Ga naar inhoud

Kalen pootjes


Laura8312

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

2e kerstdag (gister) viel mij op dat 1 van mijn 2 konijntjes op haar achterpoten maar heel weinig haar heeft. Ik ben natuurlijk meteen gaan controleren en schrok enorm. Het blijkt dat ze helemaal geen haar op de onderkant van al haar pootjes heeft. Haar achterpootjes zijn er erger aan toe dan haar voorpootjes. Op haar achterpoten ziten ook nog plekjes die er enorm geïrriteerd uit zien, maar gelukkig zijn het geen open wondjes. (Zie foto, is gister gemaakt)

 

Natuurlijk mijn andere konijn ook meteen gecontroleerd, maar hij heeft nergens last van gelukkig!

 

Ik maak me alleen best zorgen en ben dus onderzoek gaan doen. Mijn nijntjes zitten buiten, dus ik kwam ook meteen tegen dat als het te nat is, dat dat tot irritatie kan lijden. Dus dat is een probleem geweest vorige week, maar ik dacht, dat zal nu dus niet meer zo'n groot probleem zijn. Ik was iets gerustgesteld en heb het dus even gelaten voor wat het is.

 

Vandaag kom ik terug van mijn werk en ben natuurlijk meteen gaan checken. Helaas was der pootjes achter nog kaler en had ze ook een kalende plek in haar nek. Het was al erg laat, maar gelukkig was er nog 1 dierenarts open die ik telefonisch kon bereiken. Zij vertelde zolang ze eet en poept heeft het geen hoge spoed. Maar wel absoluut naar de DA gaan morgen. Dus morgen sta ik om 8 uur meteen bij het inloop spreekuur bij de DA!

 

Toch ben ik benieuwd naar al jullie kennis! Misschien dat jullie mij wat meer kunnen vertellen over wat er aan de hand is.

 

Oh en de DA vertelde ook dat het fijn was om iets van doeken of dekens in het hok te leggen, dat is zachter aan haar pootjes. Dus dat heb ik nu ook gedaan.

Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen!

 

IMG-20181226-WA0002.jpg

IMG-20181226-WA0003.jpg

IMG-20181226-WA0004.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Laura, 

 

Een van mijn twee konijnen heeft ook last van sore hocks zoals dat wordt genoemd. Ik heb vorig jaar mijn verblijf daaraan aangepast, ze liepen teveel op een natte ondergrond, als in echt door een plasje water af en toe. Ik heb toen een tuinhuis neergezet, maar je kan natuurlijk ook gewoon je ren overdekken als je dat nog niet hebt, zodat ze niet continu door de nattigheid lopen. Ook heb ik vetbed gekocht als ondergrond, dit is een soort deken waarbij de bovenkant droog blijft ook al wordt erop geplast door je konijntje. Deze hebben bij mijn konijnen heel goed geholpen. Ik geloof dat de webwinkel van Bunnybunch deze verkoopt 🙂 

 

Hoe ziet jouw verblijf eruit? Dan kan ik met je meedenken. Je kan in ieder geval zorgen dat je het verblijf wat vaker verschoont zodat alles relatief droog blijft. Vocht en de druk die op de pootjes staat zijn de boosdoeners. Ruwe ondergrond zoals tegels verergert het ook. En zorg dat je de nageltjes goed kort houdt. 

 

Mogelijk zegt je dierenarts dat ze aan de antibiotica moet, het ziet er wel wat ontstoken uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend is het nog erger geworden. Haar pootjes niet zo, maar wel de plek in der nek. Die plek was echt dubbe  zo groot geworden. En nu ook echt kaal. Ook lijkt het dat er minder vacht rond haar oren en ogen zit.

Je zag ook echt dat ze pijn had. Toen ze op de behandel tafel stond, sprong ze de hele tijd in mijn armen. Uiteindelijk gevraagd of de DA een handdoek had en dat scheelde echt enorm en werd ze gelukkig ook rustiger!

De DA heeft vanochtend wat vacht afgenomen en op kweek gezet. Ik heb pijnstillers, een crème voor haar pootjes en creme voor haar borst gekregen. Zij had het niet over sore hocks.

Antibioticakuur hebben we het wel over gehad, maar de DA was bang dat het dan allemaal een beetje veel zou worden. Maar we wachten even de test af en kijken dan verder.

We hopen vooral dat ze zich door de pijnstillers beter gaat voelen, waardoor misschien de rest van haar lichaam beter geneest. 

 

Ik heb nadat ik bij de huisarts ben geweest, het hok verzet. We hebben gelukkig een overkapping waar ze onder mochten van mijn ouders. Onder de overkapping liggen stenen waar ik voor nu even oude zachte gordijnen op heb gelegd. Ik heb in het hok nu oude handdoeken gelegd. Normaal heb ik zaagsel en hooi, maar ik heb begrijpen dat dat dus niet zacht genoeg is(?).

Ik ga zeker ook kijken naar het vetbed! Dankjewel voor de tip @Renske34!

Normaal staan ze wel op stenen, maar dat wilde ik misschien al gaan veranderen in de lente. Maar nu dus zeker! Mijn vader was gisteravond al meteen bezig met allerlei oplossingen bedenken 🙂

 

Nadat we alles hadden verplaatst, was het weer tijd om te gaan werken, dus ik zie vanavond pas weer hoe het met der gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .