Ga naar inhoud

Konijn EC overlevingskans


Karin de Graaf

Mijn konijn met ec:  

5 leden hebben gestemd

  1. 1. Mijn konijn met ec:

    • Heeft het overleefd en niets aan over gehouden
      3
    • Heeft het overleefd en rest schade over gehouden
      1
    • Heb ik in moeten laten slapen
      0
    • ziekte keerde steeds terug
      1


Aanbevolen berichten

Maandag een konijntje uit een konijnenopvang gehaald voor bij ons konijntje chilla.

koppeling verliep uitstekend. Echter na enkele dagen merkte ik dat het nieuwe konijntje snuffel wat wankel was en beetje schuin hoofdje.

Ik zoeken en kwam al snel op EC uit, maar het beeldmateriaal wat ik tegen kwam is erger dan mijn konijn. Ik denk dat ik er vlot bij ben.

contact opgenomen met konijnenopvang en vandaag gestart met fenbendrops. Hij is 1,5 kilo en geef hem nu 1,5 ml gedurende 28 dagen.

Ons andere konijn chilla die geen symptomen heeft behandelen we 2 weken uit voorzorg (1 kilo krijgt 1 ml)

 

NU is mijn vraag hoe is het afgelopen met jullie konijn met EC

overleefd en volledig hersteld, overleefd en restschade (zoja wat) of uiteindelijk in laten slapen?

Na hoeveel dagen merkten jullie verbetering op?

 

Wil de kinderen een realistisch beeld kunnen schetsen van wat er aan de hand is en hoeveel kans ons konijn heeft op herstel. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn mensen met konijnen die EC overleefd hebben. Wel blijven die konijnen gevoelig op stressmomenten (verhuizing, koppeling, inenting). Het is nooit volledig weg, het kan altijd terugkomen op dat soort momenten. En zijn het meestal de konijnen met niet de aller ergste verschijnselen en/of de mensen die er vroeg bij waren met de behandeling waarbij de konijnen er het best uit komt. Het blijven wel altijd wat kwetsbare konijnen.

 

Zelf gelukkig geen ervaring met EC.

 

Wat ik weet van verhalen van anderen is dat je meestal binnen 2-3 weken of gaat zien dat de verslechtering stopt, of dat er verbetering komt. Op zich is het dus niet vreemd dat je na 1 week nog geen verbetering ziet.

 

Ik heb toevallig net in een ander topic gereageerd met tips over hoe je medicijnen toe kan dienen, zal dat zo hier even citeren. Misschien heb je er ook iets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Evee:

Er zijn best wat trucjes om  medicatie toedienen iets makkelijker te maken.

 

Als je geluk hebt en ze vinden het medicijn lekker wil het soms lukken ze het zelf uit het spuitje te laten lebberen zonder dwang, of het op een theelepeltje te doen, en ze dat zo op te laten likken. Vaak beginnen we gelijk met dwang, maar dat is gelukkig niet voor alle konijnen nodig. Dit is de meest fijne manier, omdat je ze dan gewoon op vier pootjes in hun normale verblijf kan laten. Het geeft de minste stress.

 

Soms kan het werken om het op iets van groenvoer of een koekje/snoepje te doen, en dat te voeren. Eventueel zelfs op een heel klein stukje brood (brood is eigenlijk heel slecht voor konijnen, maar geen medicijnen innemen is natuurlijk ook niet goed). 

 

Wat ik zelf vaak doe is op de grond knielen, en het konijn tussen mijn knieën zetten. Zo kan het konijn niet naar achteren of opzij, als je iets voorover buigt ook niet opspringen, en zo kun je dan medicijnen toedienen.

 

Ook heb ik een reismand zie zowel van boven als aan de voorkant open kan. Ik lok het konijn daar meestal zelf in met iets lekkers, voorste deurtje dicht, bovenste deurtje open laten zodat ik vanaf die kant de medicijnen toe kan dienen, en het konijn nergens heen kan.

 

Ook kun je een bunny burrito maken. Dan doe je een handdoek om het konijn heen (bij drukke dieren vouw ik de voorpoten er vaak een soortje in. Ook niet zo strak dat ze niet kunnen ademen, maar strak genoeg dat ze geen kant op kunnen.

 

Tot slot is het ook altijd handig om hulp te vragen van iemand. Als een iemand beide handen vrij heeft om het konijn vast te houden, en de ander twee handen vrij heeft om het medicijn toe te dienen gaat het vaak toch een stuk makkelijker.

 

Op youtube staan er ook heel wat filmpjes van dwangvoeren en de bunny burrito met uitleg hoe het werkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen trappen er niet in als ik het over iets lekker doe. Ze moeten het niet dus ik ben genoodzaakt ze te dwingen.

Mijn voedster wordt ook preventief behandeld gedurende 2 weken, maar twijfel wel of ik daar mee moet doorzetten.

Ze vertoont nog altijd geen enkel symptoom en het dwingen is voor haar erg stressvol en ze begint daarbij te gillen.

Daar het bij stress juist vaak tot uiting komt vraag ik mij af of ik de 2 weken vol moet gaan maken of na 1 week ga stoppen. 

Wat vinden jullie?

 

 

Ik heb ook nooit eerder te maken gehad met EC. Eigenlijk wel altijd konijnen gehad.

Toch heb ik het voor mijn gevoel snel herkend al had ik er eerder nog nooit van gehoord.

Ik hoop dat ik snel genoeg was en onze konijntjes samen oud kunnen worden.

Dat tollen vind ik echt een vreselijk gezicht 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben met mijn konijn weer naar de konijnenopvang geweest, waar ik hem ook vandaan had.

Zij is zelf ook dierenartsassistente en heeft in overleg met de dierenarts  deze keuze gemaakt. 

Echter heb ik zelf ook veel gelezen over EC en hebben na dag 2 zelf al besloten deze dosis te verdubbelen gedurende de eerste 2 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo hallo!

 

Ik heb een 4-tal weken mijn klein lief Ninaatje gekocht. Super konijnen, aanhankelijk, lief, luisteren,... droomkonijn. Tot 2 weken het noodlot toesloeg. We werden wakker en zagen dat haar hoofdje scheef hing. Opgezocht, gelezen en direct naar de dierenarts gedaan. Daar is ze 2 dagen gebleven. We mochten haar dan gaan halen en kregen medicatie mee. Medicatie die ik nergens op internet kon vinden. Ik had een heel slecht gevoel en zag haar enkel achteruitgaan :-( (van een scheef hoofdje naar niet meer eten, passief, beginnen tollen,...). Dus een tweede opinie gevraagd aan een vriendin die dierenartsassistent is. Ze gaf direct andere medicatie (die veel voorkwam - panacur, ontstekingsremmer en vitamine B.) Ik begon direct met de medicatie (op gewicht) en we zijn nu 2 weken later. Ze is zo goed als terug de oude. Haar hoofdje staat nog 10% scheef maar ze eet, is enorm actief, lief,... zoals ze was! Dus het kan allemaal zeker goed komen. De panacur wou mijn konijn ook absoluut niet (ruikt ook niet lekker) dus ik steek een rozijntje op het spuitje (er door prikken) en ze doet alles voor een rozijntje! En dan spuit ik het erin als ze het rozijntje probeert te pakken. 

 

De moed zeker niet opgeven!!! Veel succes. 

 

Groetjes van Nina! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Davina Linclauw EC is nooit helemaal weg of over, omdat je alleen het actieve deel kan behandelen. Houd er dus wel rekening mee dat het in de toekomst, in tijden van stress, zwakkere gezondheid en lage weerstand terug kan komen. Veel konijnenbaasjes die EC konijntjes hebben, behandelen in dat soort periodes (bijv. rond verhuizingen, koppelingen, inentingen etc) preventief weer een keer met een kuur panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Davina Linclauw:

Hallo hallo!

 

Ik heb een 4-tal weken mijn klein lief Ninaatje gekocht. Super konijnen, aanhankelijk, lief, luisteren,... droomkonijn. Tot 2 weken het noodlot toesloeg. We werden wakker en zagen dat haar hoofdje scheef hing. Opgezocht, gelezen en direct naar de dierenarts gedaan. Daar is ze 2 dagen gebleven. We mochten haar dan gaan halen en kregen medicatie mee. Medicatie die ik nergens op internet kon vinden. Ik had een heel slecht gevoel en zag haar enkel achteruitgaan :-( (van een scheef hoofdje naar niet meer eten, passief, beginnen tollen,...). Dus een tweede opinie gevraagd aan een vriendin die dierenartsassistent is. Ze gaf direct andere medicatie (die veel voorkwam - panacur, ontstekingsremmer en vitamine B.) Ik begon direct met de medicatie (op gewicht) en we zijn nu 2 weken later. Ze is zo goed als terug de oude. Haar hoofdje staat nog 10% scheef maar ze eet, is enorm actief, lief,... zoals ze was! Dus het kan allemaal zeker goed komen. De panacur wou mijn konijn ook absoluut niet (ruikt ook niet lekker) dus ik steek een rozijntje op het spuitje (er door prikken) en ze doet alles voor een rozijntje! En dan spuit ik het erin als ze het rozijntje probeert te pakken. 

 

De moed zeker niet opgeven!!! Veel succes. 

 

Groetjes van Nina! 

 

Dit geeft een mens hoop, vooral omdat ik er voor mijn gevoel snel bij was. Met het rozijntje zou ik kunnen proberen, maar mijn konijnen hun neusje hou je niet snel voor de gek 

7E787367-B29D-4868-ADD6-5E67C10FD800.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoofdje staat nog best recht als ik het vergelijk met ons EC konijn

 

Ik zou ook het gewicht goed in de gaten houden want die van ons viel extreem af.

 

Erwten vlokken helpen goed om een konijn weer op gewicht te krijgen trouwens.

 

En inderdaad zoals Evee al zegt is het verstanding om in tijden van stress (inentingen, verhuizingen e.d) het preventief te geven.

 

Wij gaan zelfs zo ver dat we 6 keer per jaar een peventieve kuur gaan geven zoals de Wilhelminakliniek ook aangeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/4/2018 at 17:32 zei Karin de Graaf:

 

Dit geeft een mens hoop, vooral omdat ik er voor mijn gevoel snel bij was. Met het rozijntje zou ik kunnen proberen, maar mijn konijnen hun neusje hou je niet snel voor de gek 

7E787367-B29D-4868-ADD6-5E67C10FD800.jpeg

 

De hoop zeker niet opgeven! Als je er snel bij bent, komt het wel goed! Het ziet er ook niet zo erg uit als hoe het bij mijn konijntje was. Bij mijn konijntje was haar hoofdje echt bijna 180graden gedraait... dus ik zou zeker niet opgeven! Je ziet het niet op 123 maar na enkele dagen/weken zie je het wel echt! Ik probeerde foto’s bij te plaatsen maar het lukt niet...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heb ik 2 weken behandeld en daar ben ik nu onlangs mee gestopt. Zij heeft nog steeds geen symptomen. 

Mijn ram met ec  krijgt nu de normale dosis en tolt helemaal niet meer. 

Heb echt de indruk dat hij hier goed gaat uitkomen.

Hij stribbelt wel steeds wat meer tegen bij het geven van het medicijn en ik zie dat maar als een gunstig teken.

vandaag zijn haren wat gekamd hij kreeg wat klitjes in zijn vacht van de vettige fenbendrops.

 

Hoe gaat het daar? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .