Ga naar inhoud

Niezend konijn, geen uitvloeisel


Gast

Aanbevolen berichten

Geen idee wie, maar één van de twee niest. Zodra ik de kamer binnen kom waar ze nu rondlopen tot de ren klaar is komen ze naar de deur gestoven en kijken ze me aan met een blik van “dag mens, ben je al klaar met bouwen?!” en is er dus niks aan de hand. Ik weet dus ook niet wie er niest, ik zie geen vochtige neus of ander gedrag. Maar als ik boven ben dan hoor ik zo nu en dan een duidelijk hoorbare nies. 

 

Qua bodembedekking ligt er aubiose en stro in de bak (alleen een onderbak van een kooi en wat renpanelen er omheen om mijn plinten heel te houden). 

 

Ik heb nogal wat ervaring met ratten (de tamme variant 😉) en ben dus wat “allergisch” voor geluiden bij huisdieren... is zo’n droge nies iets waarmee ik nu naar de dierenarts moet of kan ik het aankijken? Bovendien vroeger een konijn met snot en een chronische longontsteking gehad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft één van de twee wat nattige of vieze pootjes? Vaak zie je bij konijnen namelijk een schone neus, omdat ze zo veel poetsen. Je ziet het dan vaak nog eerder aan viezigheid op de pootjes, want daarmee maken ze de neus schoon.

 

Een keertje niezen kan niet veel kwaad, elk konijn niest wel eens. Maar als het echt vaak is, zou ik wel gaan zoeken naar de oorzaak. 

Aubiose is niet heel stoffig, stro kan dat wel zijn, dat is er namelijk in heel wat kwaliteiten. Hooi kan trouwens ook best wat stof bevatten. Je zou eens kunnen kijken of het over gaat / minder is als je de bodembedekking weglaat of vervangt voor iets wat 100% stofvrij is, zoals back 2 nature (geperste papierkorrels). Het hooi kun je buiten eerst uitschudden voor je het geeft, om het wat meer stof-vrij te maken. 

 

Het is niet iets om naar de dierenarts voor te haasten, maar als het echt vaak is en ook niet minder is met andere bodembedekking kan het geen kwaad een keer voor controle te gaan. Of als je binnenkort voor inentingen moet, geef het dan even duidelijk aan bij de dierenarts zodat er dan naar gekeken kan worden. Het kan immers ook een stukje hooi of stro zijn dat vast zit in de neus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ook geen natte pootjes. 

 

Morgen moet de bak schoon, ik zal de onderbak dan vervangen voor de wc die normaal buiten staat en die met B2N vullen. Stro en hooi dat ik heb schud ik al uit, ik heb astma dus als ze binnen staan vinden mijn eigen longen dat wel zo prettig 😇

 

Het is ook niet de overgang van buiten naar binnen, ze waren alleen overdag buiten in de oude ren en ik heb 24/7 het raam open zodat de temperatuur gelijk is aan buiten. Anders kweken ze geen winterjas en hebben ze het straks koud als ze 24/7 buiten zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels erachter gekomen dat Spook het niezende konijn is. Pootjes, ogen en neus zijn (nog steeds) schoon, ze is ook gewoon haar fitte zelf. Misschien iets minder hupsig dan anders maar dat komt doordat ze binnen een gladde vloer hebben itt buiten, dus binnen kn ze niet rennen en/of springen zonder uit de bocht te vliegen helaas. Gelukkig is dit weekend als alles eindelijk een beetje meezit de buitenren af en kan ze weer sjeesen. Ze eet en drinkt normaal, maar niest nog steeds. Het zijn echt niesbuien, ene moment niks aan de hand, volgende moment niest ze een paar keer flink. Afgelopen nacht heb ik de hele nacht niks gehoord (hun kamer is naast mijn kamer en ik hoor alles) vanochtend om 6.20 uur paar keer niezen en daarna weer niks. Ademhaling is rustig, geen flankademhaling, extreem neusvleugelen of hoorbare bijgeluiden. 

Ik houd haar het weekend in de gaten, niest ze maandag nog zo ga ik voor de zekerheid toch even langs de DA. Liever een keer te vaak dan te weinig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .