Ga naar inhoud

Hoknijd over na castratie?


Konijn24

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb zelf twee konijnen, en hoorde dat een kennis van mij een konijn heeft die ze weg willen doen, omdat ze vecht met andere konijnen en hoknijd heeft. Buiten het hok en de ren is ze wel lief, maar in het hok en de ren bijt ze als je het voerbakje wilt pakken. Ze vroegen of ik het konijn wil overnemen. Ik twijfel heel erg. Zou dit gedrag nog over gaan na castratie? Het is een vrouwtje en ik weet niet hoe oud. Zo te horen denk ik een pooltje. Van de ene kant wil ik haar wel een kans geven, als er kans is dat het gedrag na castratie over gaat. Maar als de kans groot is dat ze blijft bijten, weet ik niet of ik op een konijn met zo'n gedragsprobleem zit te wachten.

 

Hoe groot is de kans dat het over gaat na castratie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoknijd is niet simpelweg iets wat je even oplost met castratie. Hoknijd is meestal een manier van uiten van een ongelukkig konijn. Natuurlijk is het voor een deel ook hormonaal (territoriaal gedrag), maar ik bedoel, wie / welk wezen dan ook op deze aarde zou zijn eigen huis niet verdedigen tegen indringers?

 

Meestal zijn konijnen die angst hebben, die te klein gehuisvest zijn, zich vervelen en/of geen passend maatje hebben de konijnen die hoknijd ontwikkelen. Het is dus helemaal niet met zekerheid te zeggen of het konijn bij jou ook dat gedrag zou vertonen of niet, dat is van meer factoren afhankelijk dan alleen een castratie.  Wat betreft voernijd, dus naar het voerbakje toe, daar is een simpele oplossing voor: geen voerbak gebruiken ;) Als je het voer gewoon over de grond uitstrooit is dat probleem meestal gelijk opgelost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Agressie naar andere konijnen is iets anders dan hoknijd. Meestal komt agressie naar andere konijnenn simpelweg doordat ze het andere konijn niet mogen. Vandaar dat wij hier altijd speed-daten in een konijnenopvang adviseren, dan kun je daar al kijken of het klikt of niet. En pas als er een konijn gevonden is waarmee jouw eigen konijn daarwerkelijk een klik heeft, dan neem je dat konijn mee naar huis om verder te koppelen. 

 

Ik weet niet wat jouw plan met de dame is? Wil je een tweede koppel starten? Of had je haar aan je bestaande koppel willen koppelen? Er is altijd een redelijk groot risico dat het niet klikt met de konijnen die je al hebt. Dus als het plan is haar aan jouw tweetal te koppelen, dan zou ik het niet doen. Als je een tweede konijnenkoppel zoekt, dan zou je de dame zeker over kunnen nemen. Even tot rust laten komen bij jou thuis, evt wel of niet laten castreren. En dan een eigen maatje waar ze wel mee op kan schieten laten uitzoeken in een opvang. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je reactie. De bedoeling was te kijken of het klikte met die van mij, en anders een ander vriendje voor haar erbij. Maar ik heb besloten het niet te doen. Het konijn is inderdaad toch wel agressief naar mensen en schijnt echt aan te vallen en hard te bijten. En ik wil liever geen dieren waar je zelf bang voor word en die bijten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .