Ga naar inhoud

Zachte ruikende keutels en veel drinken


Gast Dymphna

Aanbevolen berichten

Nou zit ik gelijk even te denken.

Monro is ongeveer 3 maanden.

De eerste dag dat ik haar had ( vanuit de winkel )

Had ze zachte keutels daarna werd het dun en lag er echt zo n euh plakaatje in de kooi en zat het ook helemaal aan dr kont vast. en stinken dat het deed.

Ik naar de dierenarts had ze paracieten hup elvis en monro allebei een kuur 2 dagen wel 5 niet en dan weer 2 dagen en dan weer ontlasting laten onderzoeken.

Monro had nog steeds paracieten hup elvis en monro allebei weer een andere kuur. Nog teeds heeft monro zachte keutels en moet ik het weer laten kweken maar mocht wel doorgaan met de kuur.

Nou vroeg ik gelijk aan de arts van ze drinkt echt heel erg veel en ze hadden vorige keer al gezegd dat het diabetus kan zijn.

Maar ze gaf als antwoord dat we eerst maar weer die intlasting moesten laten onderzoeken afgelopen vrijdag.

Nou werk ik zelf in een verpleeghuis en als we iemand hebben waar we van vermoeden dat diegene diabetus heeft ondernemen we gelijk actie dit kan namelijk heel erg gevaarlijk zijn is dit bij konijnen nou niet precies hetzelfde????

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke kuren heeft je konijn gekregen?

Over die diabetus kan ik je niet veel zeggen, ik heb er nog nooit wat van gehoord, hoe is je DA bij het gedacht gekomen dat het eventueel diabetus kan zijn?

(Komt dit wel voor bij konijnen:$)

________________________________

http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/5174-suikerziekte-konijnen.html

Komt dus wel voor bij konijnen, vermagert hij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste kuur weet ik geen naam van was een beetje melkachtig

En de tweede heet baycox 2,5 %

Ja ze zei dat het diabetus kon zijn en verder weet ik er ook niks van :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

DE BEHANDELING VAN COCCIDIOSE

Voor de behandeling van coccidiose kunnen op sulfa gebaseerde medicijnen gekozen worden, zoals bijvoorbeeld ESB3 of clazuril. Soms wordt tegelijkertijd trimethoprim-sulfa ingezet. Dit laatste is vooral nuttig bij een zware besmetting, als de coccidiƫn de darmwand zo ernstig beschadigen dat E. Coli of een andere bacterie een ernstige bijkomende infectie kan veroorzaken. De vroege delingsstadia van de parasiet in de darmwand kunnen niet door deze middelen worden afgedood, alleen de laatste delingsstadia, die onder andere voor voortplanting zorgen, en de oƶcysten produceren. De genoemde medicijnen kunnen de deling van de organismen tegenhouden maar niet de coccidiƫn doden. Doordat de deling afgeremd wordt, kan het konijn weerstand tegen de coccidiƫn ontwikkelen, en op deze manier zichzelf genezen.

ESB3 moet vaak als poeder in het drinkwater als kuur gegeven worden. Echter is het twijfelachtig hoeveel medicijn dan werkelijk wordt ingenomen, zeker als een konijn te ziek is om te drinken. Wanneer een konijn niet of nauwelijks drinkt is het nodig om regelmatig over de dag het zieke dier met een spuitje wat van de oplossing rechtstreeks in de mond te geven. Of van dit medicijn kan een sulfadrankje met een smaakje worden gemaakt (dierenarts), wat ook direct met een spuitje in de mond wordt ingegeven.

Het meest effectieve middel om coccidiose te behandelen is toltrazuril (Toltrazuril dropsĀ®, BaycoxĀ®) Dit middel werkt op alle stadia van de coccidiĆ«n cyclus, dus ook op de vroegste deling. Toltrazuril is verder ook het meest effectieve middel bij levercoccidiose. Dit middel wordt direct in de mond ingegeven. Het is af te raden om het door het drinkwater te doen, omdat het erg vies is en het konijn niet zal willen drinken. Het is verstandig de kuur te herhalen.

Hygiƫne is uiterst belangrijk. De oƶcysten in keutels van 36-48 uur oud vormen sporen die de omgeving besmetten. De kooi moet daarom dagelijks schoongemaakt worden, en dagelijks wordt vers stro gegeven. De voer- en waterbakken en drinkflesjes worden veelvuldig gereinigd. Keutels, ook in de leefomgeving, kunnen beter direct verwijderd worden zodat geen (her)besmetting kan plaatsvinden

konijnen

Vermagert ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ze vermagert niet,

en dacht dat het die paracieten waren maar neem aan als dat zo is dat de arts ook wel had gezegd dat ik de kooien elke dag moest doen en heb daar verder helemaal niks over gehoord dus neem aan dat het dan niet die paraciet is ( gelukkig )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen andijvie en winterpeen standaard en soms extra dingen erbij maar monro nog niet omdat die dan nog soms zo n zacht trosje heeft en probeer het niet op te pakken want je zit gelijk helemaal onder:(

Maar voor de rest heeft ze gewoon normale keutels en die heeft ze altijd al gehad alleen dan tussendoor was het zacht en dat heb ik naar de dierenarts gebracht en die heeft het toen positief getest op paracieten en de 2e keer was het wel verminderd alleen ze zaten er nog steeds.

En nu moest ik officieel stoppen met de kuur maar omdat ze nog steeds tussendoor van die trosjes had die sterk roken moest ik weer doorgaan wordt de 3e keer bij allebei en ontlasting weer laten onderzoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

die heb ik idd is goed spul tenminste heb zo n mint groene zak en eentje die is geel en gemengd zijn ong 6 euro in de dierenwinkel rabbit selective heet het weet niet of het hetzelfde is maar goed thnx voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij jonge konijnen moet je geen groenvoer geven!Daar krijgen ze zeker diaree van...Wacht tot ze minimaal een half jaar oud zijn en dan langzaam laten wennen aan groenvoer...dus met kleine beetjes beginnen

dit si de grootste onzin!!!

er zijn jonge konijntjes die in het nest bij mamma al groen mee eten!!

mijn konijnen eten groen vanaf dat ze 8 weken waren en zijn er nooit van aan de diarree geweest!

groen en hooi zijn de belangrijkste zaken van een konijnendieet!

dus je hoeft zeker NIET te wachten tot ze een halfaar oud zijn!! groen is super gezond!

wel is het waar dat je dit heel lmagzaam aan moet beginnen op te bouwen!

wortel bevat ook veel suikers en kan ook op de darmen slaan.

trosjes ontlasting klinkt ij trouwens niet als diarree maar als een blindedarm keutel!! die hebben alle konijnen meerdere keren per dag en behoren ze op te eten.

blindedarm keutels bevat nog niet verteerde vitamines en mineralen. door ze weer op te eten worden deze alsnog in het lichaam opgenomen en zij dus super belangrijk!!

maak anders eens een foto van het drolletje!!

welke voer geef je?

en hoeveel voer krijgen ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit si de grootste onzin!!!

er zijn jonge konijntjes die in het nest bij mamma al groen mee eten!!

mijn konijnen eten groen vanaf dat ze 8 weken waren en zijn er nooit van aan de diarree geweest!

Klopt !

groen en hooi zijn de belangrijkste zaken van een konijnendieet!

dus je hoeft zeker NIET te wachten tot ze een halfaar oud zijn!! groen is super gezond!

wel is het waar dat je dit heel lmagzaam aan moet beginnen op te bouwen!

wortel bevat ook veel suikers en kan ook op de darmen slaan.

Postzegel zeggen ze altijd dat je daar mee moet beginnen.

trosjes ontlasting klinkt ij trouwens niet als diarree maar als een blindedarm keutel!! die hebben alle konijnen meerdere keren per dag en behoren ze op te eten.

blindedarm keutels bevat nog niet verteerde vitamines en mineralen. door ze weer op te eten worden deze alsnog in het lichaam opgenomen en zij dus super belangrijk!!

Eerste keer dat ik bnaar de arts ging was het dun zat het helemaal aan dr billen en is het gewoon positief gekweet op paracieten!!

Nu zijn het idd een soort trosjes en die behoren ze idd op te eten maar niet de hele dag door en ze zijn super zacht.

Die trosjes die ze laat is soms een hele dag en stinkt heel erg en daar weer een tijdje niet, heb het trosje toen gewoon weer laten testen en is nog steeds positief op een paraciet maar het was sterk verminderd.

Ze hebben nu de baycox kuur van 2,5%

maak anders eens een foto van het drolletje!!

Is niet nodig het is getest door de arts en weet wat het is, alleen raar dat het zo lang duurt en vreemd dat ze me afwimpeld met het verhaal dat dat vele drinken wat ze doet later wel komt.

Als diabetes bij konijnen net zo werkt als bij mensen weet je wat het inhoud als je curver niet goed is !

welke voer geef je?

Rabbit selective bix en gemengd

allebei een half bakje per dag

Hooi !

Andievie en een stukje peen monro ben ik daar nog mee aan het opbouwen.

Vandaag gaat ik bij allebei brood proberen kijken of het wat is :)

en hoeveel voer krijgen ze?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel gram is exact een half bakje per dag en hoeveel peen en andyvie krijgt jouw konijn.

Want ja misschien had die in het begin parasieten, maar zoals je het beschrijft nu zijn het blindedarm keutels.

Deze kunnen konijnen de gehele dag leggen en behoren ze op te eten.

Echter een konijn die een teveel aan voedingsstoffen krijgt zal deze laten liggen en dit kan inderdaad heel wisselend qua hoeveelheid per dag zijn.

Een konijn die hier in gaat liggen heeft het inderdaad een soms moeilijk schoon te krijgen vacht en het kan inderdaad behoorlijk plakken.

Dit zijn blindedarm keutels:

blindedarmkeutel02a.jpg

blindedarmkeutel01a.jpg

dit waren de duidelijkste die ik toen kon vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik sluit me idd helemaal aan bij mireille....

als je de bolletjes van een blindedarm keutel kapot knijpt is dat een zachte massa. en je kunt je voorstellen als je konijn daarin gaat liggen dat ie dan idd onder zal zitten...

trosjes ontlasting zijn echt bliondedarmkeutels... en als die niet opeten krijgen ze teveel aa voer!

het is belangrijk dat je je konijnen eens weegt en daarop de hoeveelheid voer gaat afwegen...

diabetes bij konijnen kotm verschrikkelijk weinig voor...

veel drinken is bij mensen een oorzaak van een hoog glucose gehalte! maar dan is het meestal ook super hoog!

maar wat noem jij eigenlijk veel drinken???? hoeveel uit de fles drinken ze op dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De blindedarm keutels waarvan ik weet dat dat idd blindedarm keutels zijn bevatte paracieten is gekweekt bij de da.

Daar ben ik allemaal van op de hoogte de eerste keer dat ik het liet kweken was het dun en niet van het liggen in de blindedarmkeutels het was gewoon dun, nu heeft ze zoals ik het noen gewoon regelmatiger trosjes als anders en die bevatten nog steeds paracieten volgens DA.

Zal miss even wat duidelijker moeten zijn met me vragen geloof ik.

Door die paracieten zegt da krijgt ze die dunne ontlasting plus die trosjes komen te vaak en te veel voor en kwam dus ook nog van die paracieten volgens da.

Nou is ze nog jong 3 maanden en vraag ik me dus af geef een postzegel andijvie en een postzegel peen maar kan dus vaak niet checken of dit goed is gegaan omdat ze de ene dag goede ontlasting heeft en de andere dag weer zachte keutels! Hoe weet ik dan of ik te veel geef als ik op wil bouwen?

Tweede vraag is ze heeft een fles van 600 cc elvis doet daar een week mee monro 3 dgn, volgens da kon het diabetus zijn moest het in de gaten gaan houden!

De 24 ste belde ik op kuur was afgelopen en moest ontlasting langs brengen ging niet was op me werk dus ik belde. ontlasting is sosm nog steeds wat dunnig gewone keutels zacht soms beetje breieg hoopje en af een toe een trosje laat maar zeggen gemiddeld 8 x van wat ik gezien wat ze ook daadwerkelijk laat liggen en niet op eet.

Arts adviseerde door ta gaan met de kuur en halverwege jan terug te komen om weer te laten kweken op paracieten. Ik melde gelijk aan de da dat ze dus idd met 600cc 3 dagen doet arts vertelde dat ik eerst maar moest afwachten wat de derde kweek deed en konden we daarna wel eens gaan kijken naar dat vele drinken.

maar wat ik me dan afvraag is dat ik eerst goed op moet letten hoeveel ze drinket dit vervolgens meld en zeggen dat dat dan nog wel komt?!

Om de kuur dus 2 dagen wel 5 niet weer 2 wel laten kweken.

En nu verteld ze me dootr de tel dat ik maar gewoon door moet gaan met kuur terwijl ze niet weet of de ontlasting nog paracieten bevat.?!

Is dat dan niet slecht voor de konijnen?

Nou krijgt monro natuurlijk niet veel andijvie dus kan zijn dat ze meer drinkt als elvis maar 200 cc per dag en soms moet ik hem de derde dag al smiddags vullen ik vind dat vrij veel jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) zit het allemaal is terug te lezen, ga het een stuk simpeler maken. :)

Het aller eerste stuk dus waar de daadwerkelijke vraag in staat wil ik even op terug komen omdat ik dat dus zelf niet kan vinden?

Werklt diabetus bij konijnen net zo als bij mensen?

Hoe kan ik zien of me konijn te veel groen krijgt waardoor ik af moet bouwen als ze dunnere zachtere ontlasting heeft door paraciet?

Hahaha en dan even de extra vraag :$

Iedreen die aan konijntje begint komt meestal zo n standaard boekje waar altijd het zogenoemde trosje in staat de darmkeutels die een konijn behoord op te eten, een trosje kan zich ook vromen als een konijntje lang stilzit op een plekje en zachte keuteltjes heeft.

Als ze nou gemiddeld 8x trosjes heeft en ze laat ze al acht liggen zijn het dan darmkeutels of paraciet en als het darmkeutels zijn kan dat dan zoveel en waarom eet zie die dan niet op ?

:):):)

Groetjes,

En allemaal bedankt voor de reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet je eerlijk zeggen dat je je vragen erg onduidelijk en moeilijk begrijpbaar stelt!

diabetes komt bij konijnen heel erg weinig voor!en voor zover ik weet werkt t wel zo als bij mensen...

maar zoek t niet meteen in de ernstigste hoek... t ene konijn drinkt nu eenmaal meer dan de ander...

zolang je konijn diarree heeft, wat overigens ook van de antibiotica kan komen als je dat langdurig geeft, moet je even geen groen geven1 je over prikkelt de darmen ermee!

begin opnieuw met de groen opbouw als de diaree verdwenen is.

als een konijn zijn BD keutels laat liggen, hoeft dit niet automatisch te beteken dat ie parasieten heeft! dan zouden heel konijnen parasieten hebben!

meesta heeft het laten liggen van BD keutels te maken met een teveel aan voedingssstoffen waardoor ze de belangrijke voedingssstoffen in de B keutels laten liggen.

daarom is je al meerder keren de vraag gesteld hoeveel voer geef je?

en wat wegen je konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben niet zo goed in het gokken van grammen klein handje biks krijgen ze PLakje winterpeen van ong centimeter dik en elvis krijgt 2 x per dag ongeveer half blaadje andijvie en soms nog wat extra s monro postzegel en soms 2.

elvis weegt 1,5 kilo en monro 400 gram.

DA weet wat ik geef en hoeveel ze wegen en heb een voedingslijst dus daar heeft het allemaal niks meet te maken.

( als ik de DA mag vetrouwen dan, lijkt me wel! )

Kelly bedankt voor je info over diabetus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .