Ga naar inhoud

tandproblemen/ kieswortels


sokiky

Aanbevolen berichten

hoi

 

ik ben hier weer ivm Muis.  Gisteren heeft ze bij mijn nieuwe dierenarts een tandbehandeling ondergaan: haakjes weggeslepen en trapvorming op de kiezen weggewerkt.  ze had een heel klein wondje (speldenkopje groot) in haar mond van een haakje.  van de tanden zelf zou ze nu geen last meer mogen hebben, alles is netjes bijgewerkt.

 

maar: op de foto van haar gebit was te zien dat de kieswortels van de onderste kiezen te ver door naar beneden groeien in de onderkaak.

 

de da weet dus nu niet zeker of ze dus pijn had/heeft van haar tanden zelf, of dat ze pijn heeft van die wortels.  ze staat momenteel nog steeds onder hoge pijnmedicatie: 1.2 ml meloxicam smorgens en 0.6 ml meloxicam savonds.  de 1.5 mg/ml versie, dus heel hoog gedoseerd.  dit krijgt ze al 3 weken.  deze dosis moet ik nog 2 weken blijven geven en dan proberen af te bouwen.

 

als het probleem bij de kiezen zelf ligt zou ze binnenkort toch terug normaal moeten beginnen eten?  ze eet momenteel enkel groenvoer, wil geen korrel en bijna geen hooi.

 

maar als nu blijkt dat ze binnen 2 weken nog steeds niet goed eet desondanks de pijnstiller, zal de pijn vrees ik van de kieswortels komen.  en dan zal ze levenslang pijnmedicatie nodig hebben.

maar ik vind dat ze zelfs met pijnmedicatie nog steeds niet terug het konijn is dat ik gewoon ben.  normaal is Muis een veelvraat, eet alles, niet kieskeurig..  alleen altijd al een slechte hooieter geweest. nu eet ze enkel wortelloof, en dan echt enkel het loof, niet de 'stokjes' waar de blaadjes aanhangen

 

levenslange pijnmedicatie?? heeft een konijn dan nog levenskwaliteit??  vooral als het konijn zelfs met de pijnstillers niet is zoals ze normaal is??

 

ik vrees dat naast de levenslange pijnmedicatie ik maar 1 andere optie meer heb en dat is inslapen....

de da heeft gisteren al laten verstaan dat ze aan die kieswortels niets kan doen, is niet te behandelen

 

 

de da heeft ook een foto gemaakt van muis haar hele lijfje: maag en darmen zijn normaal, geen haarbal meer te bekennen.  maar aan haar onderrug is beginnende artrose te zien.  nog in beginstadium, dus daar zou ze op dit moment geen last van mogen hebben.

 

pfff, zucht...  Muis is al ziek sinds 11 mei...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Levenslange medicatie hoeft echt geen probleem te zijn. Zolang ze maar niet meer die hoeveelheden hoeft te geven die je nu geeft. Dat houdt haar lijfje gewoon niet zo lang vol. Als echt blijkt dat ze niet zonder die hoge dosis kan, dan zou ik met de dierenarts gaan overleggen waar je het beste aan doet.

 

Denk even niet aan het idee dat je levenslang medicatie moet geven, maar kijk naar: hoe doet het konijn het als ik medicatie geef? Daar moet je verbetering in gaan zien. Even heel zwart-wit, als het konijn baat heeft bij medicatie maakt het niet uit hoeveel en wat je moet geven, het wordt pas een probleem als de medicatie niet toereikend is om een konijn, gewoon konijn te laten zijn. Natuurlijk ligt het in werkelijkheid iets genuanceerder.

 

Zoals anderen eerder ook al aangaven, op het moment van geven kan er wat stress zijn (hoeft zelfs niet eens!) maar verder zijn ze de hele dag wel gewoon normaal hun konijnendingen aan het doen. Ik kan me voorstellen dat je de moed in de schoenen zakt als je dat niet ziet gebeuren.

 

Het belangrijkste voor nu is dat ze goed gaat eten en drinken. Je kunt haar wel een beetje helpen door het wat makkelijker te maken. Knip of snijdt alles klein of geef haar geraspte dingen. In plaats van brokjes zou bijvoorbeeld je ook erwtenvlokken in warm water kunnen wellen. Gewoon een heel klein handje, warm water erop (hoeft echt niet te koken, maar met koud water duurt het zo lang), dat laat je staan tot ze zacht zijn geworden. Soms duurt het even voordat ze er van durven proeven, maar als ze dat eenmaal hebben gedaan zijn ze wel om 🙂 Misschien lust ze ook wel wat een blaadje selderij, munt, basilicum of een ander keukenkruid. Paardenbloemblaadjes, weegbree doen het bij de meeste konijnen ook goed, dat groeit en bloeit nu op veel plaatsen rijkelijk!

 

Geef het wondje even de tijd om te genezen, je hebt best kans dat ze dan ook als vanzelf weer gaat eten en drinken. Als dat niet zo is, dan wordt het wel heel moeilijk 😞 Maar dat moet je dan maar zien, nu mag je nog hoop hebben! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .