Ga naar inhoud

E. Cuniculi wat nu?!


SpookjeB

Aanbevolen berichten

Hallo,

Een kort weekje geleden is Spookje helaas overleden aan EC (E. Cuniculi) erg naar om te zien. Nu zei de dierenarts dat overal waar hij geplast heeft weg moet of met bleek schoongemaakt moet worden(wij hebben voor weggooien gekozen) en nu 6 tot 8 weken moeten wachten met nieuwe konijntjes in huis halen. Nu willen wij 2 nieuwe konijntjes adopteren, Spookje was alleen. Maar nu zijn wij zo bang dat het weer gebeurd omdat we iets over het hoofd zien dat we moeten weggooien. Het was een erg naar gezicht en we zijn er allemaal erg verdrietig door.  Maar nu, moet ik een nieuw reismandje kopen(is van stof* officieel voor kleine honden of katten) en zijn knuffeltjes...hij likte ze wel af maar zijn die nu ook besmet. Of zijn kleedjes...

 

Als iemand tips of advies heeft hoor ik het graag!

Super bedankt alvast!♡

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste deel van de konijnen is al besmet met EC, veel konijntjes via de moeder bij de geboorte al. Alleen niet bij alle konijnen duikt het op, sommige konijnen worden oud zonder er ooit last van gehad te hebben, terwijl ze wel drager waren. Met andere woorden: het is belangrijk, maar vaak is het toch niet te voorkomen dat ze het al ergens hebben opgepikt gedurende hun leven. Pas bij een lage weerstand wordt de ziekte actief. Konijntjes die dus heel sterk zijn en niet veel mankeren, kunnen gewoon oud worden terwijl ze het wel mee dragen en je er nooit wat van ziet of merkt. 

 

Natuurlijk raad ik aan dat je goed schoonmaakt en ontsmet, en de 8 weken wachten is ook een begrijpelijk advies (dat is hoe lang de ziekte in de omgeving kan overleven bij warme temperaturen). De kleedjes en knuffeltjes zou ik op 60 graden wassen.  Maar weggooien van spullen doe ik zelf niet. Ik weet niet of je de reismand ook kan wassen? Of misschien heb je een stoomreiniger die je er op kan zetten? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Evee:

Het grootste deel van de konijnen is al besmet met EC, veel konijntjes via de moeder bij de geboorte al. Alleen niet bij alle konijnen duikt het op, sommige konijnen worden oud zonder er ooit last van gehad te hebben, terwijl ze wel drager waren. Met andere woorden: het is belangrijk, maar vaak is het toch niet te voorkomen dat ze het al ergens hebben opgepikt gedurende hun leven. Pas bij een lage weerstand wordt de ziekte actief. Konijntjes die dus heel sterk zijn en niet veel mankeren, kunnen gewoon oud worden terwijl ze het wel mee dragen en je er nooit wat van ziet of merkt. 

 

Natuurlijk raad ik aan dat je goed schoonmaakt en ontsmet, en de 8 weken wachten is ook een begrijpelijk advies (dat is hoe lang de ziekte in de omgeving kan overleven bij warme temperaturen). De kleedjes en knuffeltjes zou ik op 60 graden wassen.  Maar weggooien van spullen doe ik zelf niet. Ik weet niet of je de reismand ook kan wassen? Of misschien heb je een stoomreiniger die je er op kan zetten? 

Ja ik kan hem helaas niet wassen maar met de stoomreiniger is niet een slecht idee...en wat betreft de knuffeltjes zou ik doen. 

 

Ja ik was inderdaad al bewust van het feit dat de meeste konijnen het al bij zich dragen maar toch uit voorzorg willen wij voorzichtig zijn...we willen liever niet nog een konijntje (op deze manier) verliezen.

 

Heb jij het ook wel eens gehad? Wat heb jij toen gedaan? De behandeling, natuurlijke dood of een spuitje?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vrij recent heb ik het ook gehad bij één van mijn konijnen. Ik was er vrij snel bij, direct behandeling gestart en hij is er goed doorheen gekomen. Hij is nog niet terug op zijn gewicht van voordat hij ziek was, maar hij heeft verder geen restverschijnselen er aan overgehouden, terwijl hij best slecht is geweest tijdens de behandelperiode. Het verhaal van mijn konijn kun je hier lezen.

 

Ik heb het ziekenverblijf binnen wel goed ontsmet, maar buiten eigenlijk maar weinig. Wel de schuilhokken en toiletbakken, maar niet het hele verblijf (dus niet de tegels / gaas enz).  Zijn vriendin zal het ook wel mee dragen, en het koppel dat er naast woont waarschijnlijk ook. Ik heb fenbendrops in de kast staan voor als ik opmerk dat er iemand mogelijk EC heeft, dan kan ik direct starten. Maar zolang ze geen weerstanddip hebben waardoor de parasiet z'n kans pakt, gaat het gewoon prima en is het niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .