Ga naar inhoud

Abces vragen


Kim1982

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een paar vragen en zou graag jullie mening willen weten of jullie ervaringen.

Ik heb een konijn waarbij ik denk dat in haar wang een abcesje zit, dit denk ik doordat ze dit 2 jaar geleden ook heeft gehad en dit voelt precies hetzelfde.

 

  1. Kan een abces stoppen met groeien (bv. inkapselen?) en blijven zitten als het konijn geen klachten ervan heeft?
  2. Hoe kun je een abces het beste behandelen zodat er hopelijk geen operatie nodig is?
  3. Ze heeft een week antibioticum gehad "Novadox" -> 's ochtends en 's avonds 1 ml Novadox (ze weegt ongeveer 2,2/2,3 kg). Ik heb niet het idee dat dit heeft geholpen en dat het een beetje groter is geworden. Begin mei voelde het abcesje qua grootte als een erwtje en nu als een kikkererwt (peulvrucht).
    -> Iemand hier ervaringen mee of hebben jullie betere ervaringen met een ander soort antibioticum?
     

Ik weet niet zo goed wat ik het beste kan doen, ik wil dat alles in het belang van het konijn gebeurd en niet bij het minste of geringste dat ze onder narcose moet en geopereerd moet worden.

Ze eet en drinkt goed, is actief en maakt af en toe blijdschaps sprongetjes, dus heb niet het idee dat ze er op dit moment last van heeft.

 

De vervolgstap is dat de dierenarts wilt kijken of ze het kan openmaken en eruit kan "duwen" als het konijn dit toelaat en zo niet dan moest ze onder narcose en als ze dan toch onder narcose was dan wilde ze het bolletje volledig weghalen.
Zij maakt zich op dit moment nog geen zorgen en ik kreeg het idee als ze het nu weg zou halen dat dat meer in mijn belang zou zijn (dat ik dan niet meer ongerust hoef te zijn) dan in het belang van het konijn.
Maar het belang van mijn konijn staat voorop! Daar moet ik maar mee leren omgaan van mezelf dat ik onrustig word als er iets met mijn diertjes is.

 

Ik hoor graag van jullie, bedankt alvast!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Abcessen in de wang zijn vaak het gevolg van gebitsproblemen. Als er in de bek geen afwijkende kiezen te zien zijn moet er een röntgenfoto gemaakt worden om te kijken welke kies of kiezen het probleem vormen. Die kiezen moeten er dan ook uitgehaald worden. Dan kan het abces (als het mogelijk is) verwijderd worden, maar vaak zit het abces echt vast en in verbinding met de kaak, dus dan moet het worden opengelegd en dagelijks gespoeld worden. 

 

Ik heb zelf goede ervaringen met duplocilline als antibiotica bij kaakabcessen. 

 

Antibiotica kan ervoor zorgen dat het abces minder snel groeit, maar ik zou er toch voor kiezen om zo snel mogelijk te behandelen, want langdurig antibiotica geven is niet goed voor het dier en niet goed voor de volksgezondheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie, tandjes worden elk half jaar gecontroleerd en die zien er zo voor het oog goed uit..zal het onthouden om het aan de dierenarts voor te leggen om foto's te maken. 

Heb ook gehoord dat een abces kan onstaan door een wondje in de mond van bv. een hard stukje hooi (ze krijgen ook Timothy hooi en dat is wel harder dan het andere hooi). 

Het is een los bolletje zeg maar in haar wang, heb niet het idee dat het ergens aan vast zit, dan weten jullie dat als aanvullende info..2 jaar geleden was het ook een los bolletje 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had Loena met een groot abces en heb daarbij de keuze gemaakt om te kijken of we haar konden helpen. De dierenarts kon niets aan haar gebit zien, maar uit de foto bleek dat ze kapotte kiezen had die dit veroorzaakten (het abces zat niet eens direct in de buurt van die kiezen). Uiteindelijk de kiezen eruit gehaald en het abces dagelijks zelf leeg gehaald en ontsmet in combinatie met antibiotica. Helaas is haar kaakje daarna teveel beschadigd waardoor ik na drie maanden zag dat dit niet meer zo kon. Ik zou er een volgende keer niet zo ver meer in willen gaan, maar een foto zou ik denk ik wel doen: het geeft je veel informatie over de oorzaak en het niet weten waardoor het terugkomt vind ik niet prettig. Hoewel iedere situatie geen Loena-situatie is hoop ik dat je misschien iets aan mijn enige (grote) abceservaring hebt.

Zo te lezen is het abces in jouw geval nog klein en het is fijn dat ze er zelf nog geen last van lijkt te hebben! Het abces zit er wel met een reden en als het weer op dezelfde plek zit dan lijkt dit niet toevallig. Je zou een foto kunnen maken om te kijken of het haalbaar is om de oorzaak weg te nemen en/of het abces open te maken. Het is een goede eigenschap om je zorgen te maken, want door die zorgen ben je er nu zo snel bij. De keuze wat nu te doen is misschien nog wel een lastige kan ik me zo voorstellen.

 

Succes met haar! Hoe heet ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah wat een lieve reactie en wat verdrietig van Loena, maar je hebt wel gedaan wat je kon doen! 

 

Ze heet Belle en ik wil alles voor ze doen zolang ze maar een konijnwaardig leven hebben. 

Vandaar mijn berichtje hier op het forum en heb nog een paar dierenartsen gemaild wat hun mening is, ik dacht ik ga alvast info verzamelen, zodat ik hopelijk weet wat ik het beste kan doen. 

Je hebt gelijk met dat het op dezelfde plek zit en dat je dan moet willen weten waar het vandaan komt, foto lijkt mij ook slim nu ik jullie reacties lees! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Vandaag bij de dierenarts geweest en zij heeft de haartjes weg geschoren en toen een sneetje gemaakt en de pus eruit geduwd en gespoeld, gelukkig liet Belle dit toe want ze was niet onder narcose of verdoving. 

Ik moet nu het wondje met een wattenschijfje en lauw water open houden en antibiotica geven en dan hopen dat het weg blijft! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .