Ga naar inhoud

Nhd blijft erg dun


Konijn24

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik wist niet goed of ik deze vraag bij gezondheid of bij voeding moest zetten, daarom maar bij algemeen gezet. 

 

Ik heb een nhd vrouwtje van nu 4 maanden, maar ze blijft erg dun. Volgens de dierenarts niet zorgwekkend, maar ze is wel te dun. De dierenarts heeft haar onderzocht maar heeft geen idee hoe het kan. Ze eet best veel maar blijft dun. Het andere konijn eet minder, en is toch dikker dan haar. Iemand enig idee hoe het kan? En wat kan ik haar geven zodat ze wel aan komt? Haar urine is onderzocht en die was goed (omdat ze ook een periode veel dronk), en ze is voor de zekerheid behandeld tegen wormen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt onbeperkt hooi, mountain hay van de welkoop. En ook biks van de welkoop eigen merk, gewoon pellets, geperste korrel, en dan die met vitaminen en mineralen. Ik meet het niet af, maar in zo'n standaard voerbakje van rabbit kreeg ze de bodem bedekt, en dan nog een handje vol erbij. En ze krijgen ook groenvoer, maar één of twee stukjes per dag, omdat de darmen van een nhd erg gevoelig kunnen zijn begreep ik. Nu ze zo dun blijft krijgt ze meer biks. Het andere konijn kreeg dezelfde hoeveelheid als haar en ziet er wel gewoon goed uit, en is normaal op gewicht. De dierenarts vond de voeding ook goed, en ook de hoeveelheid biks. Omdat 80 procent van de voeding hooi moet zijn, en 20 procent biks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker voor dit konijn overstappen op een betere kwaliteit brok, bijvoorbeeld de beaphar care+ of supreme selective. Je zou nog voor een junior variant kunnen kiezen in dit geval, voor de eiwitten (spieropbouw). De welkoop konijnenkorrel bevat maar 16,5% vezels, voor een jong konijn dat juist eiwitten nodig heeft voor spieropbouw bevat het weinig eiwitten, verder bevat het toegevoegd zout, vrij veel calcium en betvat dierlijk (!) vet. Niet echt geschikt konijnenvoer als je het mij vraagt, waarom ze er een konijnenkorrel van gemaakt hebben geen idee.  Overstappen naar iets beters dus, de twee voeders die ik noemde zijn voorbeelden, er zijn meer geschikte brokken dan dat te koop, maar die twee merken&soorten zijn vrij veel te krijgen.

 

Een goed voedingsschema is 80% hooi, 5% brok, 10% groenvoer en 5% gezonde snacks (knaaghout, kruiden etc). Voor een jong konijn in de groei mag je de hoeveelheid brok wel wat ruim inschatten en aanhouden, ik zou dus toch echt wel gaan wegen hoeveel brok je geeft en ook het konijn regelmatig op de weegschaal zetten om te kijken of ze goed groeit. Dat kan al op een simpele keukenweegschaal. Qua brok zou ik 40-50 gram brok aanhouden om te starten, groenvoer moet je rustig opbouwen maar de darmen van NHD's zijn daar niet anders in dan van andere konijnen, dat is dus echt een fabeltje, wat mij betreft kunnen ze het beter maar gewoon van jong af aan aanleren, groenvoer eten. Kies om te starten wel veilige soorten zoals witlof, andijvie en wortelloof. Blijf voorlopig even weg van sla en koolsoorten, fruit en suikerrijke groenten (wortel, paprika).

 

Leesvoer voor extra informatie:

 

Voeding van een konijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

Uitleg over wat er in een goed konijnenvoer moet zitten ( en wat niet):

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

 

Uitleg over groenvoer geven aan konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

Tips om dunne konijntjes te laten aankomen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/dun-konijn-laten-aankomen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou van de supreme selective ook met 40 gram kunnen beginnen, maar meestal hebben ze uiteindelijk van die brok wel een stuk minder nodig. Bij een konijntje zo in de groei zou ik toch nog niet te veel inkorten en even kijken of ze met de 40 gram wel gewoon goed hooi eet en goede keutels heeft, zo ja, dan is dat prima voor nu en kun je het altijd nog bijstellen naar het uiteindelijke gezonde gewicht als ze volgroeid is en je dat precies weet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .