Ga naar inhoud

Hoe zorg je ervoor in een groep dat iedereen genoeg eet?


Sarah

Aanbevolen berichten

Ik zit een beetje met een vraag ... hoe zorg je ervoor dat iedereen in een groep wel zijn portie biks op eet?

De ene mag bv. 50 gram biks (SS) per dag want ze gaat straks 5kg wegen.

Maar de andere mag maar 10 gram want gaat maar 1kg wegen en dan zijn er nog twee met gewichten daar ergens tussen.

Het is nu niet dat ze mooi bij hun bordje blijven als hun portie op is en de andere er nog heeft ...

 

Dus mensen met een groep konijnen, hoe pakken jullie dat aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoeken naar een mooi gemiddelde. Over het algemeen hebben grotere konijnen ook een grotere mond om het maar even zo simpel te zeggen, en eten ze ook sneller dan de kleintjes. De kleintjes zitten sneller vol. Ik gaf mijn groep 1x per dag brokken, een hoeveelheid die in 20-30 minuten opgegeten werd. Als er echt eentje te mager was dan zorgde ik dat ik die apart bijvoerde (op het dak van het nachthok, of even met een panelenren er om). Verder natuurlijk onbeperkt hooi en elke avond een flinke groenvoerschotel. Ik heb eigenlijk weinig problemen gehad met overgewicht, omdat mijn ervaring is dat konijnen in een groep toch wel redelijk actief zijn. En de kneusjes / jonge konijntjes / bejaarden kregen apart nog wat extra's toegestopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die grote mond is zeker zo, al moet mijn gemiddelde dame (ik gok dat zij uiteindelijk 1,5/2kg zal gaan wegen) zeker niet onder doen. Die is precies telkens uitgehongerd en heeft haar schoteltje binnen de vijf minuten leeg. ^^ Het ex-rammetje van 1kg is iets trager, hij wacht altijd een paar minuutjes alvorens hij begint met eten en hij laat ook altijd nog wat liggen. Maar ik weeg het ook nog niet echt af dus misschien geef ik gewoon nog te veel ...

 

Met de Science Selective ga ik me alleszins wat beter aan de hoeveelheden houden en een weegschaaltje bij het voer plaatsen. Hooi is er sowieso onbeperkt, ik heb verschillende hooiruiven en ik ben aan het denken om nog een hooiruif op staander ofzo te maken zodat ik ook hooi in het midden van de ren kan gaan aanbieden. Kwestie van meerdere plekjes te voorzien.

 

Groente heb ik momenteel teruggeschroefd, er was eentje met wat diarree na wortel/wortelloof dus even opnieuw beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voedingsadvies voor supreme selective is meestal veel te veel, de meeste baasjes geven daar minder dan de advieshoeveelheid van 20-25 gram per kg lichaamsgewicht van. Dus meestal is het nodig om vanaf de advieshoeveelheid af te bouwen, en goed kijken naar hoe veel hooi ze er bij eten. 

 

Zelf zit ik zo rond de 10 gram per kg lichaamsgewicht voor de konijnen, van het terra expert voer dan wel, maar dat is wel een soortgelijke brok qua persing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las hier op het forum inderdaad om tussen de 10 à 20 gr per kg gewicht te voeren.

Dus ik ga daar inderdaad kijken hoeveel ik ze eigenlijk moet "bijvoeren" (bijvoer = brok).

Hooi eten ze sowieso al goed, de ene iets meer dan de andere maar allemaal best een mooie hoeveelheid.

Enkel de groenten blijven nog even een hekelpunt maar we komen er wel, uiteindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin met de makkelijke groenten. Van witlof, andijvie en wortelloof krijgt hier niemand diarree. Dat gebruik ik dus ook vaak als basisgroente, waar ze echt wat meer van kunnen eten (nadat je het natuurlijk wel rustig hebt opgebouwd). Dat vul ik dan aan met seizoensgroenten die voordelig zijn en dingen uit eigen tuin (kruiden, gras). 

 

Hier staat veel uitleg over groenvoer voeren:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .