Ga naar inhoud

Konijn tam maken/angst met kammen


Momoxx

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden heb ik Simba geadopteerd uit de opvang. Ze was een wat bang konijn, maar de enige die Ko accepteerde. Nou probeer ik haar langzaam aan mij te laten wennen, maar ze is gewoon best wel bang voor handen en accepteert ook geen aaitje. Op zich vind ik dat niet erg hoor ik hoef geen hele dagen te knuffelen.

 

Enige is dat Simba een wat langharig konijn is die ik moet knippen en kammen. Daarvoor moet ik haar toch even oppakken en op de tafel zetten zodat ik er goed bij kan. Nu zal dit ook zijn waar ze bang is, dus hoe ga ik dit ooit combineren met haar vertrouwd maken? Ik denk dat ze mijn handen associeert met oppakken en kammen...

 

Verder nog een kleine vraag erbij, gezien de winter die er aan komt mag je dan toch de lange haren wat korter knippen? Momenteel blijft er echt veel in hangen namelijk.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik persoonlijk zou kiezen voor regelmatig een korte sessie, en haar erna flink verwennen met wat lekkers. Niet in 1x alles willen doen zodat ze een uur stress heeft. Maar korte sessies van een paar minuutjes, en dat 1x perweek (of vaker als dat echt nodig is). Zorg dat alles zo prettig mogelijk is voor haar, dus zet haar op een mat waarop ze grip heeft terwijl je kamt, niet hard trekken of pijn doen.  Vraag iemand om de eerste keren te helpen zodat die haar vast kan houden en jij 2 handen hebt om te kammen.  Eventueel haar maatje erbij laten lopen over tafel (of op de grond, net waar je gaat kammen/knippen), als je denkt dat ze dat prettig vind, daar steun aan heeft  (dan is het zeker wel handig dat er iemand helpt).

En ja, in de winter mag je de lange haren ook wat korter knippen, hoewel je dan wel moet zorgen dat er toch een goede ondervacht ook overblijft. Niet milimeteren dus. Wel echt een goede wintervacht / winterjas laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kammen gaat nog niet van harte, met name de onderkant waar af en toe toch een keuteltje durft te blijven hangen of wat klitten ontstaan vind ze niet prettig. Probeer het zo min mogelijk te doen maar het is wel nodig. Ik zal opletten inderdaad dat ik niet teveel knip maar millimeteren is het zeker niet hoor :). Meer zodat ze minder vuil wordt.

 

Ze pakte vandaag voor het eerst wat lekkers uit mijn hand dat was al heel wat. Hoop dat ik haar vertrouwen kan winnen met de tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .