Ga naar inhoud

Gevoelig maag-darmstelsel?


Pippert

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Pip is een vrouwtje van 2,5 jaar oud. Het afgelopen jaar ben ik twee keer naar de DA geweest omdat Pip niet meer at. Ze had o.a. een harde buik, was slap en had overduidelijk veel pijn. Met medicijnen en dwangvoer ging het gelukkig weer over. 

 

Tussen deze ernstige aanvallen door, heeft ze wel vaker een dagje dat ze minder eet of zelfs een paar uur stopt met eten. Ze heeft dan niet zichtbaar pijn en poept vaak nog wel kleinere keutels (of zelfs normale). Meestal komt alles wel weer op gang, zonder dat ik weet waarom ze ineens weer gaat eten. Maar je maakt je natuurlijk wel zorgen, ik wil niet dat ze weer zoveel pijn krijgt!

 

Er is geen duidelijke reden (volgens mij en de DA) waarom ze hier steeds last van heeft. De DA zei dat temperatuur en tanden goed waren tijdens het onderzoek en voelde (naast de keer dat ze een harde buik had) niets abnormaals. Ze gaf een glucose infuus, Metocloral, Cisaral en Critical Care. En de tweede keer mocht ik Inflacam bijgeven. 

 

Er is altijd hooi, vers water uit een bakje, elke dag (veilig) groenvoer, af en toe wat veilige kruiden en ze heeft genoeg bewegingsruimte. Daarnaast krijgt ze Supreme Sience Selective brokjes. Ik let goed op de hoeveelheden die ze van dit alles krijgt. Al zou ik willen dat ze meer hooi at. Ze eet het wel, maar meer is altijd beter met hooi, toch?

 

Ze krijgt geen papier/karton meer sinds de tweede aanval en ze kan nergens bij wat ze niet mag hebben (vloerkleden, planten etc.). Ook borstel ik haar 1 tot 2 keer in de week omdat ze veel verhaart en zich veel wast. Ze heeft overigens een korte vacht, zonder ondervacht. 

 

Sinds de tweede aanval geef ik haar ook Timothy hooi, vanwege het hogere gehalte vezels. Dit eet ze ook meer dan ander hooi. Ook geef ik haar nu elke dag gedroogde kruiden die kunnen helpen voor goede maag-darm werking en wissel deze elke week af (peterselie, goudsbloem en een grasmix, ook kleine beetjes gedroogde ananas). Toch at ze zondag weer niet (nu weer wel gelukkig).

 

Voor de rest is ze een blij, nieuwsgierig en eigenwijs konijn en dol op eten en knuffels. 

 

Hebben jullie enig idee waardoor ze steeds darmimmobiliteit/gas-achtige verschijnselen krijgt?

Wat kan ik nog meer doen om het te voorkomen?

Zijn er konijnen die 'gewoon' een gevoelig maag-darmstelsel hebben? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft Pip er vooral last van in de verharingsperiodes? Tijdens de verhaarperiodes kan je haar helpen door te kammen, maar daarbuiten zou het niet nodig hoeven zijn. Ik kon bij mijn vorige konijn de klok erop gelijk zetten wanneer hij weer een verstopping had door zijn haar. Ik had lijnzaadolie in huis en prozyme wat ik dan in die verhaarperiode druppelde over de biks, maar naarmate hij iets ouder werd hielp ook dat niet meer. Erwtenvlokken vind ik ook fijn (wel oppassen met de hoeveelheid), mijn huidige konijnen doen er een moord voor: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/erwtenvlokken.html.

 

Hoeveel biks geef je op dit moment? Hier wordt vaak geadviseerd om tussen de 15 en 20 gram per kilo lichaamsgewicht te geven en mijn ervaring is dat het soms kan helpen om aan de ondergrens te zitten van de biks als konijnen sneller last hebben van verharing. Daardoor eten ze meer groente en hooi dat dan weer een positief effect kan hebben op de spijsvertering. 

Verder is beweging erg belangrijk om de spijsvertering te laten werken (net als bij mensen eigenlijk). Hoe groot is de ruimte van Pip? En heeft Pip ook een partner? Konijnen met soortgenoot zijn actiever dan als ze alleen zitten. Dan worden ze wat suffer, verveeld en eenzaam waardoor dat een negatief effect kan hebben op de gezondheid en de spijsvertering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 12-6-2018 at 15:11 zei Huiself:

Heeft Pip er vooral last van in de verharingsperiodes? Tijdens de verhaarperiodes kan je haar helpen door te kammen, maar daarbuiten zou het niet nodig hoeven zijn. Ik kon bij mijn vorige konijn de klok erop gelijk zetten wanneer hij weer een verstopping had door zijn haar. Ik had lijnzaadolie in huis en prozyme wat ik dan in die verhaarperiode druppelde over de biks, maar naarmate hij iets ouder werd hielp ook dat niet meer. Erwtenvlokken vind ik ook fijn (wel oppassen met de hoeveelheid), mijn huidige konijnen doen er een moord voor: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/erwtenvlokken.html.

 

Hoeveel biks geef je op dit moment? Hier wordt vaak geadviseerd om tussen de 15 en 20 gram per kilo lichaamsgewicht te geven en mijn ervaring is dat het soms kan helpen om aan de ondergrens te zitten van de biks als konijnen sneller last hebben van verharing. Daardoor eten ze meer groente en hooi dat dan weer een positief effect kan hebben op de spijsvertering. 

Verder is beweging erg belangrijk om de spijsvertering te laten werken (net als bij mensen eigenlijk). Hoe groot is de ruimte van Pip? En heeft Pip ook een partner? Konijnen met soortgenoot zijn actiever dan als ze alleen zitten. Dan worden ze wat suffer, verveeld en eenzaam waardoor dat een negatief effect kan hebben op de gezondheid en de spijsvertering.

 

Bedankt voor je tips!

 

Ik kan geen patroon ontdekken waar het mee te maken heeft, al verhaart ze wel het hele jaar door ongeveer even veel. Ze is een binnenkonijn, dus weet niet of dat daar mee te maken heeft. Maar kan zeker proberen haar nog vaker te kammen, vindt ze niet leuk. Maar wat moet dat moet.

 

Ook zal ik kijken voor lijnzaadolie/prozyme voor over de biks. Is er een bepaalde hoeveelheid die ze hier van mogen hebben? Ze weegt momenteel 2279 gram. En erwtenvlokken is ook een goede. Ze krijgt nu al gedroogde peterselie, afwisselend met goudsbloem, een grasmix en af en toe wat gedroogde ananas. Maar dit lijkt geen effect te hebben. 

 

Sinds twee weken krijgt ze in de ochtend 20 gr biks en 's avonds nog eens 10 gr. Was voorheen 's ochtends 35 gr en 's avonds ongeveer 15/20 gr. Ik wilde afbouwen zodat ze meer hooi zou eten. 

 

Haar vaste kooi is 97 cm bij 48 cm. Daar staat altijd een ren van 175 cm bij 90 cm aan vast. Als ik thuis ben (5 dagen per week) heeft ze altijd toegang tot die ren. Behalve 's nachts omdat ze er wel eens uit ontsnapt is. Maar ik ga haar vanaf nu ook meer los door de kamer laten lopen als ik thuis ben. Kijken of dat helpt. Heb haar ook liever los, maar ze sloopt alles wat ze tegen komt :/ 

 

Ze zit inderdaad alleen. Ik probeer al tijden mijn partner te overtuigen voor een tweede, maar zonder effect. Ik weet dat ik natuurlijk niet de aandacht kan bieden die een ander konijn kan bieden, maar ik knuffel en speel met haar zo vaak ik kan. 

 

Het ging deze week goed wat eten betreft, maar nu lijkt ze alweer minder zin in eten te hebben...Wederom zonder een duidelijke reden. Ze loopt nu los om te kijken of dat alles in beweging zet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid biks is netjes. Kun je nog andijvie en/of witlof stapsgewijs toevoegen aan haar dieet? Als je dit van te voren wast en nat op een bord aanbiedt dan krijgt Pip meer water binnen door de groente en het vocht van het wassen. Water is altijd goed voor een goede doorstroom van haren. Op de verpakking van prozyme en lijnzaadolie (een theelepel per dag meende ik) staat vaak wel een hoeveelheid aangegeven


Konijnen zijn overdag het minst actief (schemerdieren), dus ik zou er zeker voor zorgen dat ze permanent de ruimte heeft om te rennen. Zou hetzelfde zijn als jij overdag alleen de slaapkamer ziet en je 's nachts mag rondlopen door het hele huis. Ze wil ook niet voor niets ontsnappen: ze wil meer ruimte op de moment dan jij er soms niet bent. Een goede ren en bevestiging daarvan voorkomt ontsnappen. Zolang ze geen vriendje heeft kun je haar leuke speeltunnels aanbieden en andere speeltjes. Als je dit afwisselt heeft ze iets meer uitdaging, maar dat alles kan helaas geen vriendje vervangen.

 

Heeft je partner een duidelijke en vooral goede reden waarom hij geen tweede konijn wil? Ik zou Pip echt niet zonder maatje laten. Ik had dit vroeger ook en dacht toen (17 jaar geleden) dat het best wel mee viel om een konijn alleen te laten, maar je ziet zoveel verschil als Pip een partner heeft. Vrolijker, gelukkiger en actiever. Heerlijk om naar te kijken! Ik heb ze ook binnen en ik heb er nu minder omkijken naar dan voorheen, omdat ik weet dat ze elkaar hebben als ik er niet ben of zelf slaap ;-). Het is echt een must have voor Pip en kan haar gezondheid (als het probleem niet een medische oorzaak heeft) ook een boost geven. Jouw partner zou vast ook niet zonder mensen om zich heen willen leven. Ik zou hem in ieder geval goed inlichten hoe sneu het is voor Pip dat zij geen soortgenoot heeft. Hier op bunnybunch staat genoeg informatie om hem te laten lezen.

Een andere reden van de darmproblemen zou ook een probleem met de kiezen kunnen zijn. Om daar achter te komen zou je een foto van haar gebit kunnen laten maken, want de dierenarts kan het grootste gedeelte van het gebit namelijk niet zelf zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips!

 

Pip krijgt elke dag groente. Bijna standaard zit daar witlof tussen, maar kan proberen deze wat vochtiger te geven ;) Heb net van de week toevallig nieuwe speeltjes voor haar besteld, dus dat gaat ook al de goede richting op. Ga het onderwerp 'maatje voor Pip' nog eens aansnijden.

 

Zo ver de dierenarts kon zien waren haar tanden goed en ik merk zelf ook niet dat ze enige moeite heeft met eten (los van als ze ineens ziek is). Alles gaat snel op en ze heeft nooit genoeg eten als het aan haar ligt :P Dus ik denk zelf niet dat er iets mis is met haar kiezen. Dus ga eerst de andere tips proberen en als dat niet werkt, laat ik haar kiezen bekijken ;)

 

Pip begint deze week heftiger te ruien, dus wil in ieder geval starten met prozyme.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .