Ga naar inhoud

Sloom konijn


Spetter

Aanbevolen berichten

Wij hebben sinds anderhalf jaar een binnen konijn. Echt een superlief beest. Hij is zindelijk en mag vrij door de kamer rondhuppelen. Voorheen deed hij dat ook. Lag overal, liep rond en kwam bij ons op de bank zitten. Toen we hem net hadden is hij al gecastreerd, hij heeft altijd in hetzelfde hok gezeten. Maar sinds kort is hij sloom. Komt z’n hok haast niet meer uit. Hij eet goed drinkt goed en is verder nog steeds z’n lieve zelf. 

We hebben ook een kat, de twee zijn min om meer samen opgegroeid en speelden ook vaak samen. (Wel altijd onder toezicht natuurlijk). Konijntje leek en lijkt nog steeds niet bang of zenuwachtig te worden door de kat. 

Ik vroeg me af of iemand tips/ideeën heeft over het hoe en waarom van z’n slome gedrag. Ligt het aan de tijd van het jaar? Aan de kat? Eenzaamheid? 

Ik maak me een beetje zorgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is ontzettend eenzaam. Konijnen zijn groepsdieren en met een maatje fleuren ze vaak helemaal weer op! Hij heeft niks te doen nu. Geen ander konijntje dat hij lekker kan wassen, waar hij tegenaan kan liggen, waar hij samen mee kan eten, noem maar op. Een beetje zoals mensen die alleen zijn. Die raken in een sociaal isolement zonder andere mensen. 

Een kat is zeker geen vervanging voor een maatje voor hem. Hij blijft een prooidier en een kat zal altijd zijn vijand blijven, hoe je het ook went of keert. 

Ik zou je dus adviseren om een leuk vrouwtje voor hem uit te gaan zoeken bij een opvang. Je kunt een afspraak maken bij een opvang, neemt hem dan mee en dan kan hij zelf uitzoeken wie hij de leukste dame vindt! Veel plezier en succes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie! Ik vind het wel vreemd dat hij pas na een jaar eenzaam werd... zo’n grote gedragsverandering van enthousiast en vrolijk naar sloompie.

Daarnaast vind ik het koppelen echt lastig! We hebben meerdere pogingen gedaan (met eerdere konijntjes) waarbij het vaak uit liep op een ware veldslag. Ik durf het daarom haast niet meer aan...

nog tips om het koppelen wel te laten slagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb je toen gekoppeld? 

Je moet zorgen dat je een neutrale ruimte hebt die groot genoeg is om dozen, schuilplekjes en bewegingsvrijheid te bieden. Neutraal omdat er van geen van beide konijnen geuren mogen zijn, niemand is er dus de baas. Dat gaan ze in die neutrale ruimte bepalen. Het kan er best ruw aan toe gaan, met jagen, rijden, grommen, over elkaar heen springen, plukken vacht, dat hoort er allemaal bij. Ze mogen niet gaan vechten, dwz als een bol konijnen inelkaar die elkaar echt willen verwonden. Zo lang je dat niet ziet, hoef je ook niet in te grijpen. 

Vaak maken mensen de fout door ze uitelkaar te halen als ze op elkaan gaan rijden of dat soort dingen, maar daarmee maak je de koppeling alleen maar moeilijker. Zij proberen te bepalen wie de baas is, en dan haalt baasje ze uitelkaar... daar worden ze alleen maar boos van. Het kan soms dagen of weken duren voordat de rust er is en echt verliefde konijnen zie je pas nog later. Er zijn uitzonderingen, maar die heb je altijd.

Ik zou je adviseren om bij de opvang te koppelen. Daar hebben ze veel ervaring en weten ze meteen of het klikt tussen jouw konijn en de nieuweling. Je krijgt ze dan samen mee naar huis om daar verder te gaan met koppelen zoals ik hierboven omschreven heb. 

Genoeg info zo? Het gaat vast lukken! Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-1-2018 at 09:04 zei PiSaFloJo:

Bij sommige opvangcentra kun je er ook voor kiezen om het koppelen helemaal aan de opvang over te laten. Je kan dan je eigen konijn voor een week of twee weken daar achter laten en dan als je ze ophaald heb je een koppel en hoef je het koppelen zelf niet te doen.

Helemaal mee eens! Wij zijn in Zwolle bij dierenopvang Zwolle geweest. En na 3 nachtjes koppelen heb ik ze beide als een happy koppel mee genomen.

 

Een maatje is erg belangrijk. Ik merk heel erg dat mijn voedster helemaal een ander konijn is geworden met een mannetje erbij. Ze is rustiger geworden ( ze was er ongeduldig) en vrolijker. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .