Ga naar inhoud

Oormijt?


MichellePol

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Gisteravond kwam ik terug van vakantie en zag ik dat mijn nieuwe rammetje wat kleine schilfers op de oren had. Vandaag was helaas de dierenarts gesloten maar de dierenwinkel niet. Zij dachten aan oormijt, en ik heb pipetjes gekocht die daarvoor zouden helpen.

 

Ik wil die pipetjes graag toedienen maar ik ben bang dat als het wat anders is, ik dat straks erger maak. Ik heb totaal geen verstand van geneeskundige dingen en ik kan ook niet veel nadelige bijwerkingen vinden over die pipetjes. Het is ivermectine een anti parasiet pipet van beaphar.

 

Iemand ervaring met kleine schilvers op de oren. 

 

Oja het is een hangoorkonijn en de schilfers zitten op zijn oren en niet erin, ook zie ik geen korsten of dergelijks. Verder lijken ze allebei niet overdreven veel jeuk te hebben aan hun oren of vacht. Ze krabben wel maar niet uitzonderlijk veel.

 

Alvast bedankt voor het meedenken;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er foto’s van gemaakt zodat jullie ongeveer weten wat ik bedoel. 

 

Gisteravond voor ik naar bed ben gegaan heb ik beide toch 1 pipet gegeven. Dit is onder de aanbevolen dosering volgens de dierenwinkel. Maar ze lijken er geen last van te hebben.

67528D59-0B2E-4058-85DA-6C4ACB681214.jpeg

9EDCD772-60DF-4771-8510-DBCD06755CED.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oormijt zit aan de binnenkant van de oren,  dan zie je daar bruin-zwarte prut in zitten. Dus dat is het zeker niet. Het zou iets van schurft, schimmel (ringworm) oid kunnen zijn. Het best vandaag echt even naar de dierenarts gaan, zodat het juiste middel gegeven kan worden. Middeltjes uit de dierenwinkel werken vaak niet zo breed, en met een beetje pech behandel je dan niet de parasiet waar jouw konijn last van heeft. Ook kunnen honden- en kattenmiddeltjes erg gevaarlijk en zelfs dodelijk zijn voor konijnen. Echt even een afspraak maken dus, dan schrapen ze waarschijnlijk wat huidschilfers af die ze even onder de microscoop bekijken, en krijg je het juiste, veilige middeltje mee.

 

 

 

willekeurige foto van oormijt, via google opgezocht, even onder de spoiler omdat niet iedereen het misschien fris er uit vind zien:

Spoiler

image.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je reactie! Helaas zie ik hem net te laat om naar de DA te gaan. Maar wel positief, het lijkt te verbeteren. Ik ga morgenvroeg even bellen naar de DA om te vragen hoe zij dit aanpakken en eventueel een afspraak te maken.

 

en dit middel was wel geschikt voor volgens de verpakking wel geschikt voor ‘bijzondere dieren zoals konijnen’. Moest er een beetje om grinniken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er ook even rekening mee dat stel dat het een schimmel is (bijv. ringworm) dat mensen daar ook vervelende plekjes van kunnen krijgen. Ik zou dus wel eventjes een check bij de dierenarts doen zodat je weet waar je precies mee te maken hebt en het juist kan behandelen.

 

Waarschijnlijk zit er ivermectine in het middel dat je hebt? Dat werkt veel beter als injectie dan wanneer je het op de huid druppelt. En tegen ringworm krijg je meestal een ander middel dan dit, omdat het met ivermectine niet goed weggaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .