorstellen, ik denk uiteindelijk dat het niet veel succes zal hebben maar ik leg het wel uit en haal ze over hopelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel vragen is niet erg hoor !!!

Niet leeggegeten is (gelukkig) iets anders dan helemaal niet eten...

Hij eet dus wel van zijn brokken ? (hij gooit het er niet uit ofzo ?)

Heeft de dierenarts gekeken naar zijn kiezen, of er haakjes op zaten ?

Als zijn temperatuur goed is en je kan hem een beetje goed in de gaten houden kan buiten blijven waarschijnlijk niet zo veel kwaad.

Maar, dat moet je wel nakijken Ć©n bekijken...

Kan je zien of hij al keutelt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee, ja hij heeft nog wel gegeten maar vandaag heb ik hem geen brokken meer zien eten vanochtend zat er nog dezelfde hoeveelheid in als nu... en hij gooit ze er niet uit..

de dierenarts vroeg of hij normaal at en geen balletjes maakte van zn voedsel in zn bek maar dat deed hij niet dus hij keek niet naar zn gebit, mede doordat ik dus opgemerkt had van die kleine keutels, voor zover ik weet heeft hij wel wat gekeuteld maar niet heel veel. de DA denkt dus dat het een blokkade is in de maag door een trage darmwerking want in zijn darmen kon hij niks afwijkends voelen, zoals een abces bv. Hij is wel levendig maar dat zegt niets volgens mij dat probeer ik ook steeds mn vader uit te leggen maar hij luistert niet dus zit ie nog steeds buiten.. misschien ben ik wel overbezorgd dat kan ook want mn andere konijn is vorige week doodgegaan door een te zware operatie, nierabcesverwijdering daarnaast had die ook al cuniculi gehad daarvoor. dus mss ben ik wel te overbezorgd

zijn temperatuur is iig wel goed voorzover ik weet.. vind het zelf wel moeilijk want naar mijn weten is een afnemende eetlust & niet uit zichzelf drinken niet goed lijkt mij dus ik hoop dat hij rond etenstijd wel weer wat gaat eten anders probeer ik mijn ouders nog een keer over te halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je nu misschien iets extra bezorgd bent is ook wel logsich dan..

Je hebt net een rotervaring achter de rug...Vervelend joh !

Dat je dan nu wat meer onzeker bent heeft een reden...

Toch denk ik wel dat je het goed doet...

Een konijn wat gas heeft, heeft pijn...zit onrustig met dichte oogjes in zijn hokje..

Maar inderdaad is het wel zo dat konijnen heel goed toneel kunnen spelen en niet snel laten merken dat ze pijn hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee, bedankt voor de geruststelling! ik hoop ook dan inderdaad dat hij er geen gas bij krijgt.. en ik hoop niet dat hij pijn heeft want als konijnen goed toneel kunnen spelen dan weet ik het nog zo net niet.. maar iig als hij minder actief wordt dan zal ik hem zeker naar binnen halen. Heb het net overwogen en hier op ons kleed laten lopen en toen was hij behoorlijk actief vandaar dat ik hem weer naar buiten heb gedaan hopelijk gaat hij straks wat meer eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok bedankt voor de info, dat annanassap heb ik nu nog niet geprobeerd en het is nu zondag heel vervelend dus kan ik geen annanas halen, ik spuit s'ochtends en savonds zoveel mogelijk water in zn bekje en ik voorzie hem de de hele tijd van groenvoer (andijvie) maar daar doet hij weinig mee.. brokjes eet hij nog wel hij heeft iets meer dan de helft gegeten van wat ik hem gister om half 5 gegeven had. Dus ik hoop dat zn eetlust niet verder afneemt.. ik weet niet wat ik verder nog kan doen.. en ik heb het idee dat hij niet veel meer keutelt dus ik wil hem eigenlijk binnenhalen zodat ik hem beter in de gaten kan houden alleen dan moet ik weer de discussie aangaan met mn vader dus dat kan nog een tijdje duren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net dit topic nog eens nagelezen...toen ik het gisteren voor het eerst as, ging er bij mij al een alarmbelletje rinkelen...

Of het nu een haarbal (?) of verstopping is... in feite is dat bijzaak...belangrijker is het te weten waar het vandaan komt... en ik denk dat jou DA daar onzorgvuldig is geweest...

Hij/zij vroeg of hij balletjes maakte van zijn eten en omdat dat niet het geval was, zijn de tanden NIET gecontroleerd? Heb ik dat juist begrepen?

Als dat het geval is, zou ik in jou plaats of terug gaan naar dezelfde DA en vragen dat de kiezen grondig worden nagekeken of beter nog, naar een andere DA gaan.

Ik ben geen DA, maar de tanden niet controleren omdat een konijn geen balletjes maakt van zijn eten ,slaagt volgens mij op weinig. De tanden controleren is Ć©Ć©n van de eerste dingen dat een DA meestal doet bij konijnen...

ALS het de tanden zijn, dan komen die kleinere keutels en eventuele verstopping van het minder of niet eten en het uitdrogen van de voedselmassa in de darm.

Je hebt alleszins al goede raad gekregen mbt groenten en nat voer. Probeer zeker ook eens een aantal soorten hooi ,zoals hierboven werd gezegd. Dat is absoluut belangrijk, zeker als er haken op de kiezen blijken, dan is het niet eten van hooi daar zeker aan gerelateerd.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee bedankt, dan denk ik toch dat ik eens goed moet navragen aan de da want ik vertrouw hem eigenlijk wel want hij heeft mn andere konijn ook van de cuniculi afgeholpen en heeft haar geopereerd, operatie geslaagd maar het was voor haar gewoon te zwaar..

dus ik weet het niet dan vind ik het wel enigszins slordig van hem..

jouw conclusie zou ook best wel eens kunnen, daar heb ik eigenlijk niet over nagedacht dat het toch wel es zn tanden kunnen zijn en dat hij daardoor kleinere keutels krijgt..

het eten van hooi wil nog steeds niet lukken, ik leg het steeds in zijn hok maar hij doet er gewoon niks mee, ja ik denk dan ook dat ik verschillende soorten hooi moet proberen, mss kruidenhooi? mss vindt hij dat lekkerder.. wat ik net al zei is het erg vervelend dat het nu zondag is dus ik hoop dat hij toch wƔt blijft eten dan kan ik morgen naar de dierenwinkel om ander hooi te halen en mss ook voor de zekerheid science recovery zakjes om te dwangvoeren als ze die daar verkopen of bij de dierenarts dan kan ik gelijk navragen of hij de kiezen wil nakijken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerst had ze cuniculi, werd ze voor behandeld is goed gekomen kop stond weer helemaal recht, daarna bleek ook dat ze een abces aan een nier had, die nier is verwijderd omdat die niet meer goed functioneerde en helemaal groot geworden was.. later bij mezelf dacht ik stom had ik kunnen weten want ze was al incontinent maar ik vertrouwde op me ouders die dachten dat ze het liet lopen doordat ze ouder werd.. destijds wist ik namelijk nog niets van cuniculi af maar achteraf denk ik dus stom van me dat verklaarde alles, want 1 vd symptomen van cuniculi is toch urinebrand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow...alleszins een DA met inspiratie...nog nooit gehoord dat bij een konijn een nier werd weggenomen... ofwel is hij hƩƩl goed ofwel is het een cowboy...

Haken op de kiezen bij konijnen kan je zelfs niet altijd zien als het nog in een vroeg stadium is en als het helemaal achter in de mond zit. Mijn DA heeft tot nu toe alleen gekeken met het blote oog, maar er zijn hier ook geen problemen geweest op dat gebied. Ik ben eens met het konijn van onze buren in naar de DA geweest die erg vermagerd was en etter uit zijn oog had en toen bewoog de DA de kaken heen en weer zei onmiddellijk dat het haken op de kiezen waren,maar dat was een heel erg geval wat al lang aansleepte.

Andere DA'en heb ik al met een apparaat in de mond zien kijken en ik heb ook al gelezen dat het soms alleen te zien is als het konijn onder narcose is en je heel goed in de mond kan kijken... het is dus niet zo evident...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .