Ga naar inhoud

Gaat dit goed?


Rohol

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen krijgen hun voeding over drie porties per dag verdeeld. 
's Morgens krijgen ze normaal hooi, met een handje kruidenhooi of luzerne vermengt. 

's Middags krijgen ze hun groente en kruiden (nu nog in opbouw aangezien zij dit niet gewend zijn), wat te knagen en wat normaal hooi

's Avonds krijgen ze hun niks met een handje kruidenhooi of luzerne vermengt. 

Ik weet graag wat mijn konijnen eten, dus heb alles afgewogen.
In de ochtend krijgen ze zo'n 120 gram hooi.
De groente in de middag zijn nu maar twee kleine stukjes witlof, zo'n 5 gram kruiden, een bamboestokje en 40 gram hooi.

In de avond kregen ze 40 gram biks en nog 40 gram hooi. 

Ik moet zeggen dat ze het hooi in de avond niet op hebben. Merk wel dat ze 's nachts nog veel van hun ochtend hooi eten. Ik leg bij iedere voerbeurt vers neer en leg het "oude" hooi in het nachthok. Tegen mijn verwachting in, eten ze hier nog best veel van. 

Over de hele dag verdeelt hebben ze dus op verschillende momenten op verschillende plekken beschikking tot hooi. Op dit moment schat ik dat ze 75% van het hooi opeten. Is dit voldoende voor nu? Ze zijn er net en moeten uiteraard nog wennen. 
Ik kijk van binnen telkens naar buiten en ze zijn wel continue aan het knabbelen, maar vind het zelf toch allemaal wat spannend. 

Hebben jullie nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een idee hoeveel de konijntjes ongeveer gaan wegen als ze volwassen zijn? Hoe zwaar waren papa en mama?

 

En is jouw omschrijving wat ze per konijn krijgen, of wat ze samen in totaal krijgen?

 

Het is namelijk helemaal afhankelijk van wat voor konijntjes het zijn. Als het twee dwergjes zijn die elk rond een gewicht van 1 kg blijven, dan is het prima. Worden het vlaamse reuzen van 7 kg, dan zijn ze zwaar ondervoed met dit menu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn dwergjes, beide ouders zijn rond de kilo. 
Wat ik omschrijf is wat ze samen krijgen.

Ik probeer de richtlijn (160 gram hooi per dag, 20 gram brokken, 40 gram groenvoer, 20 gram snacks) een beetje aan te houden, maar daarmee zouden ze wel te weinig krijgen op dit moment. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn richtlijnen he? Ik hou mijzelf er ook bijna nooit aan, maar als uitgangspunt is het een hoeveelheid waar je ze eigenlijk niets mee te kort doet.  Let wel op dat ze goed blijven groeien en dat de conditie goed blijft. Weeg ze desnoods af en toe op de keukenweegschaal als je onzeker bent.

 

Groenvoer is logisch dat ze dat nog niet veel krijgen omdat je dat moet opbouwen.

 

Op zich is 160 gram hooi voor twee van die kleine ukjes niet slecht hoor. Volgens de richtlijn zouden ze het dubbele moeten, maar op die leeftijd is dat denk ik voor de meeste konijntjes nog niet haalbaar. Dat komt vanzelf wel naarmate ze opgroeien. Dat ze er goed van eten is al elemaal prima. Hier eten ze trouwens ook het meeste hooi snachts.

 

Onder snacks valt bijvoorbeeld ook knaaghout, evt fruit uit de groenteschotel zou er onder kunnen vallen straks,  en  de kruiden. Daar zou ik niet al te kritisch naar de grammen kijken, zolang je maar niet te veel geeft. (dat merk je aan het hooi-eten).

 

Brokjes is prima. Je zou er een beetje mee kunnen spelen hoor, ze eens iets meer geven, en kijken of ze dan nog wel zo goed hooi blijven eten. Zo niet, dan is 20 gram prima. Eten ze wel gewoon goed hooi en de BDK met iets meer, dan iets meer geven. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Evee:

Het zijn richtlijnen he? Ik hou mijzelf er ook bijna nooit aan, maar als uitgangspunt is het een hoeveelheid waar je ze eigenlijk niets mee te kort doet.  Let wel op dat ze goed blijven groeien en dat de conditie goed blijft. Weeg ze desnoods af en toe op de keukenweegschaal als je onzeker bent.

 

Groenvoer is logisch dat ze dat nog niet veel krijgen omdat je dat moet opbouwen.

 

Op zich is 160 gram hooi voor twee van die kleine ukjes niet slecht hoor. Volgens de richtlijn zouden ze het dubbele moeten, maar op die leeftijd is dat denk ik voor de meeste konijntjes nog niet haalbaar. Dat komt vanzelf wel naarmate ze opgroeien. Dat ze er goed van eten is al elemaal prima. Hier eten ze trouwens ook het meeste hooi snachts.

 

Onder snacks valt bijvoorbeeld ook knaaghout, evt fruit uit de groenteschotel zou er onder kunnen vallen straks,  en  de kruiden. Daar zou ik niet al te kritisch naar de grammen kijken, zolang je maar niet te veel geeft. (dat merk je aan het hooi-eten).

 

Brokjes is prima. Je zou er een beetje mee kunnen spelen hoor, ze eens iets meer geven, en kijken of ze dan nog wel zo goed hooi blijven eten. Zo niet, dan is 20 gram prima. Eten ze wel gewoon goed hooi en de BDK met iets meer, dan iets meer geven. 

 


Thanks voor je info en geruststelling. 's Middags zag ik BDK liggen, maar gelukkig waren die een kwartier later alsnog weg. 
De richtlijn vind ik zelf ook veel voor deze kleintjes. Als ik de 120 gram hooi zie en dan die twee hummeltjes, dan vraag ik me af waar ze het moeten laten. Wellicht dat ze het straks wel gaan halen, als ze groter zijn. Ben wel blij dat ze 's nachts toch nog veel blijken te eten.

Ik ga gewoon op deze manier door en meer mijn eigen gevoel volgen!

Denk je dat de volgorde van voeren zo wel goed is of zie je daar nog ruimte voor verbetering? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik ook een beetje kijken naar het ritme wat voor jou werkt en de activiteit van jouw konijnen. Zelf heb ik 2 voermomenten, één 's ochtends (brokken+hooi+kruiden door het hooi) en één 's avonds (groenvoer+ hooi). Overdag zijn mijn konijnen vrij lui en eten ze ook niet zo veel. Maar een lichte voeding zoals jij hebt met groenvoer kan prima overdag hoor :)

 

En af en toe bdk bij jonge konijntjes is normaal hoor. Zeker in het begin als ze nog aan veel dingen moeten wennen is dat niet gek.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .