Ga naar inhoud

Gewicht / voer van mijn konijnen


PiSaFloJo

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen,

 

Ik heb een vraagje. Sinds begin januari heb ik een nieuw konijn, Tibbe. Hij vormt een koppel met mijn Snoet. Snoet heeft de afgelopen jaren ongeveer iets meer dan 1600 gram gewogen. Toen Tibbe er bij kwam was ze te zwaar en zat ze rond de 1700, maar sinds dat hij er bij is, is Snoet afgevallen tot net iets meer dan 1500 gram. In die tijd is Tibbe van 2000 gram naar 2200 gram gegaan. Eigenlijk wil ik voorkomen dat Tibbe te dik wordt, maar tegelijk zorgen dat Snoet niet verder afvalt. Tibbe is een soort rupsje nooit genoeg, hij eet de brokjes en de groenten tot dat het helemaal op is, terwijl Snoet na een aantal minuten vol zit en wat anders gaat doen. Toen mijn andere konijn erbij was, gingen ze beide wat anders doen als ze vol zaten en hadden ze nog wat brokjes voor later op de dag. 

Ik hoop dat jullie tips hebben. Mijn nieuwste idee is om ze maar 3x per dag 25-30 gram voer te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jouw vraag even een eigen topic gegeven.

 

Heel eerlijk: als ze weglopen bij het voer, geef je te veel brokken. Een goede hoeveelheid brokken is niet meer dan ze in een minuut of 15-20 op kunnen. Bij één voermoment per dag.  Brokken zijn niet het hoofdvoer voor konijnen. Eten ze wel goed hooi? Geef je goede kwaliteit hooi?

Welk merk brok geef je? De 20-25 gram brokken is een richtlijn, zelf geef ik maar 10-15 gram brok per kg konijn. Daarbij geef ik wel redelijke porties vers groenvoer op een dag, onbeperkt hooi natuurlijk en een handje kruiden per koppel per dag.

 

Een andere optie is om het voer zo te laten zoals het nu is, en Snoet uit de hand wat extra bij te voeren of even apart te zetten (vier paneeltjes van zo een simpel panelenrennetje om haar heen doen bijvoorbeeld).

 

Ik weet niet waar snoet vandaan komt, maar afhankelijk van wat de achtergrond is van een konijn kun je ook best gewichtsverschil merken: konijntjes die in kleine kooitjes gehouden werden en weinig beweging kregen zijn vaak te dik en vallen af zodra ze een maatje en ruimte krijgen. Terwijl konijnen die gezwerfd hebben / gedumpt zijn vaak wat aan de magere kant zijn, en bij die konijnen merk je dan dat zodra ze ritme en voldoende voeding krijgen, ze aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten erg goed hooi, ik vul de ruif zo wat 2x per dag bij met vers hooi. Meestal geef ik ze voer op het moment dat ik naar school vertrek, maar vandaag heb ik gezien dat Snoet bij de voerbak blijft eten tot het op is. Dus was goed om te zien. 

Ik geef gewoon biks dat uit de dierenwinkel hier in de buurt, er hangt geen merk aan deze biks. Het hooi komt van Tijssen en heet Barn-i. Ik geef in totaal rond de 80 gram brokken, verdeelt over 2x 40 gram per dag. Ze krijgen hier niet super veel groenvoer.

Snoet woont al 8 jaar bij ons, we hebben haar samen met haar maatje Roet destijds uit de dierenwinkel gehaald. We waren toen nog best onwetend. Tibbe komt uit de opvang, hij heeft vroeger samen met zijn broertje gezeten volgens de opvang. Hij is ook maar 1,5.

Bedankt voor je advies. Snoet apart voeren is inderdaad ook nog een optie. Ik zal het sowieso in de gate houden, ze worden hier ongeveer wekelijks gewogen. Bestaat de mogelijkheid dat Tibbe door zijn verleden gewend is om zijn voer heel snel op te schrokken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .