Ga naar inhoud

Woezel heeft een haarbal!


Tebby

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Afgelopen dinsdag ging het niet goed met mijn konijn Woezel. Hij wilde absoluut niets meer eten en had de nacht daarvoor ook niet gekeuteld. Ik ben toen dezelfde dag nog naar de dierenarts geweest waar ze een haarbal bij hem hebben gediagnosticeerd. Ik kreeg Cisaral, Metocloral en een pasta mee om de darmen te stimuleren en het haar af te laten voeren. Die avond ging het redelijk. De medicatie toedienen ging goed en hij heeft ook wat dwangvoeding vanuit een spuitje gegeten. De volgende ochtend (afgelopen woensdag) ging het een stuk slechter. Ik ben die ochtend weer met hem naar de dierenarts geweest en die hebben hem daar opgenomen om hem te behandelen. Eerst hebben ze röntgenfoto's gemaakt en daar konden ze inderdaad uithalen dat er een grote bal met haar in zijn buikje zat. Die middag hebben ze hem onder narcose gebracht en hebben ze het grootse deel van de haarbal kunnen verwijderen via zijn bek. Hij is, omdat hij redelijk laat op de middag onder narcose is gegaan, afgelopen nacht bij de dierenarts gebleven en we hebben hem begin van de middag opgehaald. Normaal zit hij buiten met Tebby in een ren + hok maar ivm met de narcose moet hij in elk geval tot zondag binnen blijven. Gelukkig gaat het nu een stukje beter met hem. Hij heeft witlof, wat brokjes, wat dwangvoer en appel gegeten! Ook ontdekte ik net dat hij ook weer wat heeft gekeuteld! Hele kleine keuteltjes maar er is toch wat uit gekomen. Zichzelf is hij absoluut nog niet. 

Op dit moment heeft hij qua medicatie: Cisaral, Metocloral, Caprofen en Laxatract. De pasta is volgens de dierenarts op dit moment niet goed om te geven. Wel gaf ze aan dat ik dit nadat ik gestopt ben met deze medicatie ik dit Woezel 1x per week als onderhoudsdosering moet geven. 

Ik wil graag vragen hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen. Want dit willen we natuurlijk niet nog een keer meemaken! Het probleem is alleen dat Woezel ontzettend van likken houdt. Zijn vriendinnetje Tebby likt hij meerdere keren per dag helemaal af. Dit kan ik natuurlijk niet voorkomen en hij gaat dus hoe dan ook weer haar binnenkrijgen. Hij krijgt een afgepaste hoeveel bix (huismerk boerenbond), veel hooi, wisselende groenten, soms een klein stukje fruit en af en toe wat gedroogde kruiden. Kan ik hier iets in verbeteren? Op dit moment heb ik hem alleen binnen en zit Tebby gewoon in haar ren buiten. Is dit verstandig? 

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie advies hebben voor mij :).

Groetjes!
Lisette

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lisette, ik hen hetzelfde met mijn konijnen. Toevallig heb ik van de week een topic geopend “konijn heeft weer gas”. Daar hebben wat leden tips gegeven.

 

In principe poepen ze de haren weer uit, mits ze genoeg drinken en hooi eten. Deze periode verharen konijnen dus ik zou minder brokjes geven en meer hooi. Misschien kan je steeds een ander merk (bergweide of kruiden) hooi kopen om ze wat meer te motiveren? Alle groenten met ‘kool’ erin zal ik even laten staan. Wat ik altijd doe is de groenten een half uurtje in het water laten staan, zodat ze nog meer vocht bevatten. Hopelijk heb je hier iets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het belangrijk is dat je de kuur afmaakt, daarna kijkt of hij ook zonder medicatie het goed doet en daarna kan je hem weer naar buiten doen. De darmen zijn heel gevoelig. De eerste keer had Mn konijn vrij snel een terugval dus liever een dagje extra dan korter! 

 

Kruidenhooi zal hij vast heel lekker vinden icm gedroogde kruiden. Mijn konijnen vinden weegbree altijd erg lekker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn wat dingen die je eventueel kan bij geven die zouden helpen om de haren beter af te voeren. 

Prozyme, dat is een extract van ananasstelen en bestaat uit een wit poeder wat je bijvoorbeeld over het voer kan strooien. 

En zelf gebruik ik olie (zonnebloem en lijnzaad olie) wat ik door het voer heen meng. 

En ik heb nog lijnzaadbrokjes die ze allemaal erg lekker vinden. 

Ik geef niet alles tegelijk hoor, maar het zijn wat dingen die zouden kunnen meehelpen om de haren beter af te voeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas ging het gisteren toch weer mis met Woezel en zijn we weer terug geweest naar de dierenarts. Hij bleek helaas weer onderkoeld te zijn terwijl hij nu expres al binnen zit. Ook wilde hij opeens niet meer eten. Hij is weer een dag opgenomen geweest bij de dierenarts om zijn temperatuur te stabiliseren en hem weer aan het eten en keutelen te krijgen. Dat is gelukt. Alleen hoe hou ik Woezel op temperatuur? Ik heb voor de zekerheid een snugglesafe in zijn hokje gelegd waar hij ook tegen aan gaat liggen. Nu is hij druk hooi aan het eten. Wel knort hij een soort van tijdens het eten. Weten jullie wat dit is? 

 

Goede tip om Prozyme of olie te gebruiken. Waar koop of bestel jij de Prozyme? En bedoel je gewoon olie uit de supermarkt? En hoeveel mag ik dan ongeveer geven aan Woezel? Het lijkt me wel verstandig om eerst te wachten totdat zijn medicijnen zijn afgebouwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .